Culture, Education and Truth. The Perspectives on Help Offered to Contemporary Youth

Janusz Królikowski

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie , Polska
https://orcid.org/0000-0003-3929-6008


Abstrakt

This paper focuses on three fundamental notions-realities which describe human life and constitute at the same time its foundation and the space of participation in it. The triad culture – education – truth describes the most essential human experiences, simultaneously, defining the direction of their deepening and creative developing. Certainly, in the times like these when everything is questioned notions-experiences that belong to this triad are not problem-free. What is more, they are deemed to be superfluous, especially in ultra-left-wing ideologies in which suicidal tendencies are easily discernible. Taking this into consideration, it is hardly possible to avoid polemic attitude towards numerous questions even those most essential since in their semantic field the greatest confusion may be detected. That is why there are numerous attempts to answer the question how, in the face of such a dynamic spiritual condition of the world, those fundamental issues can be dealt with within the frames of anthropology, and how they can be justified from the anthropological point of view. This reflection is rather philosophical in character, however, it is also inspired by the fundamental Christian truth which says about the incarnation of the Son of God and about the salvation of man made by Him.

Słowa kluczowe:

kultura, wychowanie, paideia, słowo, wcielenie

Agazzi E., Paidéia, verità, educazione, Roma 1999.
Angelis B. De, Natura, persona, libertà. L’antropologia di Massimo il Confessore, Roma 2002.
Apel K.-O., Die Nachmetaphysische Philosophie, Köln 1991.
Dal Toso P., Papa Benedetto XVI e il compito urgente dell’educazione, Città del Vaticano 2011.
Daniélou J., La cultura tradita dagli intellettuali, Torino 2012.
Elders L.J., Éducation et instruction selon saint Thomas d’Aquin. Aspects philosophiques et théologiques, Paris 2012.
Freeman L., Jesus: The Teacher Within, 2000.
Gilson E., Mądrość i czas, in: Człowiek w kulturze, vol. 6–7, Lublin 1995, pp. 403–416.
Habermas J., Die Nachmetaphysische Denken, Frankfurt a. M. 1988.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987.
Jäger W., Paideia: The ideals of Greek Culture, trans. by G. Highet, Oxford University Press 1939–1944.
Królikowski J., Zrehabilitować cnotę. Poszukiwania teologicznomoralne, Tarnów 2004.
Królikowski J., Prymat wychowania w trosce o człowieka i jego bezpieczeństwo. Doświadczenie chrześcijańskie, in: Bezpieczeństwo w warunkach zmian społecznych, cywilizacyjnych i kulturowych, ed. S. Bębas, P. Kowalski, Piotrków Trybunalski 2014, pp. 229–253.
MacIntyre A., After Virtue. A study in Moral Theory, University of Notre Dame Press 1981.
Margerie B. de, Mélanges anthropologiques à la lumière de saint Thomas d’Aquin, Paris 1990.
Michalski K., Między heroizmem a bestialstwem, Kraków 1949.
Pieper J., Tradition als Herausforderung, München 1963.
Richard of Saint Victor, De gradibus charitatis, PL 196.
Spaemann R., Kroki poza siebie. Przemówienia i eseje I, trans. J. Merecki, Warszawa 2012.
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1981.
Woroniecki J., Wychowanie człowieka. Pisma wybrane, Kraków 1961.
Wychowanie w prawdzie o człowieku, ed. M. Kaczor, D. Świadkiewicz, Zielona Góra 2008.

Opublikowane
2020-02-27



Janusz Królikowski 
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie https://orcid.org/0000-0003-3929-6008



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.