To Be or Not to Be in a Ritual: Essay about the Mitigated Presence

Albert Piette

Paris West University Nanterre , Francja



Abstrakt

Prezentowany artykuł jest zachętą do podjęcia refleksji nad festiwalami, widzianymi nie jako okazje do celebrowania czegoś lub formy transgresji, lecz raczej jako „gry” znaczeń i komunikacja. Folklor jest dla autora prawdziwym laboratorium, w którym obserwować można codzienne życie. Dla zilustrowania swoich analiz przytacza przykłady karnawału w Binche (Belgia) i Święto Pracy (1-Maja), interpretując je zgodnie z koncepcją „gry” amerykańskiego antropologa Gregory’ego Batesona, który stosował ją do opisu gry zwierząt podczas walki. Prowadzi to autora do silnego podkreślenia drobnych detali zachowań, które zawsze mają znamię pewnej negacji, charakterystycznej dla kontekstów rytualnych.

Słowa kluczowe:

festiwal, karnawał, rytuał, szczegół, zabawa, negacja, obecność, zaręczyny, Bateson

Augé M., Pouvoirs de vie, pouvoirs de mort, Flammarion, Paris 1977.
Babcock B.A. and Mcaloon J.J., Victor V. Turner (1920-1983), „Semiotica”, 65(1987), 1/2, s. 1-27.
Babcock B.A., The Novel and Carnival World, „Modern Languages Notes” 89/6(1974), s, 911-937.
Babcock B.A., Too Many, Too Few: Ritual Modes of Signification, „Semiotica”, 23(1978), 3/4, s. 291-302.
Bakhtin M., Rabelais and his World, John Wiley & Sons, New York 1984.
Barel Y., Le paradoxe et le système, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1989.
Bateson G., Mind of Culture, Bantam Books, New York 1988.
Bateson G., Steps to an Ecology of Mind, Paladin, Frogmore St Albans 1973.
Bateson G., The message ‘This is Play’, in: B. Schaffner (ed.), Group Process: Transaction of the Second Conference, Josiah Macy Jr Fondation, New York 1956.
Bourdieu P., Language and Symbolic Power, Polity Press, Cambrigde 1991
Comment j’ai écrit certains de mes livres, Pauvert, Paris 1963.
Flanigan C.C., Liminality, Carnival and Social Structure, in: K. Ashley (ed.), Victor Turner and the Construction of Cultural Criticism, Indiana University Press, Bloomington 1990.
Foucault M., Raymond Roussel, Gallimard, Paris 1963, s 42-63.
Grathoff R.M., The Structure of Social Inconsistencies. A Contribution to a Unified Theory of Play, Game and Social Action, Martinus Nijhoff, The Hague 1970.
Publikacja
Holton G., The Scientific Imagination: Case Studies, Cambridge University Press, Cambridge 1978.
Piette A., Les jeux de la fête. Rites et comportements festifs en Wallonie, Publications de la Sorbonne, Paris 1988.
Piette A., Play, Reality and Fiction, „Qualitative Sociology” 15(1992), s. 37-52.
Czasopismo
Rabelais F., Gargantua and Pantagruel, Penguin Classics, London 2006.
Roussel R., La doublure, Pauvert, Paris 1963.
Schechner R., Essays on Performance Theory, Drama Books Specialists, New York 1977.
Scheff F.J., Catharsis in Healing, Ritual and Drama, University of California Press, Berkeley 1979.
Sperber D., Rethinking Symbolism, Cambridge University Press, Cambridge 1975.
Stewart S., Nonsense. Aspects of Intertextuality in Folklore and Literature, The Johns
Hopkins University Press, Baltimore 1978.
Turner V., The Forest of Symbols, Cornell University Press, Ithaca 1967.
Turner V., The Ritual Process, Aldine, Chicago 1969.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-07


Piette, A. (2020). To Be or Not to Be in a Ritual: Essay about the Mitigated Presence. Studia Nauk Teologicznych PAN, (9), 231–246. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6285

Albert Piette 
Paris West University Nanterre

Profesor antropologii w Paris West University Nanterre, prowadzi badania także w Centre for Ethnology and Comparative Sociology (CNRS). Obszary badawcze koncentrują się na różnych formach świętowania: świeckich festiwalach w Belgii oraz religijnych świętach w katolickich parafiach we Francji, ze szczególnym uwzględnieniem szczegółowych form zachowania. Celem jest rozwinięcie antropologii egzystencjalnej, skoncentrowanej człowieku w konkretnych formach jego egzystencji, a nie tylko w aspekcie socjokulturowym. Jest autorem m.in. Le mode mineur de la réalité (Peeters, 1992), La religion de près (Métailié, 1999), Le fait religieux (Economica, 2003), Anthropologie existentiale (Pétra, 2009), Fondements à une anthropologie des hommes (Hermann, 2011), De l’ontologie en anthropologie (Berg, 2012), L’origine de la croyance (Berg, 2013), wraz z Michaelem Jacksonem What is Existential Anthropology ? (Berghahn, 2015). Adres do korespondencji: piettealbert@hotmail.com