The Father in the Communion of the Holy Trinity

Marek Jagodziński

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii , Polska
https://orcid.org/0000-0002-6957-1034


Abstrakt

Holy Trinity is the Communion of Persons. Relational understanding of Persons in the Holy Trinity is closely related to the concept of perichoresis. Most importantly, God is the Father. He is the Trinitarian source of Deity and exists in the Communion with the Son and the Holy Spirit. The mystery of love in God H.U. von Balthasar expresses with the help of the concept of kenosis, which did not take place only at the moment of incarnation or death of Jesus on the cross, but in God himself. In explaining of this image Balthasar does not use the full harmony of the meaning of communion, but dramatic metaphors of “killing”, “expropriation”, “separation” and even “absolute istinction” between the Father and Son. However, there is a question about the legitimacy of abandoning the metaphor of mutual community commonly used in Trinitology.

Słowa kluczowe:

relacja, osoba, perychoreza, komunia, kenoza

Auer J., Gott – Der Eine und Dreieine, Regensburg 1978.
Balthasar H.U. von, Teodramatyka, vol. II: Osoby dramatu, part 1: Człowiek w Bogu, transl. W. Szymona, Kraków 2006.
Bartnik C.S., Dogmatyka katolicka, vol. I, Lublin 2000.
Bausenhart G., “In allem und gleich außer der Sünde”. Studien zur Beitrag Maximos’ des Bekenners zur altkirchlichen Christologie, Mainz 1992.
Bokwa I., Trynitarno-chrystologiczna interpretacja eschatologii w ujęciu Hansa Ursa von Balthasara, Radom 1998.
Congar Y., Wierzę w Ducha Świętego. Rzeka życia płynie na Wschodzie i na Zachodzie (Ap 22,1), trans. L. Rutowska, vol. III, Warszawa 1996.
Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997.
Ecumenical Council of Florence (1438–1445), Session 11 – 4 February 1442 [Bull of union with the Copts Cantate Domino (or Decretum pro Jacobitis)], https://www.ewtn.com/library/COUNCILS/FLORENCE.HTM#5 [access: 15.05.2019].
Galot J., Découvrir le Père. Esquisse d’une théologie du Père, Louvain 1985.
Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, transl. J. Tyrawa, Wrocław 2009.
Gregory of Nazianzus, St., Carmina dogmatica.
Granat W., Bóg jeden w Trójcy Osób, Lublin 1962.
Greshake G., Wierzę w Boga trójjedynego. Klucz do zrozumienia Trójcy Świętej, Kraków 2001.
Hilberath B.J., Der Personbegriff der Trinitätstheologie in Rückfrage von Karl Rahner zu Tertullians “Adversus Praxean”, Innsbruck–Wien 1986.
Jagodziński M., Węzłowe zagadnienia chrystologii komunijnej, Radom 2013.
Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, transl. J. Tyrawa, Wrocław 1996.
Kasper W., Jezus Chrystus, transl. B. Białecki, Warszawa 1983.
Liszka P., Duch Święty, który od Ojca (i Syna) pochodzi, Wrocław 2000.
Moltmann J., Der dreieinige Gott, in: Der lebendige Gott. Auf den Spuren neueren trinitarischen Denkens, ed. R. Weth, Neukirchen-Vluyn 2005, p. 178 196.
Ratzinger J., Bóg Jezusa Chrystusa. Medytacje o Bogu Trójjedynym, Kraków 2006.
Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 1994.
Schönborn Ch., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, Poznań 2002.
Strzelczyk G, Traktat o Jezusie Chrystusie, in: Dogmatyka, ed. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, vol. I, Warszawa 2005.
Szczurek J.D., Bóg Ojciec w tajemnicy Trójcy Świętej.Elementy patrylogii, Kraków 2003.
Tertulian, Adversum Praxean.
Warzeszak J., Bóg jedyny w Trójcy Osób, Warszawa 2006.
Zizioulas J.D., Being as Communion. Studies in Personhood and the Church, New York 1985.

Opublikowane
2020-03-16



Marek Jagodziński 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii https://orcid.org/0000-0002-6957-1034



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.