The Vocation of Man to Happiness in the Teaching of Gregory the Great


Abstract

The article discusses a ąuestion of the celestial happiness as a certain State, into which, according to the teaching of Gregory the Great, the human being was called by God and which was given to him/her as a gift. From the beginning of his/her existence, the human enjoyed the happiness of paradise and could achieve, in futurę, the higher State of happiness, which was the celestial happiness, on the condition that he/she will be obedient to God’s commandment. However, the human did not observe obedience towards God and not only did the human not achieve the higher State of happiness, but also lost the happiness of paradise. The human being, on his/ her own, could not regain the possibility of achievement of celestial happiness. The necessary condition was God’s action. Creator did not change the divine plan towards the human being and still desired him/her to be happy. God accepted the human body and redeemed humanity. God restored the human being not only to the former glory of paradise, but also opened access to heaven, i. e., to the State of the highest happiness. The human person should advance spiritually during the earthly life to become apt to accept the gift of the eternal happiness.


Keywords

Vocation; Happiness; Gregory the Great; Moralia in Job

Ambroży z Mediolanu, De paradiso
Ambroży z Mediolanu, Enarrationes in Ps.
Ambroży z Mediolanu, Epistulae
Ambroży z Mediolanu, Expositio Evangelii secundum Lucam
Ambroży z Mediolanu, Expositio Psalmi
Aristoteles, Ethica nicomachea
Atanazy Aleksandryjski, Oratio contra gentes
Atwell R.R., From Augustine to Gregory the Great an evaluation of the emergence of the doctrine of purgatory, JEH 38 (1987)
Augustinus, Confessiones
Augustinus, De civitate Dei
Augustinus, De correptione et gratia
Augustinus, De fide et symbolo
Augustinus, De Genesi ad litteram
Augustinus, De Genesi contra Manichaeos
Augustinus, De peccatorum meritis et remissione
Augustinus, De Trinitate
Augustinus, Enarrationes in Ps.
Augustinus, Opus imperfectum contra lulianum
Augustinus, Tractatus in Ioannis Evangelium
Basilius Magnus, Homiliae
Belanger R., Anthropologie et parole de Dieu dans le Commentaire de Gregoire le Grand sur le Cantiąue des Cantiąues, w: Gregoire le Grand. Colloąues internationaux du Centre National de la Recherche Scientifiąue, red. J. Fontaine - R. Gillet - S. Pellistrandi, Paris 1986
Casey M., Spiritual Desire in the Gospel Homilies of Saint Gregory the Great, „Cistercian Studies” 16 (1981)
Cremascoli G., „Novissima hominis” nei „Dialogi” di Gregorio Magno, Bologna 1979
Cyprian, De lapsis
Cyprian, De opere et eleemosynis
Daley B.E., The Hope of the Early Church. A Handbook of Patristic Eschatology, Cambridge 1991
Danielou J., Teologia judeochrześcijańska, tłum. S. Basista, Kraków 2002
Evans G.R., The Thought of Gregory the Great, Cambridge 1986
Gregorius Magnus, Dialogi
Gregorius Magnus, Homiliae in Evangelia
Gregorius Magnus, Homiliae in Hiezechielem Prophetam
Gregorius Magnus, Moralia
Gregorius Nazianzenus, Orationes
Gregorius Nyssensis, Oratio catechetica magna
Gwiazda P., Życie kontemplacyjne według iw. Grzegorza Wielkiego, Warszawa 2001
Hermas, Pastor
Hilary z Poitiers, De Trinitate
Hilary z Poitiers, Tractatus super Psalmos
Ignatius, Ad Magnesios
Ireneusz z Lyonu, Adversus haereses
Justyn, Apologia
Justyn, Dialogus cum Iudaeo Tryphone
Kashchuk O., Droga doskonalenia chrześcijańskiego w nauczaniu Grzegorza Wielkiego, RBL 61 (2008) 143-153
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1988
Kijas Z., Czyściec. Czy jest i dla kogo?, Kraków 1999
Kijas Z., Niebo. Dom Ojca, Kraków 2001
Klemens Aleksandryjski, Orationes contra Arianos
Klemens Aleksandryjski, Quis dives salvetur?
Klemens Aleksandryjski, Stromata
Lachowicz J., Angelologia św. Grzegorza Wielkiego, „Studia Teologiczne” 12 (1994)
Ladaria L.F., Kres człowieka i kres czasów, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboilć, t. 2: V. Grossi - L.F. Ladaria - Ph. Lćcrivain - B. Sesboue, Człowiek i jego zbawienie, tłum. P. Rak, Kraków 2001
McClain J.P., The Doctrine ofHeaven in the Writings of Saint Gregory the Great, Washington 1956
Minois G., Historia piekła, tłum. A. Dębska, Warszawa 1996
Nieścior L., Implikacje moralne nauki o czasie w „ Moraliach ” iw. Grzegorza Wielkiego, TPatr 2 (2005)
Origenes, Commentarium in Epistulam ad Romanos
Origenes, Homiliae
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2000
Plato, Euthydemus
Plato, Meno
Rosik S., Dążenie do nieba jako nakaz historiozbawczy w doktrynie Grzegorza Wielkiego, RTK 22 (1975) z. 3, 33-43
Rosik S., Finalizm życia chrześcijańskiego w świetle twórczości papieża Grzegorza Wielkiego, Lublin 1980
Seneca, De vita beata
Sesboue B., Treść tradycji: reguła wiary i symbole (II-V wiek), w: Historia dogmatów, red. B. Sesbotió, 1.1: B. Sesbotió - J . Woliński, Bóg zbawienia, tłum. P. Rak, Kraków 1999
Sesboue B., W nurcie Chalcedonu: chrystologia i soteriologia od VI wieku, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboiić, t. 1: B. Sesboiić - J. Woliński, Bóg zbawienia, tłum. P. Rak, Kraków 1999
Słomkowski A., Pierwotny stan człowieka według nauki św. Augustyna, Lwów 1933
Tertulian, Adversus Marcionem
Tertulian, De baptismo
Tertulian, De carne Christi
Vogel C., Deux consćquences de l’eschatologie gregorienne: la multiplication des messes privees et les moines-pretres, w: Gregoire le Grand. Colloąues internationaux du Centre National de la Recherche Scientifiąue, red. J. Fontaine - R. Gillet - S. Pellistrandi, Paris 1986

Published : 2008-06-15


Kashchuk, O. (2008). The Vocation of Man to Happiness in the Teaching of Gregory the Great. Vox Patrum, 52(1), 411-424. https://doi.org/10.31743/vp.8254

Oleksandr Kashchuk  oleksandr@wp.pl




Most read articles by the same author(s)