Los cristianos en una sociedad pluralista
Marek Raczkiewicz
Papieski Uniwersytet Comillas w Madrycie , HiszpaniaAbstrakt
Szybka sekularyzacja, często przeradzająca się w wojującą ideologię, która usiłuje opanować wszystkie sfery życia społecznego i usunąć elementy chrześcijańskie z życia publicznego, dotyka wiele krajów. Zmiana tradycyjnych wartości i zasad, nowe antropologie, pytania o sens życia i miejsce Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym to wyzwania, jakie stają dzisiaj przed chrześcijanami i domagają się odpowiedzi. Czy współcześni chrześcijanie mają coś do zaoferowania na współczesnym areopagu? W pierwszych wiekach, stanowiąc mniejszość, chrześcijanie nie tylko upominali się o swoje miejsce w społeczeństwie, ale także wskazywali na swój wkład w jego dobrobyt i funkcjonowanie. Po tzw. Edykcie Mediolańskim starali się wpływać na prawodawstwo, aby nadać mu ewangelicznego ducha. Nie zawsze było to możliwe i nie zawsze udało się zachować granicę państwo-Kościół. Niemniej jednak starano się zachować zasadę “Co Cesarza – Cesarzowi, a co Boga – Bogu”. W grę wchodziła słuszną autonomia w stosunkach pomiędzy Kościołem i państwem.
Słowa kluczowe:
społeczeństwo pluralistyczne, zmiana norm, porządek społeczny, autonomia, państwo a KościółBibliografia
Albini Ch., Quale cristianesimo in una società globalizzata?, Paoline Editoriale Libri, Milano 2003.
Biondi B., Il diritto romano cristiano, Giuffrè, Milano 1952, vol. III.
Brandt H., Constantino, Herder, Barcelona 2007.
Cipriani N., La función de la Iglesia en la sociedad civil, in: "Augustinus" 57 (2012), s. 295-309.
Domingo R., La legislación matrimonial de Constantino, SPUN, Pamplona 1989.
Estrada J.A., El cristianismo en una sociedad laica, Desclée de Brouwer, Bilbao 2006.
González-Carbajal L., Cristianismo y secularización, Sal Terrae, Santander 2003.
González-Carvajal Santabárbara L., Laicismo y laicidad, en Soli Deo gloria, E. Estévez, F. Millán (eds.), UPCO, Madrid 2006.
Guarino A., Storia del diritto romano, Jovene, Napoli 1969.
Loi V., La funzione sociale della iustitia nella polemica antipagana di Lattanzio, en Letterature comparate. Problemi e método. Studi in onore di E. Paratore, Pàtron, Bolonia 1981.
Margallo F., Cristianismo y secularismo, Tirant lo Blanch, Valencia 2007.
Martínez J.L., La religión en la vida pública: Debate con el liberalismo político contemporáneo, „Estudios Eclesiásticos” 74(1999), s. 35-72.
Czasopismo
Miguel A. de, Los españoles y la religión, Random House, Mondadori, Barcelona 2006.
Moreno Resano E., La política legislativa de los sucesores de Constantino sobre los cultos tradicionales, UPB, Vitoria 2010.
Rahner K., Libertad de la Iglesia en Occidente, Buenos Aires 1949.
Ratzinger J., Fede, Verita, Tolleranza. ll cristianessimo e le religione del mondo, Cantagalli, Siena 2003.
Seglers Gómez A., La laicidad y sus matices, Editorial Comares, Granada 2005.
Siniscalco P., Il camino di Cristo nell’Impero romano, Laterza Editore, Roma-Bari 32009.
Siniscalco P., Sull’editto di Milano. Origine e sviluppo di un dibattito, en Costantino I. Enciclopedia Costantiniana. Sulla figura e l’immagine dell’imperatore del cosidetto Editto di Milano (313-2013), Enciclopedia Italiana, vol. 1, Mimesis Roma 2013.
Tanzarella S., Rifiuto del servizio militare e della violenza nel cristianesimo africano tra la fine del III e l'inizio del IV secolo, „Augustinianum” 34(1994), s. 455-465.
Czasopismo
Valero J.B., Martirio y libertad en la primitiva Iglesia, en Liber amicorum, E. Gil, A. Valastro (eds.), UPCO, Madrid 2003.
Papieski Uniwersytet Comillas w Madrycie
Redemptorysta, doktor teologii. Wykłada teologię patrystyczną na Papieskim Uniwersytecie Comillas w Madrycie oraz patrologię orientalną na Uniwersytecie Swiętego Damazego w Madrycie. Zajmuje się m. in. chrystologią patrystyczną, antropologią patrystyczną, teologią wczesnosyryjską, wschodnimi tradycjami chrześcijańskimi. Założyciel serii „Polonica Matritensis” poświęconej najnowszej historii Polaków w Hiszpanii oraz relacjom polsko-hiszpańskim. Autor szeregu artykułów z zakresu patrologii. Przetłumaczył na język hiszpański m. in. pisma Afraatesa, Ewangriusza Pontyjskiego, Hipolita. Ponadto pisma soborowe kard. Karola Wojtyły „Un pastor al servicio del Vaticano II” (BAC), Madrid 2014. Adres do korespondencji marek.raczkiewicz@gmail.com
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.