Problematyka dialogu chrześcijaństwa z kulturą chińską

Roman Malek

Fakultet Teologii Sankt Augustin , Polska



Abstrakt

This article focuses on an extremely urgent problem of today’s christian dialogue with china, i.e. the culture (and politics) of the people’s republic of china (prc) and asks whether a christian dialogue with china – which understand herself as an atheist and communist state, which, however, is a country of many religious traditions, is possible, and if so in what form? What are its prospects and challenges? the starting point of the article, after some historical remarks, is a kind of heterotopy of the dialogue in chinese context, involving (iii.1.) the historical and political context, then (iii.2) its partners, and fnally (iii.3) its forms and contents. in this framework, this article is (iV) refection on the challenges, opportunities and prospects of the christian dialogue with chinese culture. this refection is not taken here from the standpoint of theology, but is rather a phenomenological description of the status quo.
At the end of the article (V) some statements of pope John paul ii with regard to the dialogue of christianity with chinese culture are quoted as a kind of summary. The article states a great asymmetry of partners of the dialogue in china caused by the restrictive religious policy. there are some forms of dialogue which, however, are realized outside of the   nstitutionalized christianity, i.e. the christian churches. The churches themselves, due to their historical background, are not very interested in or prepared for an inter-religious dialogue.

Słowa kluczowe:

kultura chińska, dialog, chrześcijaństwo, partnerzy i formy dialogu, tradycje religijne

Beckmann J., Die katholischen Missionare und der Taoismus, „Neue Zeitschrift für Missionswissenschaft” 26(1970), s. 1-17.
Benedykta XVI, Z okazji przygotowań do 400. rocznicy śmierci M. Ricci, „Chiny dzisiaj” 2009 nr 3, s. 19.
Berthrong J., New Confucian Spirituality in Interreligious Dialogue, w: Confucian Spirituality. red. Tu Weiming, M.E. T ucker, t. 2, New York 2004, s. 422-439.
Berthrong J., Tao and Logos: Confucian-Christian Dialogue, „China Notes” 25(1986-87) nr 1, s. 433.
Bollnow O. F., Das Gespräch als Ort der Wahrheit, „Universitas” 35(1989) nr 2, s. 113-122.
Brück M. Lai W., Buddhismus und Christentum. Geschichte, Konfrontation, Dialog, München 1997.
Brück von M., What Do I E xpect Buddhists to Discover in Jesus? Christ and the Buddha Embracing Each Other, w: Buddhist Perceptions of Jesus. Papers of the Third Conference of the European Network of Buddhist-Christian-Studies (St. Ottilien 1999), red. P. Schmidt-Leukel, J. Th. Götz, G. Köberlin, St. Ottilien 2001, s. 158-175.
Cheng Chung-yi, Critique and Reconciliation: On the Dialogue between Contemporary Neo-Confucian Philosophy and Christianity, „Ching Feng” 1(2000) nr 1, s. 35-46.
Christianity and Modernization. A Chinese Debate, red. Ph.L. Wickeri, L. Cole, Hong Kong 1995.
Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji, tłum. M. Falski, Kraków 2006.
Fanyi yu xina. Dagong shenxue he Hanyu shenxue. Translation and Adoption. Ecumenical Theology and Christian Theology in Chinese, red. D.H.N. Yeung, P. Raabe, Xianggang 2004.
Follo F., Matteo Ricci: Przyjaźń i kontakty międzyludzkie, „Chiny dzisiaj” 2010 nr 4, s. 23-26.
Gaoshou Wu, Wang Jie, Życie katolików we wsi Dong’ergou oraz ich ukierunkowanie na Absolut, „Chiny dzisiaj” 2008 nr 1, s. 30-42.
Guanghu H., Gegenwärtige Situation und Aussichten einer‘chinesischsprachigen christlichen Theologie’ in der akademischen Welt Chinas, „China heute” 1996.
Guanghu He., Jenseits von Ost und West. He Guanghus neue Balance, „China heute” 17(1998) nr 2-3, s. 53-56.
Guanghu He., Przyczyny i cechy rosnącego zainteresowania chrześcijaństwem wśród chińskich intelektualistów, „Chiny dzisiaj” 2007 nr 1, s. 43-46.
Halimarski A., Państwo a Kościół w Chinach, „Myśl Marksistowska” 1988, nr 3(21), zwł. s. 165-175.
Handbook of Christianity in China, red. N. Standaert, t. 1: 635-1800, Leiden 2001, s. 1-42
Handbook of Christianity in China, red. R.G. Tiedemann, t. 2: 1800-present, Leiden–Boston 2010.
Hansong W., Kongzi de shenxue sixiang [Teologiczna myśl Konfucjusza], „Zhongguo Tianzhujiao” 1995 nr 4, s. 24-26.
Hansong W., Laozi de shenxue sixiang [Teologiczna myśl Laozi], „Zhongguo Tianzhujiao” 1995 nr 5, s. 29-32.
Hansong W., Liezi de shenxue sixiang [Teologiczna myśl Liezi], „Zhongguo Tianzhujiao” 1996 nr 4, s. 37-38.
Hao F., The Rationality of Modern Confucianism and the Nostalgia for Confucian Orthodoxy, „Social Sciences in China” 22(2001) nr 1, s. 109-126.
Hidden Treasures and Intercultural Encounters. Studies on East Syriac Christianity in China and Central Asia, red. D.W. Winkler, Li Tang, Wien-Münster 2009.
Jan Paweł II , Encyklika „Centesimus Annus”(1991).
Jan Paweł II , Przemówienie do Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, 13 XI 1992.
Jana Pawła II, O Matteo Riccim, „Chiny dzisiaj” 2010 nr 2, s. 14-20.
Jianda S., Zongjiao duihua zhi jiehuo [Wprowadzenie w dialog religii], „Shijie zongjiao wenhua” 2006 nr 1, s. 27-30.
Jianping W., Jedność w różnorodności. Ożywienie islamu w dzisiejszych Chinach, „Chiny dzisiaj” 2010 nr 1, s. 29-36.
Jingjiao. The Church of the East in China and Central Asia, red. R. Malek, Sankt Augustin-Nettetal 2006.
Jullien F., Der Umweg über China. Ein Ortswechsel des Denkens, Berlin 2002.
Kubiak z., Literatura pomostem między kulturami Azji i Europy, „Tygodnik Powszechny” 31(1977) nr 46, s. 5.
Lehmann K., Das Christentum – eine Religion unter anderen? Zum interreligiösen Dialog aus katholischer Perspektive (Eröffnungsreferat des Vorsitzenden), w: „Pressemitteilungen der Deutschen Bischofskonferenz”, 27 IX 2002, s. 2.
Lokuang S., Wie kann man gleichzeitig echter Chinese und echter Christ sein?, „Concilium” 15(1979), s. 400-401.
MacInnis D., Religion im heutigen China. Politik und Praxis, red. R. Malek, Sankt Augustin-Nettetal 1993.
Madsen R., Sekularyzacja a współczesna polityka religijna w Chinach, „Chiny dzisiaj” 2010 nr 2, s. 31-38.
Madsena R., China’s Catholics. Tragedy and Hope in an Emerging Civil Society, Berkeley 1999.
Malek R., ‘Gorączka religijna’ w Chinach? Na marginesie pewnego zjawiska, „Nurt SVD” 31(1997) nr 2, s. 13-29.
Malek R., Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa.Przegląd problematyki i impresje ikonograficzne, w: Oblicza Jezusa Chrystusa w kulturach i religiach świata, red. T. Szyszka, A. Wąs (Dialog Kultur i Religii, 2), Warszawa 2007, s. 113-139.
Malek R., Das Christentum und seine Erscheinungsformen in der Volksrepublik China, w: China. Ansichten, Einsichten, Aussichten (Studien zur Religionsfreiheit, 6; Idea-Dokumentation 6/2004), K. Brandt, Th. Schirrmacher, Wetzlar-Bonn-Hamburg 2004, s. 129-153.
Malek R., Der traditionelle chinesische Staat und die Religion(en), w: Zwischen Autonomie und Anlehnung. Die Problematik der katholischen Kirche in China, theologisch und geschichtlich gesehen, red. R. Malek, W. Prawdzik, Sankt Augustin–Nettetal 1989, s. 31-53.
Malek R., Dialog zbawienia. Religie niechrześcijańskie jako wzbogacenie wiary w świetle wypowiedzi Jana Pawła II, „Homo Dei” 49(1980) nr 1, s. 11-17.
Malek R., Frapujące podobieństwa. Polityka tradycyjnego i współczesnego państwa chińskiego wobec religii, w: Problemy społeczno-religijne świata na progu trzeciego tysiąclecia, red. W. Lizak i in., Warszawa-Krynica Morska 2002, s. 265-276.
Malek R., Gesta Dei per Sinenses. Reminiscencje na temat chrześcijaństwa i ‘Nowych Chin’, „Chiny dzisiaj” 2009 nr 2, s. 43-48.
Malek R., Herausgeforderte Orthodoxie: Der chinesische Staat und die neue Religiosität, „Religion-Staat-Gesellschaft” 2(2001) nr 2, s. 243–269.
Malek R., Hexie shehui: Nowa utopia? Budowa harmonijnego i stabilnego społeczeństwa chińskiego oraz rola religii, „Azja-Pacyfik. Społeczeństwo-Polityka-Gospodarka” 2008 nr 11, s. 201-208.
Malek R., Kilka uwag na temat Kościoła katolickiego w Chinach, „Chiny dzisiaj” 2006, s. 34-39.
Malek R., Ku pojednaniu w Chinach, „Pastores” 2008 nr 3(40), s. 124-138.
Malek R., Postrzeganie chrześcijaństwa przez współczesnych intelektualistów chińskich, w: Chrześcijaństwo i Kościół w Chińskiej Republice Ludowej (Dialog Międzyreligijny, 6), oprac A. Koszorz, tłum. A. Koszorz, P. Pachciarek, Warszawa 2003, s. 35-43.
Malek R., Postrzeganie chrześcijaństwa przez współczesnych intelektualistów chińskich.
Malek R., Religion-Ideologie-Kultur. Bemerkungen zum Religionsverständnis im traditionellen und heutigen China, w: Religion als Gegenstand der Philosophie, red. G. Wieland, Paderborn 1997, s. 11-47.
Malek R., Spojrzenie na historię misji w Chinach (1946-1996), „Nurt SVD” 1997 nr 1, s. 90-104.
Malek R., Sytuacja Kościoła katolickiego w ChRL (1949-1989), „Znaki czasu” 1991 nr 23, s. 160-175.
Malek R., Teoria i praktyka chińskiej polityki religijnej, w: Kościół w Chinach. Przeszłość-teraźniejszość-przyszłość, Pieniężno 1989, s. 207-218.
Malek R., Zugang auf Umwegen. Zur Rezeption des II. Vaticanums in China, „Verbum SVD” 46(2005) nr 3, s. 239-259.
Malek R.,China – ein Ort des interreligiösen Dialogs? Bemerkungen zur chinesischen Heterotopie, w: Viele Wege -ein Ziel. Herausforderungen im Dialog der Religionen und Kulturen. Festgabe für Georg Evers zum 70. Geburtstag, red. L. Bertsch i in., Freiburg im Br. 2006, s. 285-315.
Moule A. C., Christians in China before the Year 1550, London 1930.
Overmyera D. L., Chinese Religions as Part of the History of Salvation. A Dialogue with Christianity, „Ching Feng” 40(1997), s. 1-14.
Pan-chiu L., Between Anthropocentrism and Ecocentrism: Eco-theology and Confucian-Christian Dialogue, „Ching Feng” 2(2001) nr 1-2, s. 35-56.
Pan-chiu L., Christian Ecological Theology in Dialogue with Confucianism, „Ching Feng” 41(1998) nr 3-4, s. 309-344.
Pan-chiu L., Ecological Theology in Dialogue. Introducing the Main Theme [Duihua zhong de shengtai shenxue] (w jęz. chińskim), „Daofeng” 2003 nr 18, s. 11-22.
Pan-chiu L., Religionen Chinas und christliche Heilsgeschichte, w: Christentum im Reich der Mitte. Aktuelle Thesen und Texte aus China, red. M. Gänßbauer, Hamburg 1998.
Panika L., Zongjiaonei duihua. The Intrareligious Dialogue, Beijing 2001.
Pfister L., Along the Road of Ruist-Christian religious and Philosophical Dialogues. A Critical Review of John H. Berthrong’s ‘All under Heaven: Transforming Paradigms in Confucian-Christian Dialogue’, „Ching Feng” 41(1998) nr 2, s. 199-223.
Pohl K.H., Zwischen Universalismus und Relativismus. Gedanken zu einem interkulturellen Dialog mit China, „Asien” 71(1999), s. 17-40.
Rivinius K.J., Religia i polityka, misje i kolonializm w Chinach, „Chiny dzisiaj” 2009 nr 1, s. 44-48; 2009 nr 2, s. 39-42; 2009 nr 3, s. 46-49.
Schubert G., China und die Menschenrechte. Zu den Möglichkeiten und Grenzen eines kritischen Dialogs, „KAS Auslandsinformationen” 1997 nr 4, s. 50-63.
Shining G., Chrześcijaństwo a Chiny współczesne, „Chiny dzisiaj” 2006, s. 39-45.
Shining G., Kościół katolicki a współczesne społeczeństwo chińskie, „Chiny dzisiaj” 2009 nr 1, s. 36-41; 2009 nr 2, s. 27-29.
Sinica Franciscana, t. 1: Itinera et Relationes Fratrum Minorum saeculi XIII et XIV. Collegit, ad fidem codicum redegit ed adnotavit P. Anastasius Van den Wyngaert OFM, Quaracchi–Firenze 1929.
SormanG., Rok koguta. O Chinach, rewolucji i demokracji, tłum. W. Nowicki, Warszawa 2006.
Spotkanie dwóch światów. Stolica Apostolska a świat mongolski w połowie XIII wieku, red. J. Strzelczyk, Poznań 1993.
Tang E. S., Kann man zugleich wahrhaft Christ und Chinese sein?, „Concilium” 15(1979), s. 402-404.
The Cambridge Companion to Modern Chinese Culture, red. K. Louie, Cambridge 2008.
Vermander B., Christianity and the Development of China’s Civil Society. A Comparaative and Prospective Analysis, „Inter-Religio” 2000 nr 37, s. 3-15.
Waldenfels H., Hermeneutik interkultureller Begegnung. Christentum und chinesisches Denken: eine Fallstudie, w: Tenże, Gottes Wort in der Fremde. Theologische Versuche II, Bonn 1997, s. 436-457.
Wang Zhicheng, Si Zhu, Zongjiao duoyuan lun yu Zhongguo dangdai Jidujiao shenxue jianshe [Pluralizm religijny a konstrukcja współczesnej teologii chińskiej], „Jidujiao yu Zhongguo wenhua congkan” 6(2003), s. 4-14.
Wenju Z., Nowa ocena misji chrześcijańskich w nowożytnych Chinach, „Chiny dzisiaj” 2008 nr 4, s. 33-37.
Wilfred F., Asiatische Theologie an der Wende zum neuen Jahrhundert. Unbeantwortete Fragen und neue Horizonte, „EMW Informationen” 1999 nr 119, s. 15.
Xianglong Z., The Philosophical Feature of Confucianism and Its Position in Inter-cultural Dialogue: Universalism or Non-universalism?, „Frontiers of Philosophy in China” 4(2009) nr 4, s. 483-492.
Xiaofeng L., Die akademische Erforschung des Christentums im kulturellen System des Kommunismus, „China heute” 1996 nr 6, s. 178-183.
Xiaohong Zhu., Jidu zongjiao yuhongguo wenhua [Chrześcijaństwo a kultura chińska], Beijing 2004, s. 376-390.
Xiaohong Zhu.,Über die Bewegung zur Verstärkung der theologischen Reflexion im chinesischen Christentum. Ein Aufruf zu Dialog und Kooperation, „Aktuelle China-Nachrichten” 2005 nr 75, s. 1-4.
Xinping Z., Das Christentum und die chinesische Kultur, w: Wege der Theologie: an der Schwelle zum dritten Jahrtausend. Festschrift für Hans Waldenfels zur Vollendung des 65. Lebensjahres, red. G. R iße i in., Paderborn 1996.
Xinping Z.,Religion und Kultur aus chinesischer Sicht, „Dialog der Religionen” 3[1994], s. 193-202.
Xuewu Gu, Die Perspektiven des interkulturellen Dialogs zwischen China und Europa (Gedanken zur Zukunft, 10), Bad Homburg 2004.
Zhicheng W.,Zongjiao, jieshi yu heping. Dui Yuehan Xike zongjiao duoyuanlun zhexue de jianshexing yanjiu, Chengdu 1999.
Zhigang Z., Lun wu zhong zongjiao duihua guan [Pięć teorii dialogu religii] (w jęz. chińskim), „Shijie zongjiao wenhua” 2010 nr 2, 1-7.
Zürcher E., A Complement to Confucianism. Christianity and Orthodoxy in Late Imperial China, w: Norms and the State in China, red. Chun-chieh Huang, E. Zürcher, Leiden-New York-Köln 1993, s. 70-92.
Zürcher E., Confucian and Christian Religiosity in Late Ming China, „The Catholic Historical Review” 83(1997), s.614-653.
Pobierz

Opublikowane
2020-04-01


Malek, R. (2020). Problematyka dialogu chrześcijaństwa z kulturą chińską. Studia Nauk Teologicznych PAN, (5), 103–132. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/7351

Roman Malek 
Fakultet Teologii Sankt Augustin

Ur. 1951 w Bytowie na Kaszubach; filozof, sinolog (Uniwersytet Bonn 1982, 2002), profesor religioznawstwa na Fakultecie Teologicznym w Sankt Augustin oraz docent sinologii na Uniwersytecie w Bonn. Dyrektor Instytutu Monumenta Serica, a także redaktor naczelny czasopisma „Monumenta Serica – Journal of Oriental Studies”,
kwartalnika „Chiny dzisiaj” oraz serii wydawniczych „Monumenta Serica Monograph Series” i „Collectanea Serica”. Redaktor i autor książek dotyczących problematyki chińskiej, m.in.: Fallbeispiel China. Ökumenische Beiträge zu Religion, Theologie und Kirche im chinesischen Kontext; Das Tao des Himmels. Die religiöse Tradition Chinas (2 wyd.); The Chinese Face of Jesus Christ (t. 1–5); Verschmelzung der Horizonte: Mozi und Jesus. Zur Hermeneutik der chinesisch-christlichen Begegnung nach Wu Leichuan (1869–1944).