Theological Insight into the Phenomenon of Life: the Bios as a Vestigium Dei

Kamil Duszek

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii , Polska
https://orcid.org/0000-0002-4176-5945


Abstrakt

Contemporary discussion on the phenomenon of life is a meeting point for natural sciences and religion. In their dialogue, two extreme opinions prevail, which make us understand life either as a coincidental product of evolution or as an intelligent design created by an external intervention. Both views are reductionist and represent a misunderstanding of the multi-planar character of human cognition. Mature theological insight should not follow this path. Therefore, the article is an attempt to look at the phenomenon of life in a different way. It takes up the theological interpretation of biological life, according to the medieval-originating category of vestigium Dei. However, this notion must be reconstructed in such a way that it takes into account the semantic matrix that developed around it in the twentieth century. The newly developed category of vestigium is a hermeneutical key that allows us to better understand what it means that life, already in its basic manifestations, has a transcendental reference to God, as His trace.

Słowa kluczowe:

nauka i religia, stworzenie, ewolucja, projekt, teologia przyrody

Barrow J.D., Tipler F.J., The Anthropic Cosmological Principle, Oxford 1988.
Benedict XVI, Post-synodal apostolic exhortation “Verbum Domini”, Warszawa 2010.
Bracken J.A, Panentheism in the Context of the Theology and Science Dialogue, “Open Theology” 1 (2014), p. 1–11.
Chardin P.T. de, Fenomen człowieka, transl. K. Waloszczyk, Warszawa 1993.
Davis P., Kosmiczny projekt, transl. A. Bielaczyc, Kraków 2017.
Davis P., Ostatnie trzy minuty, transl. P. Amsterdamski, Kraków 2017.
Dawkins R., The Selfish Gene: 30th Anniversary Edition, Oxford 2006.
Drees W.B., Stworzenie. Od nicości do teraźniejszości, transl. K. Skonieczny, Kraków 2016.
Edwards D., Bóg ewolucji. Teologia trynitarna, transl. Ł. Kwiatek, Kraków 2016.
Haught J., Resting on the future. Catholic Theology for an Unfinished Universe, New York–London 2015.
Haught J., Science and faith. A new introduction, New York 2012.
Heller M., Życiński J., Dylematy ewolucji. Czy fenomen życia da się zredukować do praw fizyki?, Kraków 2016.
Maziarka T., Wiarygodność antropologii chrześcijańskiej w kontekście neurobiologii: Philipa Claytona koncepcja emergentnego umysłu, “Biblioteka Teologii Fundamentalnej” 9 (2014), p. 217–243.
Moltmann J., Bóg w stworzeniu, transl. Z. Danielewicz, Kraków 1995.
Müller G.L., Dogmatyka katolicka, transl. W. Szymona, Kraków 2015.
Olszewski A.T., Ślady Boga. Przypadek czy zamysł?, Warszawa 2012.
Price M.E., Entropy and Selection: Life as an Adaptation for Universe Replication, “Hindawi Complexity” (2017), p. 1–5.
Rahner K., Pisma wybrane, vol. I, transl. G. Bubel, Kraków 2005.
Ratzinger J., Opera omnia, vol. II: Rozumienie objawienia i teologii historii według Bonawentury. Rozprawa habilitacyjna i studia nad Bonawenturą, transl. J. Marecki, eds. K. Góźdź, M. Górecka, Lublin 2014.
Salmon J.F., Shmitz-Moormann N., Evolution as revelation of a Truine God, “Zygon” 37 (2002), No 4, p. 853–871.
Sharpe K., Walgate J., The Anthropic prnciple: life in the universe, “Zygon” 37 (2002), No 4, p. 925–939.
Skarga B., Ślad i obecność, Warszawa 2002.
St Augustine, Confessions[Wyznania, transl. Z. Kubiak, Kraków 1994].
Szwarc K., Wewnątrztrynitarna kenoza Boga źródłem i możliwością kenozy człowieka w świetle teologii Hansa Ursa von Balthasara, “Warszawskie Studia Teologiczne” 24 (2011), No 2, p. 351–364.
Waal F. de, Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, transl. K. Kornas, Kraków 2018.
Whitehead A.N., Process and reality, New York 1979.
Zawadzki A., Obraz i ślad, Kraków 2014.
Życiński J., Wszechświat emergentny. Bóg w ewolucji przyrody, Lublin 2009.

Opublikowane
2020-03-16



Kamil Duszek 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii https://orcid.org/0000-0002-4176-5945



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.