Ku katolickiej teologii judaizmu. Wprowadzenie do dyskusji

Łukasz Kamykowski





Abstrakt

W przeszłości zakładano w teologii całkowite zastąpienie Izraela na obecnym etapie Bożej ekonomii zbawczej przez Kościół Chrystusowy. Tymczasem współczesne nauczanie Magisterium coraz wyraźniej odrzuca takie założenie. Myślenie o Żydach w perspektywie religijnej nie zaczyna się teraz od pamięci zerwania, lecz od wyznania “duchowej więzi”, wspólnych korzeni, wspólnego dziedzictwa. W myśl nauczania Kościoła aktualnie istniejąca wspólnota wyznawców judaizmu tak czerpie z dziedzictwa Starego Testamentu i tak je rozwija, iż warto zalecić “obustronne poznanie się i poszanowanie”, wspólne studia biblijne i teologiczne, “braterskie rozmowy”. Nie wolno już w teologii, która chce być katolicka, konstruować obrazu Żyda według własnych wyobrażeń, lecz trzeba wysłuchać jego świadectwa o sobie i o wierze i na tej podstawie próbować zrozumieć, wewnątrz własnej wiary, jego miejsce w planach Bożych. W oparciu o takie założenia artykuł próbuje przedstawić pewne kierunki rozwiązań dla katolickiej teologii judaizmu do przemyślenia i dyskusji.

Słowa kluczowe:

judaizm, Żydzi, Kościół, dialog, katolicka teologia judaizmu

Augustyn, Traktat Przeciwko Żydom, „Teofil” 1 (2011), s. 94-95.

Brocke E., Kościół a judaizm, w: J.H. Schoeps (red.), Nowy leksykon judaistyczny, Warszawa: Wydawnictwo Cyklady 2007, s. 462-465.

Crernaschi L., Izrael, w: Encyklopedia chrześcijaństwa. Tom II Galatów List do – Luteranizm, Kielce: Jedność 2000, s. 62-63.

Franciszek, Encyklika Laudato si,
https://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_pl.pdf (dostęp 17.08.2016).

Jan Paweł II, Przemówienie do przedstawicieli wspólnoty żydowskiej w Moguncji, 17.11.1980, w: W. Chrostowski, R. Rubinkiewicz (red.), Żydzi i judaizm w dokumentach Kościoła i nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa: Wydawnictwo ATK 1990, s. 110-113.

Journet C., Destinées d’Israël, Paris: L.U.F. 1945

Journet C., The Mysterious Destinies of Israel, „The Bridge. A Yearbook of Judaeo-christian Studies” 2 (1956), s. 35-90.

Judaizm, III Chrześcijaństwo i judaizm, w: F. König, H. Waldenfels (red.), Leksykon religii. Zjawiska – dzieje – idee, Warszawa: Verbinum 1997, s. 176-177.

Kamykowski Ł., «Nostra Aetate» 4. Wpływ na dalsze nauczanie Kościoła, w: W. Chrostowski (red.), Ja jestem Józef, brat wasz, Warszawa: Vocatio 1998, s. 219-240.

Peterson E., Le mystère des Juifs et des Gentiles dans l’Eglise, Paris: Desclée de Brouwer 1935.
Pobierz

Opublikowane
2020-02-29


Kamykowski, Łukasz. (2020). Ku katolickiej teologii judaizmu. Wprowadzenie do dyskusji. Studia Nauk Teologicznych PAN, (11), 173–184. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6096

Łukasz Kamykowski 

Ur.1951, kapłan, profesor nauk teologicznych. Studiował matematykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz teologię; doktorat na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. Od 1982 r. jest pracownikiem Papieskiej Akademii Teologicznej (później Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II ) w Krakowie. Pełnił funkcje prodziekana Wydziału Teologicznego (1991-1994) oraz prorektora PAT (1997-2000). Jest dyrektorem Międzywydziałowego Instytutu Ekumenizmu i Dialogu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz kierownikiem katedry chrystologii Wydziału Teologicznego tej uczelni. Pełnił funkcję konsultora Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu (do 2013). Jest konsultorem Rady KEP ds. Dialogu Religijnego, wchodzi w skład Komitetu Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem. Należy do Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk. Opublikował m.in. Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku (zapis poszukiwań 1998-2002), Kraków 2003; Księgi święte a słowo Boże, Kraków 2005; Dialog według Biblii. Wstęp do poszukiwań, Kraków 2008; Biblia, słowo Boże, Chrystus - pełnia Objawienia, Kraków 2013. Adres do korespondencji: lukasz.kamykowski@upjp2.edu.pl