ABMK

Reklama książki na łamach tygodnika społeczno-religijnego „Wiara” (1906-1909)

Renata Bednarz-Grzybek

Zakład Historii Wychowania i Pedagogiki Porównawczej, Instytut Pedagogiki UMCS , Polska


Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie reklamowanych na łamach „Wiary” (1906-1909), ukazującego się w Warszawie, głównych tytułów książek i broszur. W sposób szczególny potraktowane zostały publikacje dotyczące wychowania dzieci i młodzieży, obyczajowości, zdrowia i ekonomii, zwracające uwagę na wartości patriotyczne i moralne, omawiające dzieje ojczyste i historię Kościoła katolickiego, wskazujące na wzorce osobowe, zawarte w żywotach świętych a także służące rozrywce (beletrystyka).
W dobie zaborów szczególnie ważna stała się sprawa właściwego wychowania kolejnych pokoleń Polaków. Nie mogli oni uczęszczać do polskich szkół, trzeba było zatem w rodzinnym domu uczyć ich polskości, patriotyzmu, szacunku do drugiego człowieka, solidarności społecznej. Rozwijanie kultury czytelniczej było jednym ze sposobów właściwego kształtowania osobowości młodego człowieka. Czytelnicy mogli się zapoznać z krytycznymi opiniami o najnowszych wydawnictwach. Toteż na szpaltach pisma przybliżano tytuły godne przeczytania i wskazywano te, które nic wartościowego nie wnosiły.

Słowa kluczowe:

kultura czytelnicza XIX/XX wieku, czytelnictwo, tygodnik społeczno-religijny „Wiara”, wychowanie, reklama

Pobierz

Opublikowane
2014-06-27


Bednarz-Grzybek, R. (2014). Reklama książki na łamach tygodnika społeczno-religijnego „Wiara” (1906-1909). Archiwa, Biblioteki I Muzea Kościelne, 101, 93–109. https://doi.org/10.31743/abmk.11979

Renata Bednarz-Grzybek 
Zakład Historii Wychowania i Pedagogiki Porównawczej, Instytut Pedagogiki UMCS