Teologia mowy. Między słownikiem a ontologią teologiczną

Grzegorz Wiończyk

Uniwersytet Śląski , Polska


Abstrakt

Pytanie epistemologiczne, które stawia praktyka interpretacyjna, w teologii domaga się uzupełnienia w postaci przymierza, które skojarzone może być z projektem ontologizacji znanej z dziejów hermeneutyki. Uświadamia nam to, że język teologiczny, rozumiany jako system w znaczeniu technicznym tego słowa, nie stanowi odrębnej i samozabezpieczającej się mowy o Bogu. Język stanowi jedynie pewien układ znaczeń, który odnosi się sam do siebie. Jego odniesienie do rzeczywistości, a więc doświadczenia Boga, jest związane z autoryzacyjną rolą wspólnoty. Sam nawet natchniony tekst, a także tekstowe (w sensie wąskim) świadectwa Tradycji nie są elementami samowystarczalnymi, które można by pozbawić eklezjalnego i przez to doświadczeniowego kontekstu. W przeciwnym wypadku Objawienie musiałoby zostać ograniczone do informacji.

Słowa kluczowe:

język teologii, mowa, logos, słowo, wspólnota

Agamben G., Co zostaje z Auschwitz, przeł. S. Królak, Warszawa 2008.
Chmielewski M., Semiotyka tekstu mistycznego, „Roczniki Teologiczne” 40 (1993), z. 5.
Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012.
Ioannidis F., Divine Reading (Lectio Divina) as Logos’ contemplation according to Saint Gregory the Dialogue, http://www.academia.edu/2142069/Divine_reading_lectio_divina_as_Logos_contemplation_according_to_Saint_Gregory_the_Dialogue.
Fish S., Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, w: tenże, Interpretacja, retoryka, polityka, Kraków 2002.
Florenski P., Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1984.
Gadamer H.G., Prawda i metoda, przeł. B. Baran, Warszawa 2013.
Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, przeł. L. Łysień, Kraków 2007.
Heidegger M., Istota języka, w: tenże, W drodze do języka, przeł. J. Mizera, Warszawa 2007.
Królikowski J., Chrystologia dzisiaj, w: Deklaracja Dominus Iesus. Tekst i komentarze, Poznań 2006.
Januszkiewicz M., W-koło hermeneutyki literackiej, Warszawa 2007.
Januszkiewicz M., Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie, Poznań 2012.
Kołakowski L., Mówić o tym, co niewypowiadalne, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003.
Ong W.J., Pismo a struktura świadomości, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003.
Osmański M., Logos, w: Powszechna encyklopedia filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/l/logos.pdf.
Ricoeur P., Konflikt hermeneutyk: epistemologia interpretacji, przeł. J. Skoczylas, w: tenże, Egzystencja i hermeneutyka, wybór i oprac. S. Cichowicz, Warszawa 2003.
Schiller F., O poezji naiwnej i sentymentalnej, tłum. I. Krońska, w: F. Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, Warszawa 1972.
Szahaj A., O interpretacji, Kraków 2014.
Szymik J., W poszukiwaniu głębi literatury. Literatura piękna jako locus theologicus, Katowice 1994.
Szymik, J., W światłach wcielenia. Chrystologia kultury, Katowice 2004.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do Ewangelii Jana, przeł. T. Bartoś, Kęty 2002.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-27



Grzegorz Wiończyk 
Uniwersytet Śląski



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.