Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul
<p style="text-align: justify;">„Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” (skrót: ZNKUL) to kwartalnik istniejący od 1957 r., wydawany przez Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. W ZNKUL publikowane są artykuły naukowe w języku polskim oraz językach kongresowych przede wszystkim z dyscypliny wiodącej, jaką są: nauki socjologiczne. Mogą być też nadsyłane teksty autorów reprezentujących inne nauki społeczne, ale pod warunkiem, że będzie w nich obecna problematyka z zakresu socjologii wartości i szeroko rozumianej aksjologii społeczno-kulturowej. <a href="https://czasopisma.kul.pl/znkul/about">(więcej)</a></p>pl-PL<p>Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. <em>open access</em>) do całej zawartości. </p> <p>Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_blank" rel="license noopener noreferrer">licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0</a>.</p> <p>Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0</a>.</p> <p>Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 <a href="https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19940240083" target="_blank" rel="noopener">ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. <em>o prawie autorskim i prawach pokrewnych</em>.</a></p>znkul@kul.pl (Krzysztof Motyka)help@libcom.pl (Piotr Karwasiński (LIBCOM))Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100OJS 3.3.0.8http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60Introduction
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/18060
<p> </p> <p> </p>Krzysztof Motyka
Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Motyka
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/18060Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100To the Participants of the 40th Human Rights Days
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17792
Mirosława Grabowska
Prawa autorskie (c) 2024 Mirosława Grabowska
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17792Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100A Word from Professor Maria Łoś-Podgórecka
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17775
Maria Łoś-Podgórecka
Prawa autorskie (c) 2024 Maria Łoś-Podgórecka
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17775Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Wyrazy uznania dla Adama Podgóreckiego, który wiele lat temu zwrócił uwagę Oxford Centre for Socio-Legal Studies na znaczenie rządów prawa, przygotowując nas tym samym na niedawne wyzwania
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17617
<p style="font-weight: 400;">Niniejszy artykuł stanowi podziękowanie dla Adama Podgóreckiego za zainicjowanie dyskusji na temat rządów prawa podczas jego wizyty w Oxford Centre for Socio-Legal Studies 50 lat temu oraz za stymulowanie korzystania z tej koncepcji w ostatnim okresie 14 lat rządów torysów w Wielkiej Brytanii, który zakończył się w lipcu 2024 roku.</p>Mavis Maclean
Prawa autorskie (c) 2024 Mavis Maclean
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17617Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Miłość, prawo i wojna w Ukrainie i Izraelu/Palestynie. Określenie na nowo miejsca Podgóreckiego w polskiej, która stała się amerykańską, wyobraźni socjologicznej
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17729
<p style="font-weight: 400;">Niniejszy artykuł rozpoczynają rozważania na temat miejsca Adama Podgóreckiego w amerykańskiej socjologii i mojego udziału w dyskusji nad jego pracą 30 lat temu. Następnie przedstawiam sposób, w jaki kolejni badacze prezentowali jego twórczość oraz jej potencjał i robię to samo, włączając nasze rozumienie prawa intuicyjnego i formalnego do eksploracji wernakularnych i profesjonalnych sformułowań sprawiedliwości i prawa. W dalszej części artykułu zastanawiam się nad miejscem miłości w tej relacji, po czym przechodzę do dwóch kryzysów naszych czasów: inwazji Rosji na Ukrainę i wojny w Izraelu/Palestynie. Kończę spostrzeżeniem, że Podgórecki i inni badacze zapraszają nas do przemyślenia, w jaki sposób intuicyjne i formalne, wernakularne i profesjonalne poczucia sprawiedliwości mogą zostać ponownie sformułowane. Proponuję, aby interwencja RPA w Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości stała się momentem transformacji.</p>Michael D. Kennedy
Prawa autorskie (c) 2024 Michael D. Kennedy
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17729Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Typologia przeszkód w realizacji prawa do sądu. Zastosowanie socjologicznej koncepcji praw człowieka Adama Podgóreckiego
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17755
<p style="font-weight: 400;">Celem artykułu jest zaproponowanie typologii przeszkód w realizacji prawa do sądu, w oparciu o koncepcje socjologiczno-prawne Adama Podgóreckiego, Leona Petrażyckiego i Lawrence'a M. Friedmana. Metodami wykorzystanymi przez autora jest przegląd literatury dotyczącej realizacji prawa do sądu w Polsce, w tym badań własnych autora i raportów instytucji publicznych. Wynikiem: analizy jest typologia obejmująca trzy główne kategorie przeszkód: 1) wynikające z treści przepisów (bezpośrednie, pośrednie i potencjalne), 2) związane ze stanem instytucji wymiaru sprawiedliwości (infrastruktury i zasobów ludzkich), oraz 3) wynikające z kultury prawnej (ogólnej i sędziowskiej). Autor podkreśla, że najtrwalszą barierą w realizacji prawa do sądu jest kultura prawna, szczególnie sędziowska. Argumentuje, że kluczowym elementem „kompletnego prawa do sądu” w rozumieniu Adama Podgóreckiego jest wewnętrzne poczucie zobowiązania funkcjonariuszy wymiaru sprawiedliwości wobec podmiotów tego prawa, a nie tylko wobec państwa czy przełożonych.</p>Bartosz Pilitowski
Prawa autorskie (c) 2024 Bartosz Pilitowski
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17755Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100„Świadomość prawna” w socjologicznej teorii prawa Adama Podgóreckiego
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17771
<p style="font-weight: 400;">Problematyka świadomości prawnej zajmuje centralne miejsce w socjologii prawa i ma szczególne znaczenie dla wiedzy socjologiczno-prawnej. Profesor Adam Podgórecki ma wielkie zasługi nie tylko w określeniu przedmiotu socjologii prawa, struktury wiedzy socjologiczno-prawnej, ale także w określeniu znaczenia świadomości prawnej jako problemu badawczego. Artykuł jest poświęcony problemowi świadomości prawnej w twórczości A. Podgóreckiego. Według niego, aby odpowiedzieć na pytanie fundamentalnie ważne dla jurysprudencji, a także, aby zrozumieć rozgałęzienia funkcjonowania prawa w społeczeństwie, konieczne jest badanie nie tylko zewnętrznych przejawów prawa (zachowań jego aktorów i agentów), ale także wewnętrznego (lub zinternalizowanego) wymiaru zjawisk prawnych. Struktura świadomości prawnej obejmuje trzy główne elementy, do których najczęściej kierowana jest empiryczna analiza socjologiczno-prawna –poznawczy, psychologiczny, behawioralny. A. Podgórecki bada świadomość prawną w kontekście kilku ważnych problemów prawa w socjologicznym sensie tego słowa, co stanowi również rdzeń jego socjologicznej teorii prawa. Są to: relacje między prawem intuicyjnym („poczuciem prawnym”) a prawem oficjalnym; relacje między prawem a moralnością; skuteczne działanie prawa; identyfikacja patologii prawa; stosunek do prawa i do faktycznego zachowania regulowanego przez prawo. W artykule przedstawiono najważniejsze badania empiryczne przeprowadzone przez A. Podgóreckiego.</p>Stefka Naoumowa
Prawa autorskie (c) 2024 Stefka Naoumowa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17771Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Koncepcja prawa totalitarnego Adam Podgóreckiego w kontekście albańskim
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17723
<p style="font-weight: 400;">Autorka artykułu po raz pierwszy spotkała Adama Podgóreckiego w połowie lat 90. XX wieku w Międzynarodowym Instytucie Socjologii Prawa (IISL) w Oñati w Hiszpanii. Podczas lunchu zorganizowanego przez IISL oraz w pobliskiej szkole gotowania prof. Podgórecki opowiadał o roli, jaką tego rodzaju szkoły gotowania odegrały pod autorytarnymi rządami generała Francisco Franco. Nazwał te szkoły „przestrzeniami demokracji” ze względu na cenną przestrzeń, jaką zapewniały ludziom do życia w państwie, choć w państwie zawieszonym. Szkoły gotowania były bezpiecznym miejscem, w którym ludzie mogli swobodnie rozmawiać. Autorce przypomina się tutaj przypadek Albanii. W tym duchu pisze więc o „przestrzeniach demokracji”, które istniały w Albanii, poprzez doświadczenie jednej, niezwykłej osoby – pisarza i dysydenta politycznego Musine Kokalari (1917–1983) – o którym autorka pisze od jakiegoś czasu. Jej własna relacja z procesu z 1946 roku i rozmyślania nad naturą pamięci historycznej przywodzą na myśl prace Podgóreckiego nad prawem totalitarnym i nietotalitarnym. Dlatego też w tym kontekście rozpoczęto dyskusję, wyjaśniając główne punkty leżące u podstaw jego pionierskiej pracy.</p>Agata Fijalkowski
Prawa autorskie (c) 2024 Agata Fijalkowski
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17723Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Zjawisko opresji społecznej w ujęciu Adama Podgóreckiego
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17317
<p style="font-weight: 400;">Adam Podgórecki był jednym z najwybitniejszych polskich socjologów drugiej połowy XX wieku. Jednym z zagadnień, które poddał kompleksowej analizie, był problem spowodowanej przez człowieka opresji społecznej. Pojęcie to rozumiał jako zewnętrzne lub wewnętrzne ograniczanie przez człowieka dostępnych opcji ludzkiego zachowania jednostki lub grupy.</p> <p style="font-weight: 400;"> Opresja, według Adama Podgóreckiego, wpływa nie tylko na opcje poznawcze dostępnych rodzajów zachowań i nie tylko poszerza możliwości zachowania człowieka (ponieważ mogą one być legalne i nielegalne), ale także ogranicza, czasami w dosłownym tego słowa znaczeniu, fizyczne możliwości zachowania. Dodatkowo może mieć miejsce w sposób częstokroć niewidoczny i niemal nieuświadamiany. Ciekawym aspektem jego teorii jest zwrócenie uwagi na fakt, iż częstokroć prawo staje się głównym mechanizmem społecznej opresji.</p> <p style="font-weight: 400;"> Celem artykułu jest próba prezentacji zjawiska opresji społecznej w ujęciu A. Podgóreckiego, co może być pomocne w dążeniu do jego eliminacji z życia społecznego. Artykuł powstał przy wykorzystaniu metody analizy dostępnej literatury przedmiotu, analizy krytycznej prac A. Podgóreckiego oraz metody historycznej.</p>Agata Przylepa-Lewak
Prawa autorskie (c) 2024 Agata Przylepa-Lewak
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17317Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Legaliści i rewolucjoniści – opinia społeczna o przestrzeganiu prawa
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17623
<p style="font-weight: 400;">Niniejszy artykuł wpisuje się w sześćdziesięcioletnią tradycję badań socjologiczno-prawnych, zapoczątkowanych przez Adama Podgóreckiego. Zaprezentowane wyniki i wnioski dotyczą poznania opinii na temat przestrzegania i obowiązywania prawa oraz przyjmowanych wobec niego postaw – od bezwzględnego respektowania przepisów po akceptację ich omijania lub łamania. Zamiarem Autorów było przeprowadzenie dwóch typów analiz: porównawczej rozkładów odpowiedzi uzyskanych w latach 1964 - 2023, a także treści rozbudowanych narracji respondentów, odnoszących się do uzasadnienia zajmowanych stanowisk. Dane zebrano za pomocą kwestionariusza online do samodzielnego wypełnienia, przy wykorzystaniu panelu uniwersyteckiego i formularza „Google”, udostępnionego przez portale społecznościowe. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że zwyczajowo przyjęte terminy, takie jak: „legaliści”, „oportuniści” i „anarchiści” nie zawsze są adekwatne do prezentowanych postaw wobec prawa i tracą na aktualności.</p>Jacek Kurczewski, Małgorzata Fuszara, Paweł Orzechowski
Prawa autorskie (c) 2024 Jacek Kurczewski, Małgorzata Fuszara, Paweł Orzechowski
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17623Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100Brudna wspólnota: od Polski pod rządami komunizmu do dzisiejszej korupcji orężnej
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17722
<p style="font-weight: 400;">Koncepcja „brudnej wspólnoty” wydaje się dziś jeszcze bardziej znacząca niż wtedy, gdy Adam Podgórecki zidentyfikował to zjawisko w komunistycznej Polsce lat 80. Wówczas ukazywała ona dynamikę społeczeństwa niedoboru zasobów, w którym zaufana rodzina i przyjaciele działali w nieformalnych sieciach społecznych, aby zapewnić sobie dobra i usługi. Poprzez klikowe i ściśle powiązane sieci ludzie radzili sobie z niedoborami i nieufnością wobec państwa. W kolejnych dekadach „brudna wspólnota” przybrała nowe wymiary, ponieważ te nieformalne sieci dostosowywały się do instytucji rynkowych i demokratycznych nowej Polski i pomagały je kształtować. Obecnie aktualność tej koncepcji wykracza poza Polskę i obszar postkomunistyczny. Istotnym zagrożeniem dla demokracji są brudne sieci powiązań i to, jak strategicznie posługują się korupcją, używając jej jako oręża. W tym eseju badam koncepcję Podgóreckiego, związane z nią dziedzictwo i jej zastosowanie poza jej pierwotnym kontekstem. Sugeruję pytania przewodnie do badań.</p>Janine Wedel
Prawa autorskie (c) 2024 Janine Wedel
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/17722Mon, 23 Dec 2024 00:00:00 +0100