John Chrysostom’s assessment of drunkenness

Piotr Szczur

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Poland


Abstract

Z całą pewnością można stwierdzić, że jednym z najznakomitszych wyra­zicieli starożytnej myśli społecznej był Jan Chryzostom. Jego pełne ekspresji kazania kierowane do wiernych są niezwykłe pod względem nasycenia treścia­mi o charakterze społecznym. Odnajdujemy w nich zarejestrowany obraz cod­ziennego życia społecznego starożytnej Antiochii i Konstantynopola w 2. poł. IV i na początku V wieku. Przedstawione w kazaniach i homiliach obrazy stanowią dowód niezwykłej wnikliwości obserwatora ustosunkowującego się do zjawisk zachodzących w ówczesnym społeczeństwie. W niniejszym opracowaniu postanowiono poddać analizie niektóre homilie Jana Chryzostoma, w których Antiocheńczyk odnosi się do pijaństwa (mšqh), które było istotnym problemem społecznym dotykającym chrześcijan (zwłaszcza mężczyzn). Chryzostom bardzo często występował przeciw nadużywaniu alko­holu, a samo pijaństwo uważał za poważne wykroczenie. Odnosząc się do istoty spożywania posiłków podkreślał, że człowiek nie żyje po to, aby jeść i pić, lecz je po to, aby żyć. W przekonaniu naszego autora pijaństwo jest też przyczyną i źródłem wielu innych wad, grzechów oraz wszelkiego zła pojawiającego się w społeczeństwie. Pijaństwo i obżarstwo rujnują też życie duchowe i są przesz­kodą w zdobywaniu owoców postu, a nawet mogą zniweczyć to, co zostało już zdobyte przez jego praktykowanie. Z tego względu Chryzostom często kreśli w kazaniach negatywny obraz pijaka oraz wzywa swych wiernych do porzucenia pijaństwa i obżarstwa.

Keywords:

John Chrysostom, drunkard, drunkenness, social problem

Joannes Chrysostomus, Ad illuminandos cat., ed. A. Wenger, SCh 50bis, Paris 1970
Joannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum hom., PG 49, ed. P. Schaff, Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, vol. 9, New York 1889
Joannes Chrysostomus, Adversus ebriosos et de resurrectione Domini nostri Iesu Christi, PG 50
Joannes Chrysostomus, Adversus Judaeos or., PG 48
Joannes Chrysostomus, De Anna ser., PG 54
Joannes Chrysostomus, De Lazaro con., PG 48,
Joannes Chrysostomus, De paenitentia hom., PG 49
Joannes Chrysostomus, In epistulam I ad Timotheum hom., PG 62, ed. P. Schaff, NPNF I/13, New York 1889
Joannes Chrysostomus, In epistulam II ad Timotheum hom., PG 62
Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Romanos hom., PG 60
Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Titum hom., PG 62
Joannes Chrysostomus, In Genesim hom., PG 53
Joannes Chrysostomus, In Kalendas, PG 48
Joannes Chrysostomus, In Matthaeum hom., PG 58, ed. P. Schaff, NPNF I/10, New York 1888
Joannes Chrysostomus, In principium Actorum hom., PG 51
Longosz S., Inwektywa, w: EK VII 413-417
Longosz S., Zarys historii inwektywy wczesnochrześcijań¬skiej, RTK 43 (1996) z. 2, 363-390
Luker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989
Download

Published
2013-01-25


Szczur, P. (2013). John Chrysostom’s assessment of drunkenness. Vox Patrum, 59, 387–400. https://doi.org/10.31743/vp.4050

Piotr Szczur 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II



License

Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.