Rola wschodniego katolicyzmu w optyce zjednoczenia chrześcijańskiego

Jarosław Moskałyk

Uniwersytet Adama Mickiewicza , Polska
https://orcid.org/0000-0001-9193-2433


Abstrakt

Cały okres powojenny aż do przemian ustrojowo-społecznych w końcu lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia był bardzo złożony i na długo zdestabilizował struktury wschodniego Kościoła katolickiego we wschodniej Europie. W związku z tym katolicka wspólnota wschodnia pod wieloma względami była postrzegana jako pewna odmienność wspólnotowa wewnątrz Kościoła rzymskiego. Ta forma recepcji obowiązywała m.in. w ówczesnej Polsce, gdzie miejscowych grekokatolików utożsamiano jedynie z zjawiskiem obrządkowym.

Słowa kluczowe:

wschodni Kościół katolicki, wschodni katolicyzm, dialog ekumeniczny, zjednoczenie

Cardinal Lubacziwsky to Cardinal Cassidy, „Eastern Churches Journal” 94 (1993), nr 1, s. 29–35.
Hryniewicz W., Kościoły siostrzane. Dialog katolicko-prawosławny 1980–1991, Warszawa 1993.
Hryniewicz W., Przeszłość pozostawić Bogu. Unia i uniatyzm w perspektywie ekumenicznej, Opole 1995.
Keramé O., The Basis for Reunion of Christians: The Papacy Reconsidered, „Journal of Ecumenical Studies” 1971, No 8, s. 812–816.
Moskałyk J., Idea partykularyzmu eklezjalnego w oparciu o Dekret o Kociołach Wschodnich Katolickich, „Studia Oecumenica” 2014, nr 14, s. 213–224.
Opredelenija Pomestnogo Sobora Russkoj Prawosławnoj Cerkwi, „Żurnal Moskovskoj Patriarchii” 1990, nr 9, s. 8–9.
Stoćkyj J., Międzywyznaniowe konflikty na Ukrainie w latach 1989–1991: przyczyny, przebieg i następstwa, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej” 2 (2004), s. 100–110.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-26



Jarosław Moskałyk 
Uniwersytet Adama Mickiewicza https://orcid.org/0000-0001-9193-2433



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.