Państwo, przemoc o podłożu religijnym i wolność stowarzyszania się w świeckim kontekście: kazus Islamskiego Ruchu Nigerii


Abstrakt

Artykuł dotyczy związków pomiędzy państwem, wolnością stowarzyszania się oraz aktami przemocy o podłożu religijnym, do jakich dochodzi pomiędzy grupami wyznaniowymi w Nigerii. Poświęcony jest w szczególności roli państwa w utrzymaniu pokoju oraz oficjalnej reakcji rządu na wspomnianą przemoc. We współczesnych państwach afrykańskich przemoc o podłożu religijnym jest bardzo częstym i niebezpiecznym zjawiskiem charakteryzującym relacje pomiędzy grupami religijnymi. Używa się jej jako preferowanego środka przyciągania uwagi, potwierdzania skuteczności działania i zapewniania sobie miejsca wśród innych wspólnot religijnych w państwie. Ten trend kojarzony jest z Islamskim Ruchem Nigerii. W tym kontekście artykuł przedstawia historię przemocy o podłożu religijnym, mit i rzeczywistość wolności religijnej, związki pomiędzy wolnością religijną, państwem i sekularyzmem w Nigerii, jednocześnie analizując obowiązujące w tym państwie konstytucyjne przepisy o wolności religijnej i wolności stowarzyszania się. W konkluzji stwierdza się, że wolność religijna i wolność stowarzyszania się stanowią integralne elementy nigeryjskiego porządku konstytucyjnego, a w związku z tym wszystkie wspólnoty religijne mają prawo do pokojowego współistnienia.


Słowa kluczowe

państwo; przemoc o podłożu religijnym; wolność sumienia i religii; wolność religijna; wolność zrzeszania się; Islamski Ruch Nigerii; prześladowania religijne; prawo wyznaniowe; Boko Haram; Islam

Adeboye, Olufunke. 2012. “«A church in a cinema hall?» Pentecostal appropriation of public space in Nigeria.” Journal of Religion in Africa 42, no. 2: 145-171, http://dx.doi.org/10.1163/15700666-12341227

Adekunle, Julius O. 2009a. “Introduction: Religion and politics in transition.” In Religion in Politics: Secularism and National Integration in Modern Nigeria, edited by Julius O. Adekunle, 3-17. Trenton, New Jersey: Africa World Press.

Adekunle, Julius O. 2009b. “Government reaction to religious violence.” In Religion in Politics Secularism and National Integration in Modern Nigeria, edited by Julius O. Adekunle, 329-342. Trenton, New Jersey: Africa World Press.

Adekunle, Julius O. 2009c. “Religion, politics and violence.” In Religion in Politics: Secularism and National Integration in Modern Nigeria, edited by Julius O. Adekunle, 177-194. Trenton, New Jersey: Africa World Press.

Alao, Akin. 2009. “The judiciary and religious freedom: constitutional guarantee of the secularity of the state.” In Religion in Politics: Secularism and National Integration in Modern Nigeria, edited by Julius O. Adekunle, 297-312. Trenton, New Jersey: Africa World Press.

Alao, Tunde. 2005. “Lagos meets religious leaders, unveils new noise regulation,” Guardian, April 6, 2005.

Aliyu, Muhammad Tanko. 2013. “The challenges of Islamic organisations in Nigeria, 1960-2010.” In Thoughts in the Humanities, edited by R.A. Akanmidu, 310-127. Ilorin: University of Ilorin.

Awosiyan, Kunle. 2009. “Lagos seals off redeemed, mountains of fire over «noise pollution»,” Tribune, October 21, 2009.

Bellah, Robert. 1974. “American civil religion.” In American Civil Religion, edited by Russel E. Richey and Donald G. Jones. New York: Harper and Row.

Ben-Ner, Avner. 1994. “Who benefits from nonprofit sector? Reforming law and public policy towards nonprofit organizations.” The Yale Law Journal 104, no. 3: 731-762, http://dx.doi.org/10.2307/797116

Brugger, Winfried. 2009. “From hostility through recognition to identification: state-church models and their relationship to freedom of religion.” In Secularization and World Religions, edited by Hans Joas and Klaus Wiegandt. London: Liverpool University Press.

Durkheim, Emile. 1912. The Elementary Forms of the Religious Life. New York: The Free Press.

Dunleavy, Patrick, and Brendan O’Leary. 1987. Theories of the State: the Politics of Liberal Democracy. London: Macmillan.

Ekwenze, Solomon A. M. 2016. “Nigeria’s multi-religious platform: a myth or reality – public holidays a question” (September 7, 2016), http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2838827.

Falola, Toyin. 1998. Violence in Nigeria: the Crisis of Religious Politics and Secular Ideologies. Rochester, New York: Rochester University Press.

Falola, Toyin, and Ann Genova. 2009. Historical Dictionary of Nigeria (Lanham, Maryland – Toronto – Plymouth, UK: The Scarecrow Press, Inc.

Gabsis, Sohaib, and Scott Shaw. 2014. “Crisis in the Central African Republic: Muslim Minorities and the Descent into Sectarian Conflict.” Paper prepared for the All-Parliamentary Group for the Prevention of Genocide and other Crimes against Humanity. Carleton University and the Norman Peterson School of International Affairs. June 17, 2014. Accessed December 29, 2017. https://carleton.ca/cifp/wp-content/uploads/A-Briefing-Note-on-the-Conflict-in-Central-African-Republic.pdf.

Gill, Anthony. 2001. “Religion and comparative politics.” Annual Review of Political Science 4: 117-138, https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.4.1.117

Hackett, Rosalind, and Jacob K. Olupona. 1991. “Civil religion.” In Religion and Society in Nigeria: Historical and Sociological Perspectives, edited by Jacob K. Olupona and Toyin Falola, 265-281. Ibadan: Spectrum Books.

Holborn, Martin, and Mike Haralambos. 2008. Sociology: Themes and Perspectives. London: Harper Collins Publishers Limited.

Jakotade, Olumide. 2016. “Rwanda genocide: how religion may have aided the massacre of over 500,000 Tutis,” November 29, 2016. Accessed December 29, 2017. http://venturesafrica.com/catholic-church-rwandan-genocide/.

Johnson, Thomas K. 2013. “Religious freedom and the twofold work of God in the world.” International Journal of Religious Freedom 6, no. 1/2: 17-24.

Kane, Ousmane. 2003. Muslim Modernity in Postcolonial Nigeria: a Study of The Society for the Removal of Innovation and the Reinstatement of Tradition. Leiden-Boston: Brill.

Liman, Saadatu Hassan. 2009. “Sharia and politics: crisis, conflicts and resolutions.” In Religion in Politics: Secularism and National Integration in Modern Nigeria, edited by Julius O. Adekunle, 159-176. Trenton, New Jersey: Africa World Press.

Magashi, Salim Bashir. 2015. “Pluralism in the Nigerian legal system as a panacea for an inclusive national development.” In Law and Religion in Africa: the Quest for Common Good in Pluralistic Societies, edited by Pieter Coertzein, M. Christian Green and Len Hansen, 107-118. Stellenbosch: Sun Media.

Marshall, Paul. 2013. “Conceptual issues in contemporary religious freedom research,” International Journal for Religious Freedom 6, no. 1/2: 7-16.

Maussen, Marcel. 2009. Constructing Mosques: the Governance of Islam in France and the Netherlands. Amsterdam: Amsterdam School for Social Science Research.

Muzan, Allswell Osini. 2014. “Insurgency in Nigeria: addressing the causes as part of the solution.” African Human Rights Law Journal 14: 217-243.

Nieuwenhuis, Aernout J. 2012. “State and religion, a multidimensional relationship: some comparative law remarks.” International Journal of Constitutional Law 10, no. 1: 153-174, https://doi.org/10.1093/icon/mos001.

Nwaegulam, Chinedu. 2000. “Lagos seals off churches over noise pollution,” Vanguard, August 16, 2000.

Olupona, Jacob K. 1991. “Contemporary religious terrain.” In Religion and Society in Nigeria: Historical and Sociological Perspectives, edited by Jacob K. Olupona and Toyin Falola, 31-45. Ibadan: Spectrum Books Limited.

Ojo, Olusola, and Sheriff Folarin. 2008. “The limits of state sovereignty: Darfur crisis and the United Nations.” Jadavpur Journal of International Relations 11-12, no. 6: 242-259, https://doi.org/10.1177/0973598408110013.

Omotola, Shola. 2009. “Beyond secularism: the shadow of religion on Nigerian democracy.” In Religion and Politics: Secularism and National Integration in Modern Nigeria, edited by Julius O. Adekunle, 81-98. New Jersey: Africa World Press.

Orlando, Alissa. 2012. “The Catholic Church bears guilt for the horrors of the Rwanda genocide,” JYAN Blog, March 5, 2012. Berkeley Centre For Religion, Peace and World Affairs. Georgetown University. Accessed December 29, 2017. https://berkleycenter.georgetown.edu/posts/the-catholic-church-bears-guilt-for-the-horrors-of-the-rwandan-genocide

Rafiu, Adebayo Ibrahim. 2016. “Engendering religious tolerance and nation building: the view of Dawood Adekilekun Tijani.” In The Heritage of Islam in Nigeria: Essays in Memory of Dr. Dawood Adekilekun Tijani 1942-2006, edited by Siyan Oyeweso, Mikhail Adebisi Folohunsho and Rafiu Adebayo, 461-462. Osogbo: Mega press LTD.

Rousseau, Jean-Jacques. 1960. “Of civil religion.” In Social Contract, edited by Ernest Barker, 305-306. London: Oxford University Press.

Sandal, Nukhet, and Jonathan Fox. 2013. Religion in International Relations Theory: Concepts, Tools and Debates. London: Routledge.

Tajudeen, Abu Bakr. 1984. The Muslim Student Society: Thirty Years After. Ibadan: Islamic Book centre of UIMSS.

Ukah, Asonzeh. 2015. “Obeying Caesar to obey God: the dilemmas of registering of religious organisations in Nigeria.” In Law and Religion in Africa: the Quest for the Common Good in Pluralistic Societies, edited by Pieter Coertzen, M. Christian Green and Len Hansen, 309-329. Stellenbosch: Sun Media.

Opublikowane : 2018-12-18


Oladiti, A. (2018). Państwo, przemoc o podłożu religijnym i wolność stowarzyszania się w świeckim kontekście: kazus Islamskiego Ruchu Nigerii. Studia Z Prawa Wyznaniowego, 21, 271-300. https://doi.org/10.31743/spw.185

Abiodun Akeem Oladiti  aaoladiti@lautech.edu.ng
Department of General Studies, Ladoke Akintola University of Technology,  Nigeria

Doctor of Philosophy; Department of General Studies, Ladoke Akintola University of Technology, P.M.B 4000, Ogbomoso, Oyo State, Nigeria.




CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autor publikacji przenosi na wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy.
  2. Teksty składane do publikacji w „Studiach z Prawa Wyznaniowego" nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich. Oryginalność publikacji naukowej autor potwierdza w składanym oświadczeniu i w podpisywanej umowie wydawniczej.
  3. Za zgodą redakcji opublikowane w czasopiśmie teksty mogą być przedrukowywane w innych publikacjach (ze wskazaniem miejsca ich pierwotnej publikacji).
  4. Redakcja zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości czasopisma, co czyni wyniki badań bardziej dostępnymi i wspiera wymianę wiedzy na poziomie krajowym i międzynarodowym.
  5. Teksty opublikowane w tomach 1-13 udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0). Obecnie, od tomu 14, teksty opublikowane w "Studiach z Prawa Wyznaniowego" są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.