Teologia miłosierdzia Bożego

Krzysztof Góźdź

Katolicki Uniwersytet Lubelski , Polska
https://orcid.org/0000-0002-8020-1675


Abstrakt

Miłość i miłosierdzie są dwoma wymiarami jednej łaski: miłość Boża stwarza, a miłosierdzie Boże – oczyszcza i doskonali naturę człowieka. Miłosierdzie jest więc warunkiem doprowadzenia człowieka do uczestniczenia w naturze Bożej. Mówiąc krótko: stwarza człowieka miłość, a zbawia miłosierdzie.

Słowa kluczowe:

Miłosierdzie Boże, miłość Boża, przymioty Boga, Jezus Chrystus, drugie stworzenie, godność

Franciszek, Misericordiae vultus. Bulla ustanawiająca nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia, Watykan 2015.
Granat W., Miłosierdzie jako przymiot Boga, w: Ewangelia miłosierdzia, red. tenże, Poznań 1970, s. 9–47; przedruk: W. Granat, „Bóg bogaty w miłosierdzie” (Ef 2,4). Wybór tekstów, pod red. H. I. Szumił, Sandomierz 2011, s. 15–75.
Góźdź K., Teologia Bożego Miłosierdzia, w: Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia, red. K. Góźdź, K. Guzowski, Lublin 2010, s. 292–294.
Jan Paweł II, Encyklika „Dives in misericordia”, Watykan 1980.
Warzeszak J., O Bogu jedynym. Miłosierdzie jako przymiot Boga, w: Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia, red. K. Góźdź, K. Guzowski, Lublin 2010, s. 35–66.
Bartnik C. S., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 1999, s. 125–136.
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu [Opera omnia, t. 6/1: Jezus z Nazaretu], Lublin 2015.
Franciszek, Orędzie na XXXI Światowy Dzień Młodzieży 2016 roku: Nieście płomień miłosiernej miłości Chrystusa, „L’Osservatore Romano” 2015, XXXVI, nr 10 (376), s. 5.
Lessius L., De perfectionibus moribusque divinis, w: Opuscula, t. 1, Parisiis 1881.
Müller G. L., Dogmatyka katolicka, Kraków 2015, s. 266 i n.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 12: Głosiciele Słowa i słudzy waszej radości, Lublin 2012.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 8/1, 8/2: Kościół – znak wśród narodów, Lublin 2013.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 1: Lud i dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele, Lublin 2014.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 2: Rozumienie objawienia i teologia historii według Bonawentury, Lublin 2014.
Schmaus M., Kirchliche Dogmatik, Bd. II, München 1941, s. 113, Bd. III/1, München 1940.
Tomasz z Akwinu, Summa theologiae I, q. 21, a. 3 i n.
Piacenza M., Barmherzigkeit ist weder blinde Toleranz noch Rechtfertigung der Sünde noch ein Recht, 28 X 2015, http://www.zenit.org/de/articles/kardinal-mauro-piacenza-im-gesprach-uber-das-jubeljahr-der-barmherzigkeit-erster-teil [dostęp: 26 XI 2015], http://www.katholisches.info/2015/10/28/barmherzigkeit-ist-weder-blinde-toleranz-noch-rechtfertigung-der-suende-noch-ein-recht-kardinal-piacenza-zum-jahr-der-barm-herzigkeit [dostęp: 26 XI 2015].
Szczurek J.D., Miłosierdzie Boże jako „największy przymiot boga” w dogmatyce przełomu XIX/XX wieku, http://www.milosierdzie.pl/akademia/ftp/Jan-Szczurek-Milosierdzie-Boze-jako-najwiekszy-przymiot-Boga-w-dogmatyce-przelomu-xix-xx-wieku.pdf [dostęp: 19 XI 2015].
Pobierz

Opublikowane
2020-03-26



Krzysztof Góźdź 
Katolicki Uniwersytet Lubelski https://orcid.org/0000-0002-8020-1675



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.