VOX PATRUM 32 (2012) t. 58INFORMACJE1. MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA PATRYSTYCZNA W KUL:„MIĘDZY «RELIGIO LICITA» A «RELIGIO REGALIS».KOŚCIÓŁ I TEOLOGIA CZASU PRZEMIAN(W 1700. ROCZNICĘ „EDYKTU MEDIOLAŃSKIEGO”)Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II oraz Polska Sekcja Patrystyczna or-ganizują w dniach 21-23 X 2013 r. Międzynarodową Konferencję Patrystyczną zatytu-łowaną: Between „religio licita” and „religio regalis”. The Church and theology at the time of the transformations (in 1700. anniversary of „Edict of Milan”)(Między „religio licita” a „religio regalis”. Kościół i teologia czasu przemian [w 1700. rocznicę „Edyk-tu Mediolańskiego”]). Podczas trzydniowych obrad mających przybliżyć zmiany, jakie dokonały się w Kościele i w teologii na przestrzeni IV wieku, od tzw. „Edyktu Medio-lańskiego” (313) do nadania chrześcijaństwu statusu religii panującej, w sześciu zaplano-wanych sesjach przewidziano wygłoszenie następujących prelekcji: Ilaria L.E. Ramelli (Università Cattolica di Sacro Cuore, Milan, Italy) – Constantine and the Legal Recogni-tion of Christianity: What Changed?; Sławomir Bralewski (Uniwersytet Łódzki, Poland) – Przełom konstantyński – prawda i mit; Josef Rist (Ruhr-Universität Bochum, Germany) – The Edict of Thessalonica (Cunctos populos) and the change of roman state religion to Christianity; Antoni Żurek (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Tarnów, Poland) – Chrystianizacja prawa po edykcie mediolańskim; Arkadiusz Jasiewicz (Wyższe Semina-rium Duchowne, Przemyśl, Poland) – Krzyż w polityce imperialnej IV wieku; A. Edward Siecienski (The Richard Stockton College of New Jersey, USA) – Pope, Council, Empe-ror: Who Promulgates, Alters, and Defends the Creed?; Leszek Misiarczyk (Uniwersy-tet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, Poland) – Nicene Creed – the missing turning-point; Tarmo Toom (The Catholic University of America, Washington DC, USA) – Emperor Constantine’s Summus Deus and the Nicene Unus Deus: Imperial Agenda and Ecclesiastical Conviction; Pavel Dudzik (Palacký University in Olomouc, Czech Repu-blic) – Nicene terminology defended by Athanasius of Alexandria in „De decretis” and the influence of Eusebius’s Epistula ad Caesarienses; Oleksandr Kashchuk (Ukrainian Catho-lic University, Lviv, Ukraine) – The Position of pro-Arian Bishops concerning Imperial Government during the Period of Reception of the Nicene Christology (325-381); Neža Zajc (Scientific-Research Center of Slovenian Academy of Sciences and Arts, Slovakia) – The establishment of Christianity and – the conventions of biblical language (post-edic-torial consequences); Bogna Kosmulska – Witali Michalczuk (Uniwersytet Warszawski, Poland) – The Category of Citizenship in Early Christian Literature; Jerzy Duda (Uni-wersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, Poland) – Utopijny sen mistyka o chrześcijańskim Rzymie. Teologia polityczna Orygenesa; Ivan Bodrozic (Faculty of The-logy in Split, Croatia) – Il cristianesimo come religio divina nel pensiero di sant’Ilario di Poitiers; Anthony P. Coleman (St. Joseph’s College of Maine, USA) –Lactantius and Ressourcement: Going to the Sources of Religious Liberty in the Civic Order; Polikarp Nowak (Rome, Italy) – Obraz chrześcijańskiego władcy w Listach św. Ambrożego; Aryeh Kofsky – Serge Ruzer (University of Haifa, The Hebrew University of Jerusalem, Israel)
INFORMACJE516– Theodore of Mopsuestia’s Hermeneutics: Transformed Theology as Response to Crisis; Karolina Kochańczyk-Bonińska – Marta Przyszychowska (Uniwersytet Kardynała Ste-fana Wyszyńskiego, Warszawa, Poland) – Niepoznawalność Boga a spory trynitarne IV wieku; Rafał Leszczyński (Chrześcijańska Akademia Teologiczna, Poland) – The Logos in the trinitarian disputes of the 4th century; Eirini Artemi (University of Athens, Greece) – „The Divine Nature then is boundless and hard to understand;and all that we can com-prehend of Him is His boundlessness” (Oration 38, 7). Gregory’s of Nazianzen Trinitarian teaching based on his fifth theological Oration; Margaret A. Schatkin (Boston College, USA) – Charles Norris Cochrane, Christianity and Classical Culture: Thesis, Critical Reviews, and Impact upon Subsequent Scholarship.2. DOROCZNE SPOTKANIE SEKCJI PATRYSTYCZNEJ W 2013 ROKUDoroczne spotkanie Sekcji Patrystycznej w 2013 r. zostało zaplanowane na 23-25 IXw Wyższym Seminarium Duchownym – Centrum Dialogu w Toruniu. Podczas dwudnio-wych obrad na temat: Wiara w rozumieniu Ojców Kościołazaplanowano wygłoszenie następujących prelekcji: ks. dr hab. Waldemar Turek (Rzym) – Bóg, w którego wierzą chrześcijanie według „Prima Clementis”; ks. dr hab. Norbert Widok, prof. UO (Opole) – Wiara Jezusa Chrystusa. Refleksje w oparciu o listy Ignacego Antiocheńskiego; dr Anna Zmorzanka (Lublin) – Pistis w „Pistis Sophia”; dr hab. Mieczysław C. Paczkowski OFM, prof. UMK (Toruń) – Wyznanie wiary w kontekście korespondencji Bazylego Wielkiego; dr Helena Karczewska (Warszawa) – Wiara w życiu człowieka w ujęciu św. Hilarego z Po-itiers; ks. dr Arkadiusz Nocoń (Rzym) – Początek wiary („initium fidei”) w rozumieniu Jana Kasjana; dr hab. Dariusz Kasprzak, prof. UPJPII (Kraków) – Wiara w niebo i życie wieczne u zachodnich Ojców Kościoła; ks. prof. dr hab. Augustyn Eckmann (Lublin) – Wiara u św. Augustyna – aspekt filologiczny; ks. dr hab. Tomasz Kaczmarek (Włocławek) – Racjonalność aktu wiary według św. Augustyna; ks. dr Marcin Wysocki (Lublin) – Wia-ra w listach św. Ambrożego; dr Marta Ziółkowska OSU (Lublin) – Wiara u św. Grzegorza Wielkiego; ks. dr hab. Michał Kieling (Kalisz – Poznań) – Biblia a „regulae orthodoxiae” w ujęciu Kasjodora; ks. dr hab. Andrzej Uciecha (Katowice) – Wiara w pismach Afraha-ta; dr Rafał Zarzeczny SJ (Rzym) – O wierze Kościoła etiopskiego. W porządku obrad uwzględniono również prezentację następujących prac doktorskich: dr Blanka Szymańska OSB (Ełk) – Formacja mnicha w „Regułach” monastycznych św. Bazylego Wielkiego; dr Szymon Hiżycki OSB (Tyniec) – Hermeneutyka i egzegeza biblijna w pismach Ewa-griusza z Pontu; ks. Szymon Górski (Kielce) – „Wielki umysł” czy „głupiec, który mówi: nie ma Boga”? Natura i cechy zła osobowego w pismach Orygenesa; ks. dr Adam Zmuda (Poznań) – Działanie złego ducha i walka z nim w ujęciu św. Jana Chryzostoma; ks. dr Da-riusz Zalewski (Ełk) – La struttura della Chiesa Africana negli scritti di Tertulliano; ks. dr Michał Sołomieniuk (Gniezno) – Animi motus in sermonibus „De excessu fratris” sancti Ambrosii Mediolanensis; ks. dr Adam Wilczyński (Kielce) – Walka duchowa w „Mora-liach” św. Grzegorza Wielkiego. Zgłoszenie uczestnictwa należy przekazać do końca lipca 2013 r. do organizatora zjazdu – ks. prof. dr. hab. Dariusza Zagórskiego – na adres e-mail: ecce@op.pl, lub pocztowy: ul. Plac ks. S.W. Frelichowskiego 1, 87-100 Toruń.3. V KRAKOWSKIE SPOTKANIA STAROŻYTNICZE:„PROPAGANDA W STAROŻYTNOŚCI”W dniach 13-15 III 2013 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie odbędą się V Krakowskie Spotkania Starożytnicze na temat: Propaganda w starożytności. W progra-