Eklezjologia św. Tomasza z Akwinu w świetle tradycji Pawłowej

Jan Perszon

Uniwersytet Mikołaja Kopernika , Polska
https://orcid.org/0000-0001-8331-6833


Abstrakt

W epoce, w której żył i tworzył Tomasz z Akwinu, nie spierano się o naturę Kościoła. Dlatego nie napisał on żadnego traktatu eklezjologicznego. Kwestie związane z Kościołem podejmował – tak jak inni scholastycy – w kontekście chrystologii i pneumatologii; jako Ciało Chrystusa Kościół jest bowiem dziełem (i proces ten zachodzi permanentnie) Zbawiciela i Ducha Świętego. Pawłowa metafora Kościoła jako „Ciała Chrystusa”, rozwinięta (ale przez innego autora) w Listach do Efezjan i Kolosan, w komentarzach Akwinaty nabiera kształtu wszechstronnej syntezy eklezjologicznej, obejmującej genezę, naturę, strukturę i misję Eklezji. W mistrzowski i twórczy sposób Tomasz z Akwinu korzysta z osiągnięć teologii patrystycznej, przede wszystkim św. Augustyna, nawiązuje też do średniowiecznej kanonistyki, angażującej się w konflikt papiestwa z cesarstwem. Sam jednak (zwłaszcza w Expositio in Symbolum) wydobywa chrystologiczno-pneumatyczny aspekt natury tej unikalnej wspólnoty, podkreślając zarazem boską genezę Kościoła i jego eschatyczne zorientowanie na Boga (reditus creaturae rationalis ad Deum).

Słowa kluczowe:

Tomasz z Akwinu, eklezjologia, św. Paweł

Baglow Ch. T., The Principle(s) of Ecclesial Nature. The Church in the Ephesians Commentary of St. Thomas Aquinas, w: Reading Sacred Scripture with Thomas Aquinas. Hermeneutical Tools, Theological Questions and New Perspectives, eds. P. Roszak, J. Vijgen, Turnhout 2015, s. 531–554.
Bartnik C., Augustyn, Aurelius Augustinus, VII. Myśl historiologiczna, [hasło] w: Encyklopedia katolicka, t. 1, Lublin 1985, kol. 1107–1109.
Blumenthal U. R., The Investiture Controversy: Church and Monarchy from Ninth to the Twelfth Century, Philadelphia 1988.
Brown P., Augustine of Hippo, Berkeley 1969.
Brown R. E., The Community of the Beloved Disciple, New York 1979.
Brown R. E, Meier J. P., Antioch and Rome: New Testament Cradles of Catholic Christianity, New York 1983.
Brown R. E., The Churches the Apostles Left Behind, New York 1984.
Brown P. The Rise of Western Christendom: Triumph and Diversity. AD 200–1000, Oxford 2003.
Cochrane Ch. N., The Earthly City versus the Heavenly City: A Conflict of Values, w: Church and State in the Middle Ages, ed. B. D. Hill, New York 1970, s. 33–44.
Congar Y., The Mystery of the Church, Baltimore–Dublin 1965.
Congar Y., L’Eglise: De Saint Augustin a l’epoque modern, Paris 1970.
Congar Y., Die Lehre von der Kirche von Augustinus bis zum Abendländischer Schisma, Freiburg–Basel–Wien 1971.
Cowdrey H. E. J., The Cluniacs and the Gregorian Reform, Oxford 1970.
Elliot J. H., A Home for the Homeless: A Sociological Exegesis of 1 Peter, Its Situation and Strategy, Philadelphia 1981.
Fitzmyer J. A., Paul and His Theology: A Brief Sketch, New York 1989.
Haight R., Christian Community in History, vol. I: Historical Ecclesiology, New York 2004, s. 71–83.
Hengel M., Between Jesus and Paul: Studies in the Earliest History of Christianity, Philadelphia 1983.
Jay E. G., The Church. Its Changing Image Through Twenty Centuries, vol. I: The First Seventeen Centuries, London 1977.
Kościół w świetle Biblii, red. J. Szlaga, Lublin 1984.Machowski A., Teologia polityczna św. Tomasza z Akwinu. Antropologiczno-etyczna interpretacja traktatu „De regno”, Toruń 2011.
Markus R. A., Gregory the Great and His World, Cambridge 1997.
Matera F. J., Theologies of the Church in the New Testament, w: The Gift of the Church. A Textbook on Ecclesiology in Honor of Patrick Granfield, O.S.B., ed. P. C. Phan, Collegeville 2000, s. 3–22.
Meeks W. A., The First Urban Christians: The Social World of the Apostle Paul, New Haven 1983.
Meeks W. A., The Origins of Christian Morality: The First Two Centuries, New Haven–London 1993.
O’Meara Th., Theology of Church, w: The Theology of Thomas Aquinas, eds. R. Van Nieuwenhove, J. Wawrykow, Notre Dame IN 2005, s. 303–325.
Plumer E., The Development of Ecclesiology: Early Church to the Reformation, w: The Gift of the Church. A Textbook on Ecclesiology in Honor of Patrick Granfield, O.S.B., ed. P. C. Phan, Collegeville 2000, s. 23–44.
Rafiński G., Pawłowe pojęcie charyzmatów, w: Duch Odnowiciel, Poznań 1998, s. 300–331, Kolekcja „Communio”, t. 12.
Roszak P., Christus transformat se in Ecclesia (In Ps. 21,1). Eclesiología de santo Tomás de Aquino en perspectiva del Mysterium, „Scripta Theologica” 1 (2010), s. 31–55.
Roszak P., Finis omnium Ecclesia. Biskup i jego troska o Kościół w myśli św. Tomasza z Akwinu, „Teologia i Człowiek” 18 (2011), s. 66–77.
Roszak P., Kościół jako „Mysterium Lunae”. U źródeł intuicji eklezjologicznych św. Tomasza z Akwinu, w: Veritas cum caritate – Intellegentia cum amore, red. C. Rychlicki, I. Werbiński, Toruń 2011, s. 455–473.
Saldarini A. J., Matthew’s Christian–Jewish Community, Chicago 1994.
Schnackenburg R., The Church in the New Testament, New York 1965.
Stark R., The Rise of Christianity, San Francisco 1997.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-26



Jan Perszon 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika https://orcid.org/0000-0001-8331-6833



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.