Neoplatońska idea wyjścia i powrotu jako strukturalna zasada wyrażania prawd teologicznych i jej dekonstrukcyjna reinterpretacja

Jan Strumiłowski

WSD w Katowicach-Panewnikach , Polska
https://orcid.org/0000-0003-1547-8309


Abstrakt

Każda epoka wymaga, aby teologia szukała takiego języka, który pozwalałby na wyrażanie prawd objawionych adekwatnie do sposobu myślenia współczesnych ludzi. Dlatego teologia korzysta z obecnej filozofii. Nowe tendencje filozoficzne, wyrażające sposób myślenia współczesnego człowieka, mogą budzić wątpliwości co do ich wkładu teologicznego. Jest tak, ponieważ np. niektóre nurty filozoficzne kwestionują wcześniejsze narracje filozoficzne, które mogą budzić obawy, że jednocześnie psują oparte na nich systemy teologiczne. Ta sytuacja jest szczególnie widoczna, gdy pyta się o zasadność wykorzystania filozofii postmodernistycznych w dziedzinie teologii. Niemniej jednak istnieje możliwość przeniesienia (przetłumaczenia) podstawowych kategorii tradycyjnych filozofii i ich teologicznych implikacji na kategorie nowych i niezweryfikowanych systemów filozoficznych, i ta możliwość potwierdza adekwatność wspomnianą powyżej. Niniejszy artykuł próbuje zweryfikować, czy podstawowe kategorie dekonstrukcji mogą być zgodne z kategoriami zbudowanymi na filozofii neo-platońskiej.

 

Słowa kluczowe:

teo-ontologia, neoplatonizm, dekonstrukcja, różnica, Trójca, stworzenie, zbawienie

Balthasar H. Urs von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 2: Modele teologiczne, cz. 1: Od Ireneusza do Bonawentury, tłum. E. Marszał, J. Zakrzewski, Kraków 2007.
Baron A., Neoplatońska idea Boga a ewangelizacja. Analiza anonimowego komentarza do „Parmenidesa” Platona na tle myśli plotyńsko-porfiriańskiej, Kraków 2005.
Baszczak B., Dotykanie egzystencji. Jeana-Luca Nancy’ego filozofia dekonstrukcji, Kraków 2016.
Beierwaltes W., Platonizm w chrześcijaństwie, tłum. P. Domański, Kęty 2003.
Derrida J., Różnia (différance), w: Drogi współczesnej filozofii, red. M. Siemek, tłum. J. Skoczylas, Warszawa 1978, s. 374–411.
Derrida J., Pozycje, tłum. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1988, t. 1–3, s. 287–304.
Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, tłum. J. Trawa, Wrocław 2009.
Johnson K.L., Erich Przywara’s Early Version ofthe Analogia Entis, „The Princeton Theological Review” 40 (2004) 15, s. 7–19.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o niektórych aspektach „Teologii wyzwolenia” Libertatis nuntius, 1984, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_12.html (dostęp: 28.05.2016).
Kwiatkowski B.D., Fragmentaryzacja nadziei w kulturze ponowoczesnej, „Teologia w Polsce” 4 (2010) 1, s. 97–107.
Levering M., Pismo Święte i metafizyka. Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, tłum. M. Romanek, Kraków 2016.
Mondin B., The Principle of Analogy in Protestant and Catholic Theology, Dordrecht 1963.
Nancy J.-L., Être singulier pluriel, Paris 2013.
Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987.
Seckler M., Zbawienie w historii. Teologia historii w nauce świętego Tomasza z Akwinu, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.
Sesboüé B., Ewangelia i tradycja, tłum. A. Kuryś, Poznań 2012.
Strumiłowski J.P., Piękno zbawi świat?, Kraków 2016.
Strumiłowski J.P., Reinterpretacja dogmatu trynitarnego w świetle zasad współczesnych teorii literatury, „Teologia w Polsce” 10 (2016) 1, s. 135–149.
Szczurek J.D., Trójjedyny: traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003.
Woźniak R.J., O wspólnym losie metafizyki i teologii. Wprowadzenie do debaty u podstaw, w: Metafizyka i teologia: debata u podstaw, red. R.J. Woźniak, Kraków 2008, s. 5–12.
Woźniak R.J., Metafizyka i Trójca. Teo-ontologia trynitarna pomiędzy apofatyką i katafatyką, w: Metafizyka i teologia: debata u podstaw, red. R.J. Woźniak, Kraków 2008, s. 270–304.
Woźniak R.J., Różnica i tajemnica. Objawienie jako teologiczne źródło ludzkiej sobości, Poznań 2012.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-26



Jan Strumiłowski 
WSD w Katowicach-Panewnikach https://orcid.org/0000-0003-1547-8309



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.