Niezapomniana lekcja historii początków Ameryki Łacińskiej

Piotr Liszka

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polska
https://orcid.org/0000-0003-4484-0768


Abstrakt

Teologia – w świetle Objawienia – może zajmować się wszystkim, może być np.: teologia sportu, lotów kosmicznych, teologia historii, polityki, narodu. Interesująca jest teologia poszczególnych kontynentów. Artykuł podejmuje refleksję teologiczną nad początkami zjawiska kulturowo-geograficznego, które nosi nazwę Ameryka Łacińska. Podobnie jak w odniesieniu do Ameryki Północnej ideą przewodnią jest nowy początek ludzkości, nowy raj. Budowanie nowego świata zależy od ludzi, którzy go kolonizują. Ważny jest kontekst społeczny, kulturowy, polityczny i gospodarczy tego kraju, który dokonuje kolonizacji. Ameryka Łacińska budowana była przez Hiszpanię, a następnie przez Portugalię, czyli kraje Półwyspu Pirenejskiego, kraje katolickie, pod wieloma względami różniące się od protestanckiej Anglii, kolonizującej Amerykę Północną. Kontekst religijny widoczny jest w podejściu do ludzkośći miejscowej i w widzeniu doczesnego i zbawczego sensu przyszłości.

Słowa kluczowe:

Ameryka Łacińska, Indianie, konkwista, polityka, gospodarka, utopia

Barrios Valdés M., La primera evangelización en Chile, w: Actas del VII simposio de teología histórica (28–30 abril 1992), Valencia 1993, s. 243–255.
Beltrán de Heredia V., Ideas del maestro Fray Francisco de Vitoria anteriores a las relaciones „De Indis” acerca de la colonización de América según documentos inéditados, „Ciencia Tomista” 41 (1930), s. 151–153.
Busch J.M., La influencia de fray Francisco de Vitoria O.P. en Chile (1550–1650), „Verbo” 313–314 (1993), s. 289–310.
Cantoni G., El mundo antes de cristo, „Verbo” 417–418 (2003), s. 555–574.
Carturelii A., El Nuevo Mundo. El descubierto, la Conquista y la Evangelización de América y la Cultura Occidental, México 1991.
Ceballos Pinas E., Cisneros, un gran espanol, Madrid 1973.
Cotgrave R., A Dictionarie of the French and Englisch, Menston 1968.
Esponera Cerdán A., Teoría anti-esclavista de Bartolomé Frías de Albornoz, w: Actas del VII simposio de teología histórica (28–30 abril 1992), Valencia 1993, s. 93–114.
Fuentes C., Pogrzebane zwierciadło, tłum. E. Klekot, Łódź 1994.
Galindo F., El „fenómeno de las sectas” fundamentalistas. La conquista evangélica de América Latina, ed. 2, Estella 1994.
Hernández R., Legitimidada de los títulos de Francisco de Vitoria, w: Actas del VII simposio de teología histórica (28–30 abril 1992), Valencia 1993, s. 83–91.
Oliveira Salazar A., Dusza Portugalii, „Fronda” 13/14 (1998), s. 270–282.
Redpath P.A., Odyseja mądrości. Od filozofii do transcendentalnej sofistyki, Lublin 2003.
Ricard R., La conquista espiritual de México, México 1947.
Rodríguez Cruz A.M., Alumnos de la Universidad de Salamanca en América, Madrid 1984.
Rodríguez Lois M., El cardenal Cisneros, precursor de la evangelización de México, „Verbo” 313–314 (1993), s. 379–385.
Terreros y Pando E. de, Diccionario castellano con las voces de ciencias y artes y sus correspondientes en las lenguas francesa, latina e italiana, vol. 3, Madrid 1786–1793, 498 A–B.
Tolkien J.R.R., Potwory i krytycy i inne eseje, tłum. T.A. Olszański, Poznań 2000.
Tormo L., La evangelización en el nuevo mundo. Actas del VII simposio de teología histórica (28–30 abril 1992), Valencia 1993, s. 21–33.
Urbano H., Sincretismo y sentimiento religioso en los Andes. Apuntes sobre sus Orígines y desarollo, w: Actas del VII simposio de teología histórica (28–30 abril 1992), Valencia 1993, s. 257–292.
Vargas J.M., La conquista espiritual del Imperio de los Inkas, t. I–IV, Quito 1948.
Vitoria F., Comentarios a la Secunda Secundae de Santo Tomás, 6 vol., Salamanca 1932–1935.
Vitoria F., Relectio De Indis, Madrid 1967.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-27



Piotr Liszka 
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0003-4484-0768



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.