Chrześcijański lider biznesu

Ireneusz Mroczkowski





Abstrakt

25 lat po transformacji ustrojowej w Polsce przychodzi czas na ocenę reform i postaw ludzi przedsiębiorczych. Szczególnie ważna okazuje się rola liderów biznesu w tworzeniu dobra wspólnego, włączając w to tworzone przez nich miejsca pracy i aktywną walkę z ubóstwem. Korzystając z najnowszych dokumentów społecznych Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, autor artykułu ocenia wpływ globalizacji i finansjalizacji na warunki, w których działają przedsiębiorcy polscy. Dla chrześcijańskich liderów biznesu szczególnie ważne są fundamentalne i praktyczne zasady biznesu, które wynikają z godności człowieka, dobra wspólnego oraz takich zasad jak sprawiedliwość i pomocniczość. Współczesny kontekst ich realizacji wymaga połączenia wiedzy z duchowością, na co otwarta była i jest duchowość św. Ignacego. W artykule wskazuje się na aktywność młodych chrześcijańskich liderów biznesu w Polsce, którzy szukają inspiracji w książkach Chrisa Lowneya.

Słowa kluczowe:

Chris Lowney, chrześcijański lider biznesu, teologia moralna społeczna, bogactwo, przedsiębiorczość.

Breuer C., Christliche Sozialethik und Moraltheologie. Eine Auseinandersetzung mit den Grundlagen zweier Disziplinen und Frage ihrer Eigenständigkeit, Paderborn-Münschen-Wien-Zurich: Ferdinand Schöningh 2003.
Gniadek J., Społeczny wymiar własności prywatnej w gospodarce wolnorynkowej w ujęciu Ludwika von Misesa, „Forum Teologiczne” 11 (2010), s. 51-66.
Kerber W., Gemeinwohl, w: Lexikon der Wirtschaftsethik, red. G. Enderle i.in., Freiburg-Basel-Wien: Herder 1993, kol. 339-342.
Konferencja Episkopatu Polski, W trosce o człowieka i dobro wspólne, Warszawa 2012.
Lowney Ch., Heroiczne przywództwo. Tajemnice firmy istniejącej ponad 450 lat, tłum. Ł. Malczak, Kraków: WAM 2011.
Lowney Ch., Heroiczne życie. Odkryj cel w życiu i zmieniaj świat, tłum. Ł. Malczak, Kraków: WAM 2013.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Powołanie lidera biznesu. Refleksja, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów Dehon 2012, http://www.iustitiaetpax.va/content/dam /giustiziaepace/VBL/powolanie-lidera-biznesu_VBL.pdf [dostęp: 31.12.2013 r.].
Papież Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków: Wydawnictwo M 2013.
Rauscher A., Katholische Soziallehre und soziale Marktwirtschaft, w: Handbuch der Katholischen Soziallehre, red. A. Rauscher, Berlin: Duncker&Humblot 2008, s. 539-548.
Roos L., Subsidiarität, w: Lexikon der Wirtschaftsethik, red. G. Enderle i.in., Freiburg-Basel-Wien: Herder 1993, kol. 1045-1049.
Schockenhoff E., Die Achtung der Menschenwürde in der technisch-wissenschaftlichen Zivilisation, w: Handbuch der Katholischen Soziallehre red. A. Rauscher, Berlin: Duncker&Humblot, s. 61-76.
Zadroga A., Zaangażowanie katolików świeckich w świecie ekonomii, „Forum Teologiczne” 11 (2010), s. 83-95.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-11


Mroczkowski, I. (2020). Chrześcijański lider biznesu. Studia Nauk Teologicznych PAN, (8), 107–118. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6513

Ireneusz Mroczkowski 

Ur. w 1949 r. Makowie Mazowieckim, kapłan diecezji płockiej, prof. dr hab.; od 1984 wykładowca teologii moralnej, a w latach 1999-2005 rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku; profesor teologii moralnej na wydziałach teologii KUL (1985-2002) oraz UKSW (od 2002). W latach 2006-2013 przewodniczący Stowarzyszenia Teologów Moralistów;  od 1997 r. redaktor naczelny „Studiów Płockich"; w latach 1997-2011 członek Komisji do Spraw Dialogu między Kościołem Rzymsko-Katolickim i  Starokatolickim Kościołem Mariawitów. Opublikował m.in. Teologia moralna. Definicja. Przedmiot. Metoda (2011); Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka (2012); Adres do korespondencji - irene@plock.opoka.org.pl