
DANIEL GORGOSZ*

TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 
(AGENCJE INFORMACYJNE, KORPORACYJNE  

ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU, PRASA)

I. PRZEMIANY W KSZTAŁCIE MEDIÓW W FEDERACJI ROSYJSKIEJ  
PO 1993 ROKU 

Pomimo upływu 20 lat od wprowadzenia nowej konstytucji Federacji Rosyjskiej 
(12 grudnia 1993 roku), w której zawarto zapisy dotyczące praw i swobód obywa-
telskich, w tym w odniesieniu do wolności słowa oraz otwartości mediów, nadal 
budzą one wiele zastrzeżeń. Zdaniem rosyjskich ekspertów ds. mediów dzienni-
karstwo w Rosji znajduje się obecnie na etapie stopniowej, trudnej transformacji. 
Współczesny system masowego przekazu wciąż znamionują pozostałości partyjno-
-radzieckiej publicystyki, jednocześnie zauważalne są cechy wskazujące na powolną 
implementację rozwiązań z mediów zachodnich. Otwarcie mediów rosyjskich na 
nowe tendencje i  przyswajanie obcych wzorców dziennikarstwa, przy jednocze-
snym zachowaniu jej lokalnego kolorytu sprawia, że reprezentują one niespójny 
i pełen przeciwieństw obraz1. 

Jak sugerują eksperci, wzajemne mieszanie się tych porządków w przyszłości 
przyniesie wysoki poziom oryginalności. Z jednej strony zachowane zostaną ce-
chy znamienne dla tradycyjnego rosyjskiego dziennikarstwa, a z drugiej – Rosja 
przyswoi zdobycze zachodniego dziennikarstwa. Przeplatanie się tych dwóch 
porządków jest dziś wyraźnie widoczne. Wielowymiarowość środków masowego 
przekazu zaowocowała istotnymi zmianami w typologii dziennikarstwa, a miejsce 
monolitu komunistycznej publicystyki zajęły wydania pluralistyczne o zróżnico-
wanym profilu2. 

*  Daniel Gorgosz – Telewizja Polska.
1  Zob. A.A. G r a b i e l n i k o w, SMI postsowietskoj Rossii, Moskwa 1996.
2  Tamże.

Zeszyty Naukowe KUL 57 (2014), nr 1 (225)

Daniel Gorgosz



108 Daniel Gorgosz

II. NOWA ROSJA I PROCES PRZEMIANY W PRACY  
AGENCJI INFORMACYJNYCH W TYM PAŃSTWIE

O dynamice zjawisk medialnych decyduje przede wszystkim rozwój agencji infor-
macyjnych obsługujących środki masowego przekazu. Ich podstawową funkcją jest 
dostarczanie określonym rodzajom mediów informacji politycznych, ekonomicz-
nych i społecznych3. Dynamiczny postęp w sferze agencji informacyjnych w Rosji 
można zaobserwować od samego momentu ich powstania, tj. kształtowania się 
wolnego rynku. 

Nowe, wchodzące na rynek agencje już w pierwszych latach istnienia ugrun-
towały swoją pozycję na tyle silnie, że zaczęły pełnić decydującą rolę w prezen-
towaniu ważnych wydarzeń zachodzących na świecie i w Rosji oraz kluczowych 
z punktu widzenia samych obywateli Federacji Rosyjskiej. Szacuje się, że obecnie 
funkcjonuje około tysiąca agencji informacyjnych, jednak największy wpływ na 
rynku mediów mają: RIA-Nowosti, Lenta.ru, Strana.ru, Agientstwo Ewropiejskich 
Nowostiej, Agientstwo Nacyonalnych Nowostiej, Gorod 24 itd. Najstarsze rosyjskie 
agencje informacyjne, TASS i APN, początkowo będące monopolistami, obecnie 
utrzymują się w warunkach wolnego rynku na zaskakująco dobrej pozycji i można 
śmiało stwierdzić, że obok agencji Interfaks są liderami decydującymi o trendach 
w sferze informacji medialnych.

Agencje informacyjne zwyczajowo dzieli się na:
•	 agencje ogólnokrajowe – duże ogólnorosyjskie agencje, dostarczające infor-

macji o tematyce uniwersalnej (np. Interfaks, RIA-Nowosti);
•	 agencje specjalistyczne
	 ekonomiczne,
	 społeczno-kulturalne,
	 naukowe; 
•	 agencje regionalne;
•	 agencje internetowe, różniące się od tradycyjnych tylko tym, że nie mają 

swoich odpowiedników w formie papierowej4.
Według klasyfikacji UNESCO, INTAR-TASS, rosyjska ogólnokrajowa agen-

cja informacyjna, jest obecnie jedną z  największych agencji informacyjnych.  
INTAR-TASS świadczy szerokie spektrum usług, które może oferować dzięki 
sprawnej działalności kilku mniejszych, wyspecjalizowanych działów5. Dział 
odpowiedzialny za wiadomości krajowe składa się z kilku pododdziałów tematycz-

3  M.I. J e g o r o w, Informacyonno-kommierczeskaja sistiema: tiechnołogija informacyonnogo 
wzaimodiejstwija w usłowijach rynka, „Problemy Informatizacyi” 1991, nr 4, s. 58–65.

4  I.I. R o d i o n o w, Sostojanije i  pierspiektiwy rossijskogo rynka priamych i  wienczurnych 
inwiesticyj, „Rynok Cennych Bumag” 2013, nr 4, s. 6–8.

5  Zob. J.P. P r o c h o r o w, Wwiedienije w tieoriju żurnalistiki, Moskwa 2008.



109TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

nych, poczynając od polityki, ekonomii przez gospodarkę, aż po sprawy społeczne. 
W kompetencji kolejnego działu leżą kwestie międzynarodowe, w tym także sportowe, 
natomiast trzecia sekcja zajmuje się dostarczaniem fotografii, reklamą i sprawami 
technicznymi. Najważniejszym kierunkiem działalności tej agencji jest zdobywanie 
informacji operacyjnych z bieżących zdarzeń w kraju, a podstawowym produktem, 
który przekazuje mediom, jest rozprzestrzeniana w trybie całodobowym Jedinaja 
nowostnaja lienta 1 (JNL-1), obejmująca istotne wydarzenia z Rosji i z zagranicy6. 
Odbiorcami JNL-1 są przede wszystkim gazety ogólnokrajowe i większe pisma 
regionalne, koncerny telewizyjne, radiostacje, a  także zagraniczne placówki dy-
plomatyczne w Rosji. Kolejnym ważnym produktem agencji jest Jedinaja nowost-
naja lienta 2, tworzona wyłączne na podstawie doniesień o wydarzeniach w Rosji 
i reakcji na nie w mediach zagranicznych.

Państwowa agencja analityczno-informacyjna, RIA-Nowosti, powstała z byłego 
APN (Agienstwo Pieczati „Nowosti”) w 1992 roku. Upowszechnia bieżące informa-
cje ekonomiczne, naukowe, społeczno-poltyczne i finansowe w języku rosyjskim, 
ważniejszych językach europejskich i  arabskim7. RIA-Nowosti jest ogólnokrajo-
wą agencją o  profilu uniwersalnym, przygotowującą przede wszystkim pozycję 
Goriaczaja linia, która pojawia się w czterech głównych blokach tematycznych, 
obejmujących ważniejsze wydarzenia z kraju i ze świata. Wywiady z politykami 
i  działaczami społecznymi nadawane są w  bloku Eksklusive, a  informacje nie-
związane z polityką w bloku o nazwie Kalejdoskop. RIA-Nowosti wydaje również 
czasopisma „Rossija” i „Sputnik”. 

Agencja informacyjna AK&M, specjalizująca się m.in. w dziedzinie informacji 
ekonomicznej i finansowej czy analizie ważniejszych sfer biznesu, zajmuje się nie 
tylko gromadzeniem i rozprzestrzenianiem informacji, lecz także wydaje własne 
badania analityczne. 

Agencja informacyjna InterMedia prezentuje najświeższe informacje na temat 
świata show-biznesu, kina i mody. Korespondenci InterMedia jako pierwsi pozyskują 
relacje na temat ciekawostek z życia gwiazd, a także informują o terminach koncertów, 
festiwalach, spotkaniach klubowych, nagraniach do teledysków itd. Ogólnokrajowa 
agencja Wsia Rossija przygotowuje codzienne przeglądy prasy ważniejszych pism 
regionalnych. Współpracuje ze 100 wiodącymi pismami należącymi do 65 podmio-
tów federalnych, a także z innymi agencjami informacyjnymi, głównie regionalny-
mi, dzięki czemu dysponuje ważnymi wiadomościami z terytorium całego kraju.

Większość agencji informacyjnych, gazet i czasopism przez nastawienie głównie 
na sprawy Moskwy i Sankt Petersburga bardzo często prezentuje albo niepełną, albo 
subiektywną informację o wydarzeniach w regionach. Na tle pozostałych agencji 
zdecydowanie wyróżnia się agencja SiewierInform tworząca międzyregionalną 

6  Zob. J.N. Z a s u r s k i j, Sriedstwa massowoj informacyi Rossii: uczebnoje posobije dla 
studientow wuzow, pod. red. J.N. Zasurskiego, Moskwa 2008.

7  Tamże.



110 Daniel Gorgosz

sieć informacyjną skupioną głównie wokół spraw regionów północno-zachodnich. 
Zanim pojawił się SiewierInform, na rynku rosyjskim przesyconym ogromną ilością 
nieuporządkowanych informacji z różnych źródeł wyraźnie brakowało jednolitego 
spójnego kanału informacji w regionie. Wydarzenia mające miejsce w regionach 
północno-zachodnich przechodziły bez echa, ponieważ centralne kanały infor-
macyjne skupiały się wokół tematyki większych miast, a  jeśli w ogóle dotykały 
spraw regionów, to niemal zawsze były to wydarzenia o zabarwieniu sensacyjnym, 
np. wypadki czy katastrofy.

Błyskawiczny rozwój wolnego rynku zaowocował ogromnym, wciąż rosnącym 
zapotrzebowaniem na informacje o tematyce finansowo-ekonomicznej i co za tym 
idzie na specjalistyczne agencje informacyjne z branży ekonomicznej, a także na 
poszerzenie propozycji agencji uniwersalnych o tę tematykę. Głównymi odbiorcami 
informacji finansowo-ekonomicznych są banki, firmy inwestycyjne i inne instytucje 
obecne na rynku finansowym.

Agencje informacyjne w Europie mają długą historię, sięgającą swoimi korzeniami 
przełomu XVIII i XIX wieku. Pierwsza agencja – „Havas”, została stworzona we 
Francji8. Agencje informacyjne w Rosji powstały w drugiej połowie XIX wieku, 
kiedy po reformach lat 60. zaczął się dynamiczny rozwój przemysłu i handlu. W 1866 
roku została utworzona państwowa służba informacyjna – Rossijskoje tieliegrafnoje 
agientstwo (RTA), która na podstawie otrzymywanych z zagranicy telegramów udo-
stępniała potrzebne informacje, oczywiście po „przefiltrowaniu” ich przez cenzurę. 
Z nadejściem rewolucji październikowej wszystkie inne istniejące agencje zostały 
połączone w jeden monolityczny twór o nazwie ROSTA, którego działalność znajdo-
wała się pod ścisłą kontrolą władz, agencja otrzymywała bowiem dokładne instruk-
cje, jakie informacje nagłaśniać, jakich nie, a jakie modyfikować, ponadto gazety 
i czasopisma były zobowiązane do publikowania otrzymanych od władz materiałów9. 

W następnych latach charakter działalności agencji rosyjskiej podlegał głębokim 
przemianom. Od roku 1925 agencja określana była jako Tielegrafnoje agientstwo 
Sowietskowo Sojuza (TASS). Przez długi okres TASS była jedynym oficjalnym 
źródłem informacji i znajdowała się pod ścisłym nadzorem władz ZSRR. Istotne 
zmiany przyniósł rok 1961, kiedy w  czasie „odwilży” (1953–1957) utworzono 
jeszcze jedną agencję informacyjną – APN, która wbrew swojemu statusowi, gło-
szącemu, że nie jest strukturą państwową, podlegała skrupulatnej kontroli państwa, 
podobnie jak TASS10. Należy zauważyć, że zasługą tych agencji, pomimo dużych 
nacisków władz, było zniesienie monopolu państwa w oddziaływaniu na media 
i rozpowszechnianiu wewnątrzpolitycznej informacji11. 

8  Zob. S.A. M i c h a j ł o w, Istorija zarubieżnych SMI, Moskwa 2006.
9  Zob. J.N. Z a s u r s k i j, Sistiema sriedstw massowoj informacyi Rossii, w: Uczebnoje posobije 

dla studientow wuzow, pod. red. J.N. Zasurskiego, Moskwa 2001.
10  Tamże.
11  N.I. P a n a r i n, Informacyonnyje wojny, PR i mirowaja politika, Moskwa 2006, s. 78.



111TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

Informacyjny „boom” początku lat 90. nie ominął agencji informacyjnych, które 
zaczęły powstawać w błyskawicznym tempie, stając się alternatywą dla państwo-
wych służb informacyjnych. Wchodzące na rynek nowe agencje, pokonując wiele 
technicznych i  finansowych trudności, zdobywając dużą popularność i zaufanie, 
zaczęły być postrzegane jako poważna konkurencja dla służb państwowych. Tym 
sposobem długo trwający monopol TASS i APN dobiegł końca.

Wkład w  efekty pracy agencji informacyjnych wnosi cały szereg wyspecja-
lizowanych pododdziałów i ich pracowników. Trzonem dobrego funkcjonowania 
agencji są przede wszystkim sprawni reporterzy, którzy najczęściej poszukują 
informacji na założony przez agencję temat. Są także reporterzy specjalizujący 
się w konkretnych dziedzinach, np. polityce, ekonomii czy sporcie. Obok repor-
terów istotną rolę odgrywają korespondenci specjalni, autorzy artykułów, a także 
specjaliści do spraw PR12.

Obecnie na rosyjskim rynku informacyjnym obserwuje się niedobór agencji 
specjalizujących się w pozyskiwaniu i rozpowszechnianiu informacji o tematyce 
kulturalnej i  społecznej, co jest niewątpliwie wynikiem tego, że społeczeństwo 
w Rosji, i  co za tym idzie prasa, skupiają uwagę głównie na informacjach poli-
tycznych, ekonomicznych, spychając tym samym kulturę i sprawy społeczne na 
plan dalszy. Nie bez znaczenia jest tu sam proces zdobywania informacji z tych 
dziedzin. Wiadomości kulturalne są mniej „operacyjne”, sensacyjne i trudniejsze do 
zdobycia. Jednak, jak wynika z badań opinii publicznej, odbiorcy mediów stwier-
dzają niedobór informacji z obszaru szeroko pojętej kultury i spraw społecznych, 
brakuje wiadomości np. o konferencjach ekologów czy obrońców praw człowieka. 

III. KORPORACYJNE ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU  
WE WSPÓŁCZESNEJ ROSJI

Korporacyjne środki masowego przekazu, będące produktem dużych przedsię-
biorstw, których działalność wydawnicza nie jest ich główną aktywnością, lecz 
tylko dodatkową, stały się dostępne na szeroką skalę w Rosji już w połowie lat 90.13 
Powstanie tego typu mediów jest wynikiem poszukiwania nowych dróg dotarcia 
do potencjalnych klientów czy też chęci stworzenia odpowiedniego wizerunku fir-
my14. Wydania korporacyjne są więc środkiem do propagowania filozofii i polityki 

12  F. J e f k i n s, Public Relations, Uczebnoje posobije dla wuzow, tłum. B.Ł. Jeriemina, Moskwa 
2003, s. 99.

13  Zob. W.Ł. M u z y k a n t, Riekłama i  PR-tiechnołogii w  bizniesie, kommiercyi, politikie, 
Moskwa 2001.

14  Zob. I.W. A l e s z y n a, Pablik Rilejsznz dla mieniedżerow. Uczebnik, Moskwa 2004.



112 Daniel Gorgosz

danej firmy. Jak pokazują badania przeprowadzone przez WICOM w 2006 roku, 
co 10. Rosjanin regularnie czyta gazety korporacyjne15. Dane te są w warunkach 
rosyjskich, w których nieufność do prasy propagandowej, reklamowej jest głęboko 
zakorzeniona w świadomości, wydają się zadowalającym osiągnięciem. Przez długi 
czas pisma tego rodzaju były odbierane wyłącznie jako narzędzie do budowania 
renomy przedsiębiorstwa i zaufania do niej. Obecnie duże firmy nie tylko finansują 
korporacyjne wydania, ale traktują je jako źródło dodatkowych przychodów oraz 
ważne narzędzie w „wojnach” między korporacjami. Rekordzistą pod względem 
nakładów jest gazeta „Mir Bilajn” należąca do holdingu „Vimpelcom”. „Mir Bi-
lajn”, pomimo spektakularnych sukcesów, została zastąpiona gazetą „BLife”. Linie 
lotnicze „Areoflot” wydają kilkadziesiąt różnych czasopism. 

O prężnym rozwoju mediów korporacyjnych świadczy także powstanie dwóch 
organizacji koordynujących ten segment rynku: Gildii Prasy Korporacyjnej i Stowa-
rzyszenia Mediów Korporacyjnych w Rosji. W skład tych organizacji wchodzi wiele 
firm, m.in. Gazprom, Lukoil, Areoflot, Shell Exploration & Production Services 
(RF) BV czy Philip Morris Sales & Marketing. W Rosji, podobnie jak w krajach 
zachodnich, istnieją trzy zasadnicze rodzaje mediów korporacyjnych: В2В (business-

-to-business), В2С (business-to-client), В2Р (business-to-personnel). Czasopisma 
B2P są przeznaczone wyłącznie dla pracowników dużych korporacji. Kierownictwo 
za ich pośrednictwem przybliża pracownikom koncepcje wciąż zmieniającej się 
firmy, a także sprzyja tworzeniu przyjacielskiej atmosfery w korporacji. Wydania 
B2B przeznaczone są dla potencjalnych partnerów biznesowych, natomiast typ 
wydania B2C, najbardziej rozpowszechniony w Rosji, nosi charakter zdecydowanie 
reklamowo-informacyjny, ma bowiem przykuwać uwagę potencjalnych klientów 
i tworzyć pozytywny wizerunek firmy16.

W latach 1991–1992 prawie we wszystkich regionach Rosji ilość wydawanych 
czasopism zwiększyła się kilkakrotnie, w  samym Dalekowschodnim Okręgu 
Federalnym każdego roku rejestruje się 15 nowych wydań, choć należy wspo-
mnieć, że połowa z  tej liczby każdego roku kończy swoją działalność. Pomimo 
tego dynamiczne zmiany w Okręgu ilustrują ogólnokrajową tendencję wzrostową 
w dziedzinie regionalnego czasopiśmiennictwa rosyjskiego. Pierwsza połowa lat 90. 
zapisała się na kartach historii mediów w Rosji największym skokiem w rozwoju, 
błyskawiczną aktywizacją procesów koncentracji własności medialnej, powstawa-
niem ogromnych koncernów zdolnych do szeroko zakrojonych inwestycji w nowe 
technologie. W Rosji najczęstszą formą integrowania kapitału są multimedialne 
organizacje i wielopoziomowe konglomeraty17.

Należy zauważyć, że obecnie w Rosji dominują wydania czasopism o profilu 
społeczno-politycznym. W ostatnim czasie wzrasta także znaczenie prasy rozryw-

15  Tamże.
16  Tamże.
17  Zob. J.P. P r o c h o r o w, Wwiedienije w tieoriju żurnalistiki.



113TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

kowej oraz ekonomicznej, przy jednoczesnym spadku popularności pism o tema-
tyce literackiej, które jeszcze do niedawna wiodły prym w kraju o  tak wielkich 
tradycjach literackich. Chociaż obserwuje się przewagę czasopism regionalnych nad 
ogólnokrajowymi, to pod względem nakładu liderami są przede wszystkim czaso-
pisma moskiewskie, przekraczające 500 tys. egzemplarzy, nakład nieosiągalny dla 
pism regionalnych. Najbardziej popularnymi pismami w Rosji są dzienniki, które 
pozostawiają daleko w tyle rzadziej ukazujące się tytuły, co świadczy o dużym 
znaczeniu czynnika periodyczności w wyborze prasy.

Dziennikarstwo rosyjskie po raz pierwszy od czasów rewolucji październikowej 
zaczyna stawać się coraz bardziej różnorodne. Każda nowa partia, ruch społeczny 
stara się dać o sobie znać za pośrednictwem własnych pism. Należy zauważyć, że 
pisma partyjne cieszą się dużą popularnością w Rosji i stanowią znaczący procent 
spośród wszystkich czasopism ogólnopolitycznych, które, choć starają się nie 
afiszować ze swoimi sympatiami politycznymi, to mimo wszystko można doszu-
kać się w nich niejawnej partyjności18. Znamienna dla rozwoju mediów w Rosji 
poradzieckiej jest regionalizacja środków masowego przekazu, która cały czas 
pogłębia się, odzwierciedlając tym samym ogólnokrajową tendencję kreowania 
suwerenności poszczególnych podmiotów Federacji Rosyjskiej19. 

IV. PRZEMIANY EKONOMICZNE I ICH WPŁYW NA ROSYJSKIE MEDIA

Komercjalizacja środków masowego przekazu wraz z  pozytywnymi zmianami 
– finansową niezależnością od władz, pojawieniem nowych niezależnych wydaw-
nictw i  rozgłośni, przyniosła także niekorzystne trendy – np. naruszenia zasad 
etyki dziennikarstwa, czyli korumpowania dziennikarzy w  celu kryptoreklamy, 
antyreklamy lub zlecania określonych artykułów. Tym sposobem prasa stała się 
orężem w walce pomiędzy oligarchami, a także skutecznym narzędziem do osią-
gania określonych celów. 

Kolejną kwestią dotyczącą nie tylko Rosji, ale mediów prywatnych w ogóle, 
jest ich tzw. „tabloidyzacja”. W warunkach narastającej konkurencji dziennikarze 
w pogoni za oglądalnością uciekają się do opisywania skandali, sensacji, a także 
naciągania faktów. Problem ten nie omija poważnych czasopism politycznych, 
które coraz częściej zaczynają przypominać te kolorowe. Komercjalizacja stała 
się motorem napędzającym takie zjawisko, jak brak profesjonalizmu i  odpowie-
dzialności wśród dziennikarzy, które przejawia się słabym opanowaniem języka 
literackiego na rzecz mowy potocznej, nierzadko nasyconej wyrażeniami zaczerp-

18  Zob. S.M. G u r i e w i c z, Ekonomika sriedstw massowoj informacyi, Moskwa 2001.
19  Tamże.



114 Daniel Gorgosz

niętymi z ulicy. Zdaniem Olega Naliwajka, przedstawiciela Związku Dziennikarzy 
Rosyjskich, tendencja ta została przyswojona na gruncie rosyjskim pod wpływem 
mediów zachodnich20. Tabloidy, jako jeden z rodzajów pism rozrywkowych (bul-
warówka), dzisiaj cieszą się największą popularnością, stanowiąc najdynamiczniej 
rozszerzający się segment współczesnej rosyjskiej prasy. Obecnie w Petersburgu 
ukazuje się ponad 20 gazet pozycjonujących siebie jako wydania rozrywkowe, m.in. 

„Nowyj Satirikon”, „Poputczik”, „Smiesznaja Gazieta” czy też „Piterskij bulwar”21. 
We współczesnym rosyjskim dziennikarstwie artykuły informacyjne przewa-

żają nad analitycznymi czy publicystycznymi, ponieważ stopień ich złożoności 
jest bardziej zrozumiały dla większości społeczeństwa. Przy czym przekazywane 
informacje zazwyczaj noszą sensacyjny charakter, odnosząc się najczęściej do 
wydarzeń zaskakujących i niezwykłych. Obecnie coraz częściej publicyści sięgają 
nie po wydarzenia ważne z punktu widzenia kraju, a raczej skandaliczne, ponadto 
przestaje liczyć się sprawdzona, rzetelna informacja, na pierwszy plan wysuwa się 
bowiem informacja przyciągająca uwagę. Klasycznymi przykładami ilustrującymi 
tę tendencję są projekty telewizyjne NTV o wymyślnych tytułach: „Maksimum”, 

„Russkije siensacyi” albo „Ty nie powerisz”. 
Rozwój mediów internetowych w Rosji przebiegał ze znaczącym opóźnieniem 

w stosunku do krajów zachodnich. Związek Radziecki dołączył do przestrzeni in-
ternetowej w 1990 roku pod domeną „.su” – Soviet Union, jednak pierwsze portale 
internetowe ukazały się dopiero w 1993 roku. W latach 1993–1995 zaczęły pojawiać 
się pierwsze ważne wydania w  sieci i  biblioteki elektroniczne. W październiku 
1992 roku po raz pierwszy pojawiła się elektroniczna wersja gazety „Izwiestia”, 
a w sierpniu 1994 roku strona „Moskowskij Libertarium”, projekt instytutu inży-
nierii komercyjnej22. Od roku 1995 zaczęto wprowadzać czasopisma do Internetu 
na szeroką skalę, m.in. pojawiła się „Uczitielskaja Gazieta”, „Żurnal.ru”, a następnie 

„Ruskij Żurnał”. Dwa ostatnie tytuły cieszyły się tak dużą popularnością, że zaczęto 
je publikować także w formie papierowej, chociaż częściej spotykany jest model 
przejścia od pisma papierowego do pisma elektronicznego. 

Rok 1998 uznaje się za przełomowy w historii rozwoju mediów internetowych23, 
ponieważ panujący wtedy w Rosji kryzys sprawił, że społeczeństwo domagało się 
jak najwięcej informacji na tematy ekonomiczne. Tradycyjne środki masowego 
przekazu nie odpowiadały na zapotrzebowania odbiorców, dlatego ci zwrócili się 
do mediów elektronicznych, co zaowocowało ich rozkwitem na niespotykaną dotąd 
w Rosji skalę i jednocześnie upadkiem niektórych mediów tradycyjnych. Kolejny 

20  O. N a l i w a j k o, Tabłoidizacyja SMI – eto nowyj wid cenzury [online], „Dien'” 25.05.2012, 
[dostęp: 4 grudnia 2013]. Dostępny w  Internecie: <http://www.day.kiev.ua/ru/article/media/oleg-
nalivayko-tabloidizaciya-smi-eto-novyy-vid-cenzury>.

21  Tamże.
22  Zob. A. T r a w i n, Rossijskij Intierniet nakanunie bolszych pieriemien, Moskwa 2000.
23  Tamże.



115TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

skok w  rozwoju Internet przeżył w  czasie wyborów prezydenckich i  do Dumy 
Państwowej w latach 1999–2000. 

Ważnym wydarzeniem w rozwoju reklamy telewizyjnej w Rosji było powstanie 
w 1993 roku Rosyjskiego Stowarzyszenia Agencji Reklamowych24, którego główną 
funkcją jest formułowanie postępowego, jednolitego rynku reklamowego. W na-
stępnych latach na skutek rozszerzenia składu udziałowców organizacja zmieniła 
nazwę na Stowarzyszenie Agentów Komunikacyjnych Rosji. Kolejnym ważnym 
zjawiskiem w sferze reklamy było powstanie w 1994 firmy Gallup Media25, która 
zajmowała się badaniem opinii telewidzów, co pozwoliło agencjom reklamowym 
w lepszy sposób trafiać w gusta potencjalnych widzów i, co za tym idzie, w bar-
dziej efektywny sposób rozporządzać budżetami. 

V. ZMIANY W SPOSOBIE PRZEKAZU I DZIAŁANIU ROSYJSKICH MEDIÓW  
PO OBJĘCIU PREZYDENTURY PRZEZ W. PUTINA

Po dojściu Władimira Putina do władzy zaobserwowano istotne zmiany we wszystkich 
strukturach mediów, poczynając od czasopism przez radio, aż po telewizję, które stały 
się w różnym stopniu własnością państwa, albo były przez nie kontrolowane. Nie bez 
znaczenia był też rozpoczynający się w 1998 roku w Rosji kryzys ekonomiczny. Zmiany 
te nie ominęły także sfery rynku reklamowego. Do roku 1998 czołową organizacją na 
rynku reklamowym była Premier SV, która powstała w 1991 roku z inicjatywy Siergieja 
Lisowskiego. Jednak organizacja ta nie udźwignęła ciężaru kryzysu, a na jej miejsce 
stworzono NTV-Media. W ostatnich latach zaobserwowano proces regionalizacji 
także w sferze reklamy. Dzięki wykorzystaniu badań opinii publicznej prowadzonych 
przez organizację Gallup Media, mieszkańcy poszczególnych regionów otrzymywali 
reklamę dopasowaną do ich gustów, dlatego odnośnie do rynku reklamowego w Rosji 
można mówić o jego bardzo dużym zróżnicowaniu26. 

Jak zauważa M. Słodowa, jednostronność mediów rosyjskich w  sprawach 
międzynarodowych sprawiła, że władze Gruzji podjęły decyzję o  blokadzie 
dostępu na terenie swojego kraju do mediów rosyjskich, w tym także rosyjskich 
stron internetowych w przestrzeni informacyjnej państwa27. Walka o kontrolę nad 

24  Zob. S. W a s i l j e w, Riekłama kak faktor transformacyi otieczestwiennogo tielewidienija, 
Moskwa 1997.

25  Tamże.
26  Zob. R.W. K a z i e j e w, Instituty rossijskogo rieginoalnogo tielewizionnogo riekłamnogo 

rynka: osobiennosti stanowlenija i  funkcyonirowanija, „Ekonomiczeskij Wiestnik Rostowskogo 
Gosudarstwiennogo Uniwiersitieta” 2007, nr 1.

27  Zob. M. Sołodowa, Informacyonnaja politika gosudarstwa pri oswieszczenii woorużonnych 
konfliktow (na primierie gruzino-jugoosietinskogo i palestino-izrailskogo konfliktow), Moskwa 2009.



116 Daniel Gorgosz

środkami masowego przekazu była szczególnie wyraźna w latach 1992–1993, kiedy 
stosunki między ówczesnym prezydentem a parlamentem były szczególnie napięte. 
Te kryzysy polityczne sprawiły, że 25 kwietnia 1993 roku zwołano referendum 
na całym terytorium Rosji, a  także przyjęto przy niewielkiej przewadze głosów 
zmiany w konstytucji w grudniu 1993 roku.

Media rosyjskie w ostatnich miesiącach bardzo często krytycznie odnoszą się 
do wydarzeń na Majdanie, nie ukrywając przy tym swoich jawnych sympatii do 
prezydenta Janukowycza i  „kibicując” mu w pacyfikacji opozycjonistów. Rosja 
kusi Ukrainę wielomiliardowymi projektami gospodarczymi pod warunkiem nie-
przystępowania do Unii lub grozi wstrzymaniem importu surowców spożywczych 
Ukrainy w  przypadku przystąpienia, a  tak skonstruowanej polityce rosyjskiej 
wtórują media. W  rosyjskiej telewizji można usłyszeć np. że „w wypadku pod-
pisania przez Ukrainę porozumienia z Unią Europejską Rosja zmuszona będzie 
podnieść cła na ukraińskie towary”28. Po zniszczeniu pomnika Lenina „zagrzmiała” 
znacząca część czasopism w Rosji, odsądzając od czci i wiary polityków, którzy 
stanęli na czele protestów: Arsenija Jaceniuka z partii Batkwiszczyzna i Witalija 
Kliczkę, lidera partii Udar. 

Polska, która wyraźnie opowiada się po stronie ukraińskich opozycjonistów, 
stała się naturalnym obiektem krytyki ze strony mediów rosyjskich. Kanał NTV 
przytaczał wielokrotnie wypowiedź rosyjskiego politologa, Siergieja Markowa: 

„Polska chce wrócić do tego, co było 400 lat temu, kiedy istniała Rzeczpospolita, 
a Ukraina była polską kolonią”29. 

Ostrze krytyki wymierzone zostało także w Stany Zjednoczone, które – zda-
niem telewizji NTV – pobudzają protesty na Ukrainie. NTV w audycji na żywo 
stawia pytanie: 

UE, zawierając umowę z Ukrainą, może otrzymać nowy rynek dla swoich towarów. Jej 
interesy są zrozumiałe. Dlaczego jednak ukraiński protest oficjalnie popierają i nieofi-
cjalnie sponsorują Stany Zjednoczone? Dlaczego swoich delegatów na Majdan wysyłają 
najbliżsi sojusznicy USA w Europie – Litwa i Polska?30 

Podejrzliwość podsuwa NTV odpowiedź na tę kwestię:

Istnieje poważne podejrzenie, że wielu na Zachodzie postępuje zgodnie z  zaleceniem 
Zbigniewa Brzezińskiego, który wciąż żyje i niezmiennie powtarza, że najważniejsze 

28  J. K o r e j b a, Media w  Rosji: Polscy politycy ingerują w  sprawy wewnętrzne Ukrainy, 
„Newsweek” 04.12.2013, s. 27.

29  Tamże.
30  M. Wo j c i e c h o w s k i, Rosyjskie media znów ostro o Polsce. „Chce wrócić do tego, co było 

400 lat temu, kiedy Ukraina była polską kolonią” [online], „Gazeta Wyborcza” 04.12.2013, [dostęp: 
8 grudnia 2013]. Dostępny w  Internecie: <http://wyborcza.pl/1,75477,15072393,Rosyjskie_media_
znow_ostro_o_Polsce___Chce_wrocic.html>. 



117TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

jest oderwanie Ukrainy od Rosji, bo dzięki temu nastąpi krach Rosji […]. Opozycja chce 
wojny domowej. Opozycja walczy o interesy Zachodu. Robi wszystko, by doprowadzić 
do zaostrzenia protestu. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest rozpad Ukrainy 
na cztery części31. 

Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że kanał NTV jest własnością Gazpromu, 
w którego interesie bynajmniej nie leży zbliżenie Ukrainy z Europą. 

Do oburzenia NTV dołączyły także inne media rosyjskie. Kanał telewizyjny 
Rossija w swoim programie „Wiesti” stwierdzi m.in.:

[…] dziewięć lat temu i dzisiaj Majdan podburza Polska. Z tą tylko różnicą, że wtedy 
to był Kwaśniewski, a dzisiaj jest to Kaczyński. To, czym Polska zajmuje się dzisiaj na 
Ukrainie, to tworzenie buforu przed Rosją. Dlatego, że całym sensem prowadzonej przez 
Polskę od wieków polityki jest obrona: z jednej strony – przed Rosją i drugiej – przed 
Niemcami32. 

Jeszcze ostrzej intencje polskie ocenia „Rossijskaja Gazieta”, twierdząc, że:

Ta liczna gromada drugorzędnych europejskich polityków, pragnących choć w czymś 
i  choć gdzieś odegrać pierwsze role, dzisiaj faktycznie staje się głównym ideologiem 
ukraińskich opozycjonistów [...]. Z tymi, którzy zajmują budynki administracyjne w Lon-
dynie i Paryżu, rozmowa jest krótka – więzienie. Jednak czyny uważane na Zachodzie 
za przestępstwa są zupełnie inaczej oceniane przez europejskich polityków, gdy w grę 
wchodzi Ukraina33.

Na szczególną uwagę zasługuje międzynarodowa telewizja informacyjna, Russia 
Today z siedzibą w Moskwie. Szef stacji, kiedyś bliska współpracowniczka Wła-
dimira Putina, Margarita Simonian, odżegnuje się od zarzutów chęci stworzenia 
kanału będącego tubą Kremla. Jednak niezależnie od jej zapewnień, nie cichną 
spekulacje o wpływie władz rosyjskich na program stacji. Polski tygodnik „Polityka” 
charakteryzuje światopogląd prezes stacji: „Rosja jest najważniejsza, Ameryka 
obłudna, a media to wielogłowy potwór. Soczysty język i świetny zmysł obserwacji 
zabija niestety ideologiczna polewa”34. Stacja, chcąc poprawić wizerunek Rosji, 
często ucieka się do krytyki Stanów Zjednoczonych. Zwraca na to uwagę Justyna 
Prus-Wojciechowska, która stwierdziła m.in.: 

31  Tamże.
32  Tamże.
33  M. W o j c i e c h o w s k i, „Rossijskaja Gazeta” ostro o  Komorowskim, Kaczyńskim 

i Kwaśniewskim. „Gromada drugorzędnych europejskich polityków” [online], „Gazeta Wyborcza” 
03.12.2013, [dostęp: 12 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://wyborcza.pl/1,75478,15065173,_
Rossijskaja_Gazieta__ostro_o_Komorowskim__Kaczynskim.html#TRrelSST>.

34  J. Prus-Wojciechowska, Margarita Simonian. Usta Kremla, „Polityka” 19.02.2011, s. 33.



118 Daniel Gorgosz

Ameryka jest zresztą najważniejszym frontem medialnej wojny RT. Chodzi już nie tylko 
o zniwelowanie przykrego efektu, jaki powoduje „negatywne” i „tendencyjne” pokazy-
wanie Rosji w tamtejszych mediach, ale także o alternatywną wizję USA. Moskwa nie 
pożałowała pieniędzy na odrębną ramówkę, którą RT-America prezentuje przez pięć 
dni w tygodniu35. 

Tygodnik „Polityka” zwraca uwagę na częste wizyty Władimira Putina i Dmi-
trija Miedwiediewa w siedzibie stacji Russia Today, a także na to, że w 2011 roku 
państwo rosyjskie chciało wesprzeć stację sumą ponad 200 mln USD.

O problemach w mediach rosyjskich świadczą chociażby rankingi rzetelności prasy, 
w których Rosja z reguły nie może poszczycić się wysokimi notowaniami. Dobrze ob-
razuje sytuację w Rosji opublikowany przez międzynarodową organizację „Reporterzy 
bez Granic” ranking wolności prasy, zgodnie z którym Rosja zajmuje 138 miejsce na 
167 krajów36. Organizacja tłumaczy tak niskie miejsce w rankingu naciskami ze strony 
państwa na media, nieobiektywnym przedstawieniem wojny w Czeczenii, a przede 
wszystkim tym, że Rosja jest niebezpiecznym krajem dla dziennikarzy. 

Bez wątpienia wydarzenia w  świecie dziennikarskim Rosji są co najmniej 
alarmujące. Wystarczy wspomnieć morderstwo redaktora naczelnego rosyjskiej 
edycji czasopisma „Forbes” Pawła Chlebnikowa z roku 2011. Proces w sprawie jego 
śmierci zamknięto, a za sprawcę uznano zaginionego Czeczena. Do akt niewyjaś
nionych spraw dołączyła także śmierć Pawła Makiejewa, pracownika kanału Puls, 
i Zagida Warisowa, przewodniczącego badań nad strategicznymi i politycznymi 
technologiami w mediach. Organizacja „Reporterzy bez Granic” uznała powstanie 
w 2005 roku kanału Russia Today za kolejny krok w stronę pogorszenia sytuacji 
mediów rosyjskich37. 

Wydarzenia na świecie przedstawiane w niektórych rosyjskich środkach masowe-
go przekazu znacząco odbiegają od tego, jak widzą je media zagraniczne. Kiedy czoło-
we pisma zachodnie alarmują o ciężkiej sytuacji Nadieżdy Tołokonnikowej z zespołu 
Pussy Riot w więzieniu w Mordowii, to większość mediów rosyjskich skupia się na 
chuligańskim zachowaniu piosenkarki w moskiewskim soborze Chrystusa Zbawiciela, 
widząc w nim bynajmniej nie wymiar polityczny, lecz religijny. Czyn został określony 
przez Chamowniczeski Sąd Rejonowy Moskwy jako „chuligaństwo motywowane 
nienawiścią religijną”. Członkinie zespołu są jednak przekonane, że sprawa ma 
wydźwięk polityczny, twierdzą, że ich celem nie było obrażanie uczuć wiernych, 
a krytyka aparatu władzy, a gdyby zaśpiewały „Bogurodzico, strzeż Putina!” zamiast 

„Bogurodzico, zbaw nas od Putina!”, to na pewno nie miałyby problemów z prawem38. 

35  Tamże.
36  Tamże
37  Tamże.
38  Zob. Członkinie Pussy Riot uznane za winne. „To była przestępcza zmowa” [online], Onet.pl, 

[dostęp: 11 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://wiadomosci.onet.pl/swiat/czlonkinie-pussy-
riot-uznane-za-winne-to-byla-przestepcza-zmowa/levg0>.



119TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

„The Guardian” nazwał więzienie w Mordowii „łagrem XXI wieku”. Nie ma w tym 
określeniu cienia przesady. Z brytyjskiego dziennika dowiadujemy się, że więźniarki 
są bite i zastraszane, pracują powyżej 16 godzin (od wpół do ósmej rano do pierwszej 
w nocy) na celowo zepsutych maszynach do szycia, które same muszą naprawiać. 
Więźniarki dodatkowo składają podania, aby pracować w weekendy „z własnej woli”, 
a więc pracują siedem dni w tygodniu, śpią cztery godziny, a jedyny dzień wolny teore-
tycznie przysługuje co półtora miesiąca. Starsze więźniarki są nakłaniane przez admi-
nistrację do nękania N. Tołokonnikowej, a te, które z nią rozmawiają, są brutalnie bite. 

Jak pisze N. Tołokonnikowa w  liście opublikowanym przez „The Guardian”, 
więźniarki są bite za to, że nie nadążają za wciąż podwyższającymi się normami 
pracy, co jakiś czas na skutek obrażeń któraś z  nich umiera, ale administracji 
udaje się to „zamieść pod dywan”39. Pomagają jej w ukrywaniu prawdy m.in. ro-
syjskie media. „Rossijskaja Gazieta” stwierdza, że skargi N. Tołokonnikowej na 
złe warunki w więzieniu nie potwierdziły się. Gazeta zarzuca piosenkarce, że ta 
nie wypełniała założonej przez administrację normy40. Tymczasem media zagra-
niczne donoszą, że jeśli normą było 100 mundurów dziennie, to w momencie, gdy 
Tołokonnikowa zbliżała się do wyznaczonej liczby, natychmiast normę podnoszono 
do 150. Dobrze obrazuje tendencyjność prasy rosyjskiej kolejny artykuł zamiesz-
czony w „Rossijskoj Gaziete”, która opisując skargi Tołokonnikowej na grożenie 
jej śmiercią przez naczelnika więzienia, celowo używa sformułowania „rzekome 
pogróżki” i  sugeruje, że głodówka piosenkarki była organizowana z  zewnątrz 
i dużo wcześniej zaplanowana41.

Artem Liwczenko na łamach gazety „Prawosłaije i Mir” poucza N. Tołokonni-
kową, że człowiek, który popełnił przestępstwo, powinien pamiętać, że pozbawienie 
wolności nie odbywa się nigdy w warunkach kurortu wypoczynkowego42. 

Wyjątkiem wśród czasopism rosyjskich jest „Nowaja Gazieta”, która niejed-
nokrotnie narażała się władzy, czego tragicznym przykładem jest śmierć Anny 
Politkowskiej, piszącej o Czeczenii. W 2012 roku Nadieżda Prusienkowa, redak-
tor naczelny „Nowej Gaziety” zaryzykowała po raz kolejny, publikując wywiad 
z członkiniami Pussy Riot (przeprowadzony drogą listowną), w którym członkinie 

39  S. W a l k e r, Pussy Riot member starts hunger strike over prison conditions, „The Guardian” 
23.09.2013; cyt. za: Łagier, wiek XXI, „Forum” 2013, nr 29, s. 11–16.

40  W. Z o t i k o w a, FSIN: Żałoby Tołokonnikowoj na mordowskuju kołoniju nie podtwierdilis” 
[online], „Rossijskaja Gazieta” 04.12.2013, [dostęp: 12 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://
www.rg.ru/2013/12/04/reg-pfo/fsin.html>.

41  W. Z o t i k o w a, Tołokonnikowu pieriewodiat w druguju kołoniju 1 [online], „Rossijskaja 
Gazieta” 18.10.2013, [dostęp: 10 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://www.rg.ru/2013/10/18/
reg-pfo/tolokonnikova.html>. 

42  A. L i w c z e n k o, Prot. Wsiewołod Czaplin o  Nadieżdie Tołokonnikowoj: Mir s Bogom 
i lud’mi dast tolko pierieocenka sowierszennwo [online], „Prawosłaije i Mir” 23.09.2013, [dostęp: 
11 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://www.pravmir.ru/prot-vsevolod-chaplin-o-nadezhde-
tolokonnikovoj-mir-s-bogom-i-lyudmi-dast-tolko-pereocenka-sovershennogo>.



120 Daniel Gorgosz

zespołu opowiedziały nie tylko o rażących uchybieniach ze strony administracji 
więzień, lecz także o pomocy43.

Doniesienia N. Tołokonnikowej o  warunkach w  mordowskim więzieniu po-
twierdza jego była osadzona, Zara Murtazalijewa, która przebywała w koloni karnej 
8,5 roku. Z. Murtazalijewą skazano za akty terrorystyczne, które były sfabrykowane. 
Opowieść Z. Murtazalijewej, która opublikowała swoje wspomnienia z  kolonii 
karnej w książce wydanej we Francji Les Innocenty stront coupables, całkowicie 
pokrywa się z historią opowiedzianą przez N. Tołokonnikową

BIBLIOGRAFIA

Aleszyna I.W., Pablik Rilejsznz dla mieniedżerow. Uczebnik, Moskwa 2004.
Grabielnikow A.A., SMI postsowietskoj Rossii, Moskwa 1996.
Guriewicz S.M., Ekonomika sriedstw massowoj informacyi, Moskwa 2001.
Jefkins F., Public Relations. Uczebnoje posobije dla wuzow, tłum. B.Ł. Jeriemina, Moskwa 2003, s. 99.
Jegorow M.I., Informacyonno-kommierczeskaja sistiema: tiechnołogija informacyonnogo wzaimo-

diejstwija w usłowijach rynka, „Problemy Informatizacyi” 1991, nr 4.
Kaziejew R.W., Instituty rossijskogo rieginoalnogo tielewizionnogo riekłamnogo rynka: osobiennosti 

stanowlenija i funkcyonirowanija, „Ekonomiczeskij Wiestnik Rostowskogo Gosudarstwien-
nogo Uniwiersitieta” 2007, nr 1.

Korejba J., Media w Rosji: Polscy politycy ingerują w sprawy wewnętrzne Ukrainy, „Newsweek” 
04.12.2013.

Michajłow S.A., Istorija zarubieżnych SMI, Moskwa 2006.
Murtazalijewa Z., Siedziałam w Mordowii, „Forum” 2013, nr 29.
Muzykant W.Ł., Riekłama i PR-tiechnołogii w bizniesie, kommiercyi, politikie, Moskwa 2001.
Panarin N.I., Informacyonnyje wojny, PR i mirowaja politika, Moskwa 2006, s. 78.
Prochorow J.P., Wwiedienije w tieoriju żurnalistiki, Moskwa 2008.
Prus-Wojciechowska J., Margarita Simonian. Usta Kremla, „Polityka” 19.02.2011, s. 33.
Rodionow I.I., Sostojanije i pierspiektiwy rossijskogo rynka priamych i wienczurnych inwiesticyj, 

„Rynok Cennych Bumag” 2013, nr 4.
Sołodowa M., Informacyonnaja politika gosudarstwa pri oswieszczenii woorużonnych konfliktow 

(na primierie gruzino-jugoosietinskogo i palestino-izrailskogo konfliktow), Moskwa 2009.
Trawin A., Rossijskij Intierniet nakanunie bolszych pieriemien, Moskwa 2000.
Walker S., Pussy Riot member starts hunger strike over prison conditions, „The Guardian” 

23.09.2013; cyt. za: Łagier, wiek XXI, List Tołokonnikowej „Forum” 2013, nr 29 , s. 11–16.
Wasiljew S., Riekłama kak faktor transformacyi otieczestwiennogo tielewidienija, Moskwa 1997.
Zasurskij J.N., Sistiema sriedstw massowoj informacyi Rossii, w: Uczebnoje posobije dla studientow 

wuzow, pod. red. J.N. Zasurskiego, Moskwa 2001.
Zasurskij J.N., Sriedstwa massowoj informacyi Rossii: uczebnoje posobije dla studientow wuzow, 

pod. red. J.N. Zasurskiego, Moskwa 2008.

43  J. M a s i u k, Pussy Riot: „My nie wragi cerkwi” [online], „Nowacja Gazieta” 7.09.2012, 
[dostęp: 12 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://www.novayagazeta.ru/politics/54330.html>. 



121TRUDNA ROSYJSKA DROGA DO NIEZALEŻNYCH MEDIÓW 

NETOGRAFIA

Członkinie Pussy Riot uznane za winne. „To była przestępcza zmowa” [online], Onet.pl, [dostęp: 
11 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://wiadomosci.onet.pl/swiat/czlonkinie-pussy-
riot-uznane-za-winne-to-byla-przestepcza-zmowa/levg0>.

Liwczenko A., Prot. Wsiewołod Czaplin o Nadieżdie Tołokonnikowoj: Mir s Bogom i lud’mi dast 
tolko pierieocenka sowierszennwo [online], „Prawosłaije i Mir” 23.09.2013, [dostęp: 11 grudnia 
2013]. Dostępny w Internecie: <http://www.pravmir.ru/prot-vsevolod-chaplin-o-nadezhde-tol-
okonnikovoj-mir-s-bogom-i-lyudmi-dast-tolko-pereocenka-sovershennogo>.

Masiuk J., Pussy Riot: „My nie wragi cerkwi” [online], „Nowaja Gazieta” 7.09.2012, [dostęp: 
12 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://www.novayagazeta.ru/politics/54330.html>. 

Naliwajko O., Tabłoidizacyja SMI – eto nowyj wid cenzury [online], „Dien'” 25.05.2012, [dostęp: 
4  grudnia 2013]. Dostępny w  Internecie: <http://www.day.kiev.ua/ru/article/media/oleg-
nalivayko-tabloidizaciya-smi-eto-novyy-vid-cenzury>.

Wojciechowski M., „Rossijskaja Gazeta” ostro o  Komorowskim, Kaczyńskim i  Kwaśniewskim. 
„Gromada drugorzędnych europejskich polityków” [online], „Gazeta Wyborcza” 03.12.2013, 
[dostęp: 12 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://wyborcza.pl/1,75478,15065173,_Ros-
sijskaja_Gazieta__ostro_o_Komorowskim__Kaczynskim.html#TRrelSST>.

Wojciechowski M., Rosyjskie media znów ostro o Polsce. Chce wrócić do tego, co było 400 lat 
temu, kiedy Ukraina była polską kolonią [online], „Gazeta Wyborcza” 04.12.2013, [dostęp: 
8 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://wyborcza.pl/1,75477,15072393,Rosyjskie_me-
dia_znow_ostro_o_Polsce___Chce_wrocic.html>. 

Zotikowa W., FSIN: Żałoby Tołokonnikowoj na mordowskuju kołoniju nie podtwierdilis” [online], 
„Rossijskaja Gazieta” 04.12.2013, [dostęp: 12 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://
www.rg.ru/2013/12/04/reg-pfo/fsin.html>.

Zotikowa W., Tołokonnikowu pieriewodiat w druguju kołoniju 1 [online], „Rossijskaja Gazieta” 
18.10.2013, [dostęp: 10 grudnia 2013]. Dostępny w Internecie: <http://www.rg.ru/2013/10/18/
reg-pfo/tolokonnikova.html>. 

S t r e s z c z e n i e

Eksperci rynku medialnego zgodnie podkreślają istotny wkład agencji informacyjnych w  rozwój 
mediów rosyjskich. Za najważniejsze agencje uznaje się obok TASS i APN, niegdyś będących mo-
nopolistami, przede wszystkim RIA-Nowosti, Lenta.ru, Agientstwo Ewropiejskich Nowostiej i Gorod 
24. Ważnym zjawiskiem są także czasopisma korporacyjne, stanowiące narzędzie do budowania 
pozytywnego wizerunku firmy i dodatkowe źródło jej przychodów. Chociaż media rosyjskie cały 
czas burzliwie się rozwijają, to nie można nie zauważyć ich tendencyjności w przedstawianiu fak-
tów, czego przykładem mogą być komentarze do wydarzeń związanych z protestami społecznymi 
na Ukrainie, a także „paszkwile” zamieszczone w czołowych pismach oczerniające np. członkinie 
zespołu Pussy Riot. Sytuację dodatkowo pogarsza propagandowy charakter kanału Russia Today.

Słowa kluczowe: agencje informacyjne, dziennikarstwo, Federacja Rosyjska, komercjalizacja środków 
masowego przekazu, korporacyjne środki masowego przekazu, media, media internetowe, W. Putin



122 Daniel Gorgosz

THE DIFFICULT RUSSIAN ROAD TO INDEPENDENT MEDIA

S u m m a r y

Media market experts unanimously stress an important contribution of news agencies to the 
devel¬opment of Russian media. The leading agencies are, apart from TASS and APN (the Novosti 
Press Agency), which used to be monopolists in the past, in the first place RIA-Novosti, Lenta.ru, 
Agent¬stvo Evropejskikh Novostey and Gorod 24. An important factor is the corporate magazine, 
being a tool for creating a positive corporation image, and an additional source of income. Though the 
Russian media are all the time vigorously expanding, one cannot fail to notice their biased coverage 
of current affairs, for example comments on events related to the social protests in Ukraine, as well 
as lampooning members of the Pussy Riot group in the leading newspapers. The situation is made 
worse by the propaganda character of the Russia Today TV channel.

Keywords: information agencies, journalism, Russian Federation, mass media commercialisation, 
corporate media,  media, internet media, V. Putin


