(Nie)obliczalny świat. Z filozoficzno-teologicznych rozważań nad granicami racjonalności

Antoni Nadbrzeżny

Katolicki Uniwersytet Lubelski , Polska
https://orcid.org/0000-0003-0973-3625


Abstrakt

Teza Rogera Penrose’a o nieobliczalnym (niealgorytmicznym) charakterze ludzkiej świadomości (umysłu), będąca argumentem przeciwko możliwości stworzenia sztucznej inteligencji, może przyczynić się do wzmocnienia poczucia tajemniczości świata. Niezależnie od naszego stosunku do platonizmu matematycznego (zakładającego istnienie obiektywnych pozaczasowych bytów matematycznych) filozoficzna refleksja brytyjskiego kosmologa stanowi impuls do rozwijania współczesnej teologii w twórczym dialogu z naukami, kierującym się zasadą krytycznej otwartości i wzajemnej dynamicznej wymiany osiągnięć poznawczych.

Słowa kluczowe:

Roger Penrose, sztuczna inteligencja, nieobliczalna świadomość, tajemnica świata, teologia nauki, dialog między teologią a nauką

Bartnik C., Krzak gorejący, Lublin 1991.
Czaja A., Dogmat, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, Lublin–Kraków 2002, s. 315–317.
Dupré J., Human Nature and the Limits of Science, Oxford 2005.
Grobler A., Metodologia nauki, Kraków 2006.
Grygiel W. P., Hohol M., Rogera Penrose’a kwantowanie umysłu, „Filozofia Nauki” 2009, nr 3, s. 5–31.
Grygiel W. P., Stephena Hawkinga i Rogera Penrose’a spór o rzeczywistość, Kraków 2014.
Heller M., Teologia i wszechświat, Tarnów 2009.
Heller M., Granice nauki, Kraków 2014.
Hohol M., Roger Penrose – pitagorejczyk zespolony?, „Semina Scientiarum” 2009, nr 8, s. 79–90.
Kloch J., Świadomość komputerów? Argument „Chińskiego Pokoju” w krytyce mocnej sztucznej inteligencji według Johna Searle’a, Tarnów 1996.
Luijpen W., Fenomenologia egzystencjalna, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1972.
Nadbrzeżny A., Sakrament wyzwolenia. Zbawcze posłannictwo Kościoła w posoborowej teologii holenderskiej, Lublin 2013.
Penrose R., Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki, tłum. P. Amsterdamski, Warszawa 2000.
Penrose R., Makroświat, mikroświat i ludzki umysł, tłum. P. Amsterdamski, Warszawa 1997.
Posłanie Jego Świątobliwości Ojca Świętego Jana Pawła II do ojca George’a V. Coyne’a Dyrektora Obserwatorium Watykańskiego (Watykan 1988),„Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 1990, nr 12, s. 2–12.
Rusecki M., Thils Gustave, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, Lublin–Kraków 2002, s. 1247–1248.
Sady W., Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana, Wrocław 2000.
Schillebeeckx E., Church. The Human Story of God, New York 1993.
Śleziński K., Elementy platonizmu u Rogera Penrose’a, Kraków 1999.
Teologia nauki, red. J. Mączka, P. Urbańczyk, Kraków 2015.
Życiński J., Ułaskawianie natury, Kraków 1992.
Życiński J., Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki, Warszawa 1993.
Życiński J., Medytacje filozoficzne, Kraków 2008.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-26



Antoni Nadbrzeżny 
Katolicki Uniwersytet Lubelski https://orcid.org/0000-0003-0973-3625



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.