https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/issue/feedZeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II2024-12-31T20:19:10+01:00Krzysztof Motykaznkul@kul.plOpen Journal Systems<p style="text-align: justify;">„Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” (skrót: ZNKUL) to kwartalnik istniejący od 1957 r., wydawany przez Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. W ZNKUL publikowane są artykuły naukowe w języku polskim oraz językach kongresowych przede wszystkim z dyscypliny wiodącej, jaką są: nauki socjologiczne. Mogą być też nadsyłane teksty autorów reprezentujących inne nauki społeczne, ale pod warunkiem, że będzie w nich obecna problematyka z zakresu socjologii wartości i szeroko rozumianej aksjologii społeczno-kulturowej. <a href="https://czasopisma.kul.pl/znkul/about">(więcej)</a></p>https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/18060Introduction2024-12-12T12:34:48+01:00Krzysztof Motykakrzysztof.motyka@kul.pl<p> </p> <p> </p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Motykahttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17792To the Participants of the 40th Human Rights Days2024-09-18T12:38:17+02:00Mirosława Grabowskaznkul@kul.pl2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Mirosława Grabowskahttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17775A Word from Professor Maria Łoś-Podgórecka2024-09-10T12:18:41+02:00Maria Łoś-Podgóreckaznkul@kul.pl2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Maria Łoś-Podgóreckahttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17617Wyrazy uznania dla Adama Podgóreckiego, który wiele lat temu zwrócił uwagę Oxford Centre for Socio-Legal Studies na znaczenie rządów prawa, przygotowując nas tym samym na niedawne wyzwania2024-12-31T20:19:05+01:00Mavis Macleanmavis.maclean@spi.ox.ac.uk<p style="font-weight: 400;">Niniejszy artykuł stanowi podziękowanie dla Adama Podgóreckiego za zainicjowanie dyskusji na temat rządów prawa podczas jego wizyty w Oxford Centre for Socio-Legal Studies 50 lat temu oraz za stymulowanie korzystania z tej koncepcji w ostatnim okresie 14 lat rządów torysów w Wielkiej Brytanii, który zakończył się w lipcu 2024 roku.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Mavis Macleanhttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17729Miłość, prawo i wojna w Ukrainie i Izraelu/Palestynie. Określenie na nowo miejsca Podgóreckiego w polskiej, która stała się amerykańską, wyobraźni socjologicznej2024-12-31T20:18:56+01:00Michael D. Kennedymichael_kennedy@brown.edu<p style="font-weight: 400;">Niniejszy artykuł rozpoczynają rozważania na temat miejsca Adama Podgóreckiego w amerykańskiej socjologii i mojego udziału w dyskusji nad jego pracą 30 lat temu. Następnie przedstawiam sposób, w jaki kolejni badacze prezentowali jego twórczość oraz jej potencjał i robię to samo, włączając nasze rozumienie prawa intuicyjnego i formalnego do eksploracji wernakularnych i profesjonalnych sformułowań sprawiedliwości i prawa. W dalszej części artykułu zastanawiam się nad miejscem miłości w tej relacji, po czym przechodzę do dwóch kryzysów naszych czasów: inwazji Rosji na Ukrainę i wojny w Izraelu/Palestynie. Kończę spostrzeżeniem, że Podgórecki i inni badacze zapraszają nas do przemyślenia, w jaki sposób intuicyjne i formalne, wernakularne i profesjonalne poczucia sprawiedliwości mogą zostać ponownie sformułowane. Proponuję, aby interwencja RPA w Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości stała się momentem transformacji.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Michael D. Kennedyhttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17755Typologia przeszkód w realizacji prawa do sądu. Zastosowanie socjologicznej koncepcji praw człowieka Adama Podgóreckiego2024-12-31T20:18:54+01:00Bartosz Pilitowskib.pilitowski@courtwatch.pl<p style="font-weight: 400;">Celem artykułu jest zaproponowanie typologii przeszkód w realizacji prawa do sądu, w oparciu o koncepcje socjologiczno-prawne Adama Podgóreckiego, Leona Petrażyckiego i Lawrence'a M. Friedmana. Metodami wykorzystanymi przez autora jest przegląd literatury dotyczącej realizacji prawa do sądu w Polsce, w tym badań własnych autora i raportów instytucji publicznych. Wynikiem: analizy jest typologia obejmująca trzy główne kategorie przeszkód: 1) wynikające z treści przepisów (bezpośrednie, pośrednie i potencjalne), 2) związane ze stanem instytucji wymiaru sprawiedliwości (infrastruktury i zasobów ludzkich), oraz 3) wynikające z kultury prawnej (ogólnej i sędziowskiej). Autor podkreśla, że najtrwalszą barierą w realizacji prawa do sądu jest kultura prawna, szczególnie sędziowska. Argumentuje, że kluczowym elementem „kompletnego prawa do sądu” w rozumieniu Adama Podgóreckiego jest wewnętrzne poczucie zobowiązania funkcjonariuszy wymiaru sprawiedliwości wobec podmiotów tego prawa, a nie tylko wobec państwa czy przełożonych.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Bartosz Pilitowskihttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17771„Świadomość prawna” w socjologicznej teorii prawa Adama Podgóreckiego2024-12-31T20:18:52+01:00Stefka Naoumowas.avomuoan@abv.bg<p style="font-weight: 400;">Problematyka świadomości prawnej zajmuje centralne miejsce w socjologii prawa i ma szczególne znaczenie dla wiedzy socjologiczno-prawnej. Profesor Adam Podgórecki ma wielkie zasługi nie tylko w określeniu przedmiotu socjologii prawa, struktury wiedzy socjologiczno-prawnej, ale także w określeniu znaczenia świadomości prawnej jako problemu badawczego. Artykuł jest poświęcony problemowi świadomości prawnej w twórczości A. Podgóreckiego. Według niego, aby odpowiedzieć na pytanie fundamentalnie ważne dla jurysprudencji, a także, aby zrozumieć rozgałęzienia funkcjonowania prawa w społeczeństwie, konieczne jest badanie nie tylko zewnętrznych przejawów prawa (zachowań jego aktorów i agentów), ale także wewnętrznego (lub zinternalizowanego) wymiaru zjawisk prawnych. Struktura świadomości prawnej obejmuje trzy główne elementy, do których najczęściej kierowana jest empiryczna analiza socjologiczno-prawna –poznawczy, psychologiczny, behawioralny. A. Podgórecki bada świadomość prawną w kontekście kilku ważnych problemów prawa w socjologicznym sensie tego słowa, co stanowi również rdzeń jego socjologicznej teorii prawa. Są to: relacje między prawem intuicyjnym („poczuciem prawnym”) a prawem oficjalnym; relacje między prawem a moralnością; skuteczne działanie prawa; identyfikacja patologii prawa; stosunek do prawa i do faktycznego zachowania regulowanego przez prawo. W artykule przedstawiono najważniejsze badania empiryczne przeprowadzone przez A. Podgóreckiego.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Stefka Naoumowahttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17723Koncepcja prawa totalitarnego Adam Podgóreckiego w kontekście albańskim2024-12-31T20:18:59+01:00Agata Fijalkowskia.a.fijalkowski@leedsbeckett.ac.uk<p style="font-weight: 400;">Autorka artykułu po raz pierwszy spotkała Adama Podgóreckiego w połowie lat 90. XX wieku w Międzynarodowym Instytucie Socjologii Prawa (IISL) w Oñati w Hiszpanii. Podczas lunchu zorganizowanego przez IISL oraz w pobliskiej szkole gotowania prof. Podgórecki opowiadał o roli, jaką tego rodzaju szkoły gotowania odegrały pod autorytarnymi rządami generała Francisco Franco. Nazwał te szkoły „przestrzeniami demokracji” ze względu na cenną przestrzeń, jaką zapewniały ludziom do życia w państwie, choć w państwie zawieszonym. Szkoły gotowania były bezpiecznym miejscem, w którym ludzie mogli swobodnie rozmawiać. Autorce przypomina się tutaj przypadek Albanii. W tym duchu pisze więc o „przestrzeniach demokracji”, które istniały w Albanii, poprzez doświadczenie jednej, niezwykłej osoby – pisarza i dysydenta politycznego Musine Kokalari (1917–1983) – o którym autorka pisze od jakiegoś czasu. Jej własna relacja z procesu z 1946 roku i rozmyślania nad naturą pamięci historycznej przywodzą na myśl prace Podgóreckiego nad prawem totalitarnym i nietotalitarnym. Dlatego też w tym kontekście rozpoczęto dyskusję, wyjaśniając główne punkty leżące u podstaw jego pionierskiej pracy.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Agata Fijalkowskihttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17317Zjawisko opresji społecznej w ujęciu Adama Podgóreckiego2024-12-31T20:19:10+01:00Agata Przylepa-Lewakagata.przylepa-lewak@mail.umcs.pl<p style="font-weight: 400;">Adam Podgórecki był jednym z najwybitniejszych polskich socjologów drugiej połowy XX wieku. Jednym z zagadnień, które poddał kompleksowej analizie, był problem spowodowanej przez człowieka opresji społecznej. Pojęcie to rozumiał jako zewnętrzne lub wewnętrzne ograniczanie przez człowieka dostępnych opcji ludzkiego zachowania jednostki lub grupy.</p> <p style="font-weight: 400;"> Opresja, według Adama Podgóreckiego, wpływa nie tylko na opcje poznawcze dostępnych rodzajów zachowań i nie tylko poszerza możliwości zachowania człowieka (ponieważ mogą one być legalne i nielegalne), ale także ogranicza, czasami w dosłownym tego słowa znaczeniu, fizyczne możliwości zachowania. Dodatkowo może mieć miejsce w sposób częstokroć niewidoczny i niemal nieuświadamiany. Ciekawym aspektem jego teorii jest zwrócenie uwagi na fakt, iż częstokroć prawo staje się głównym mechanizmem społecznej opresji.</p> <p style="font-weight: 400;"> Celem artykułu jest próba prezentacji zjawiska opresji społecznej w ujęciu A. Podgóreckiego, co może być pomocne w dążeniu do jego eliminacji z życia społecznego. Artykuł powstał przy wykorzystaniu metody analizy dostępnej literatury przedmiotu, analizy krytycznej prac A. Podgóreckiego oraz metody historycznej.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Agata Przylepa-Lewakhttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17623Legaliści i rewolucjoniści – opinia społeczna o przestrzeganiu prawa2024-12-31T20:19:03+01:00Jacek Kurczewskijacek.kurczewski@uw.edu.plMałgorzata Fuszaramalgorzata.fuszara@uw.edu.plPaweł Orzechowskipawel.orzechowski@uw.edu.pl<p style="font-weight: 400;">Niniejszy artykuł wpisuje się w sześćdziesięcioletnią tradycję badań socjologiczno-prawnych, zapoczątkowanych przez Adama Podgóreckiego. Zaprezentowane wyniki i wnioski dotyczą poznania opinii na temat przestrzegania i obowiązywania prawa oraz przyjmowanych wobec niego postaw – od bezwzględnego respektowania przepisów po akceptację ich omijania lub łamania. Zamiarem Autorów było przeprowadzenie dwóch typów analiz: porównawczej rozkładów odpowiedzi uzyskanych w latach 1964 - 2023, a także treści rozbudowanych narracji respondentów, odnoszących się do uzasadnienia zajmowanych stanowisk. Dane zebrano za pomocą kwestionariusza online do samodzielnego wypełnienia, przy wykorzystaniu panelu uniwersyteckiego i formularza „Google”, udostępnionego przez portale społecznościowe. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że zwyczajowo przyjęte terminy, takie jak: „legaliści”, „oportuniści” i „anarchiści” nie zawsze są adekwatne do prezentowanych postaw wobec prawa i tracą na aktualności.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Jacek Kurczewski, Małgorzata Fuszara, Paweł Orzechowskihttps://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17722Brudna wspólnota: od Polski pod rządami komunizmu do dzisiejszej korupcji orężnej2024-12-31T20:19:01+01:00Janine Wedeljwedel@gmu.edu<p style="font-weight: 400;">Koncepcja „brudnej wspólnoty” wydaje się dziś jeszcze bardziej znacząca niż wtedy, gdy Adam Podgórecki zidentyfikował to zjawisko w komunistycznej Polsce lat 80. Wówczas ukazywała ona dynamikę społeczeństwa niedoboru zasobów, w którym zaufana rodzina i przyjaciele działali w nieformalnych sieciach społecznych, aby zapewnić sobie dobra i usługi. Poprzez klikowe i ściśle powiązane sieci ludzie radzili sobie z niedoborami i nieufnością wobec państwa. W kolejnych dekadach „brudna wspólnota” przybrała nowe wymiary, ponieważ te nieformalne sieci dostosowywały się do instytucji rynkowych i demokratycznych nowej Polski i pomagały je kształtować. Obecnie aktualność tej koncepcji wykracza poza Polskę i obszar postkomunistyczny. Istotnym zagrożeniem dla demokracji są brudne sieci powiązań i to, jak strategicznie posługują się korupcją, używając jej jako oręża. W tym eseju badam koncepcję Podgóreckiego, związane z nią dziedzictwo i jej zastosowanie poza jej pierwotnym kontekstem. Sugeruję pytania przewodnie do badań.</p>2024-12-23T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Janine Wedel