Dogmatyczno-personalistyczna wartość pracy w kontekście dominacji paradygmatu technologicznego w kulturze wspóczesnej

Tomasz Czura




Abstrakt

Obecnie niedoceniany jest ogromny wkład, jaki Kościół katolicki wniósł do rozumienia pracy ludzkiej. Trudno sobie wyobrazić głębokie przemiany polityczne w środkowo-wschodniej Europie bez Solidarności, a jej samej nie sposób zrozumieć bez wpływu Kościoła katolickiego w Polsce. Stąd można wskazać na ewangeliczną genezę zasadniczej tezy Solidarności – jedni drugich ciężary noście. Wpływ Kościoła katolickiego na rozumienie pracy sięga jednak daleko w przeszłość. Już papież Leon XIII w encyklice Rerum novarum wprowadził kilka nowatorskich rozwiązań, co też było kontynuowane przez jego następców, Piusa XI w encyklice Quadragesimo anno, Jana XXIII w encyklice Mater et Magistra, przez nauczanie Soboru Watykańskiego II, głównie w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium oraz Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, aż po naukę Jana Pawła II w encyklice Laborem exercens. Oczywiście najważniejszą syntezę w temacie pracy przedstawił Sobór Watykański II. Obecnie istnieje pilna potrzeba uwspółcześnienia nauki ojców soboru, a w niektórych przypadkach należy przekroczyć ten nieoceniony skarb nauki soborowej. Pojawiają się nowe problemy, które należy podjąć.

Słowa kluczowe:

praca, Trójca, paradygmat, technologia, osoba, godność, sumienie

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium” (24.11.2013).
Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens” (14.09.1981).
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Sobór Nicejski 325 r., w: Breviarium fidei, red. I. Bokwa, Poznań 2007, 30.
Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej „Dignitatis humanae” (7.12.1965).
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (7.12.1965).
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium” (21.11.1964).
Czura T., Piękno jako problem teologiczny w świetle wybranych dzieł literackich, Olsztyn 2016.
Forte B., Dio Padre. Nostalgia-rivelazione-ricerca, Cinisello Balsamo 2013.
Forte B., La Parola della fede. Introduzione alla Simbolica ecclesiale, Cinisello Balsamo 1996, seconda edizione 2011.
Forte B., La teologia come compagnia, memoria e profezia, Cinisello Balsamo 1987.
Forte B., Teologia della storia, Cinisello Balsamo 1991.
Forte B., Trinità come storia. Saggio sul Dio cristiano, Cinisello Balsamo 1985, settima edizione 2002.
Guzowski K., Symbolika trynitarna Brunona Fortego, Lublin 2004.
Mounier E., Co to jest personalizm?, tłum. A. Turowicz, Kraków 1960.
Norwid C.K., Promethidion, w: tegoż, Pisma wybrane. Poematy, t. 2, Warszawa 1968, s. 281–322.
Pawlak A., Kucharczyk K., Mobbing – terror psychiczny – jako patologia społeczna na współczesnym rynku pracy, w: Human resources management – interdisciplinary perspective, red. A. Sapiński, S. Ciupka, Odessa 2017, s. 145–167.
Sobkowicz D., Teologia jako historia według Brunona Fortego, Lublin 2009.
Weil S., Zakorzenienie, tłum. A. Wielowieyski, Warszawa 1961.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-24



Tomasz Czura 



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.