When Light Struggles with Darkness. The Symbol of Light in Mt 28:1-10

Mariusz Rosik

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Poland


Abstract

The Gospel of St Matthew was addressed to the Christians of Jewish origin. Further, the symbol of light often appears within Jewish biblical and extra-biblical traditions (apocrypha, pseudoepigrapha, Qumran literature, Josephus). It is not surprising, then, to find it present also in Matthew’s description of both the empty tomb of Jesus and the Christophany which follows (Mt 28:1-10). In the article, the author examines the meaning of the symbol of light as it is employed in this passage.

Keywords:

Christophany, Matthew’s Gospel, resurrection, light

Brat Efraim, Jezus Żyd praktykujący (tłum. J. Fenrychowa) (Kraków: Wydawnictwo M, 1994).

Claudel G., La confession de Pierre: Trajectoire d’une péricope évangélique (Études Bibliques. Nouvelle Série 10, Paris: Gabalda, 1988).

Del Medico H.E., „Le cadre historique des fêtes de Hanukkah et de Purîm”, Vetus Testamentum 15 (1965) 238-270. (Crossref)

Drozd J., Błogosławieństwa ewangelijne (Mt 5,1-12; Łk 6,20-26) (Attende Lectioni 15; Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1990).

Foot Moore G., Judaism in the First Centuries of the Christian Era. The Age of the Tannaim (New York: Walter de Gruyter, 21974).

Léon-Dufour X., Risurrezione di Gesù e messaggio pasquale (tłum. L. Arrighi) (Milano: Edizioni Paoline, 1973).

Maier J., Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie Drugiej Świątyni (tłum. E. Marszał – J. Zakrzewski) (Myśl Teologiczna 36; Kraków: WAM, 2002).

Overman J.A. – Scott Green W., „Judaism in the Greco-Roman Period”, Anchor Bible Dictionary (red. D.N. Freedman) (New York et al.: Doubleday, 1992) III, 1037-1054. (Crossref)

Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 1/2, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2008).

Paciorek A., „Obyczajowość życia wspólnotowego”, Życie religijne w Biblii (red. G. Witaszek) (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) 291-334.

Poniży B, Księga Mądrości. Od egzegezy do teologii (Biblioteka Pomocy Naukowych 17, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2000).

Rankin O.S., The Origins of the Festival of Hanukkah: The Jewish New-Age Festival (Edinburgh: T. & T. Clark, 1930).

Riches J., Jesus and the Transformation of Judaism (London: Longman and Todd, 1980).

Rienecker F. – Maier G., Leksykon biblijny (tłum. D. Irmińska) (Warszawa: Vocatio, 2001).

Rosik M., Judaizm u początków ery chrześcijańskiej (Bibliotheca Biblica; Wrocław: TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 2008).

Szymik S., „Żydowskie święta późniejsze”, Życie religijne w Biblii (red. G. Witaszek) (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) 331-345.

Słownik symboliki biblijnej. Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym (red. L. Ryken – J.C. Wilhoit – T. Longman III, tłum. Z. Kościuk) (Warszawa: Vocatio, 2003).

Weil G.E., „Hanoukah, fête des lumières de la foi”, Bible et Vie Chrétienne 66 (1965) 38-46.

VanderKam J.C., „Dedication, Feast of”, Anchor Bible Dictionary (red. D.N. Freedman) (New York et al.: Doubleday 1992) II, 123-125. (Crossref)

VanderKam J.C., „Hanukkah: Its Timing and Significance According to 1 and 2 Maccabees”, Journal for the Study of the Pseudoepigrapha 1 (1987) 23-40 (Crossref)

Villette J., La résurrection du Christ dans l’art chrétien du IIe au VIIe siècle (Paris: Lurens,

.

Zeitlin I.M., Jesus and the Judaism of His Time (Cambridge: Polity, 1988).


Published
2016-07-14


Rosik, M. (2016). Gdy światło zmaga się z ciemnością. Symbolika światła w Mt 28,1-10. Verbum Vitae, 29, 227–250. https://doi.org/10.31743/vv.1688

Mariusz Rosik  mrosik@pnet.pl
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu Prof. Mariusz Rosik - an academic teacher in the Pontifical Faculty of Theology and in the University of Wrocław (Breslau), Poland. He keeps courses of Exegesis of the New Testament, Biblical Environment, Jewish History and New Testament Greek. Prof. Rosik has studied in several academic centers:  Pontifical Faculty of Theology in Wrocław (M.A. in 1993; licentiate in biblical theology, 1996; doctoral degree in biblical theology, 1997), Pontifical Biblical Institute in Rome (licentiate in Sacred Scripture, 2001), Hebrew University of Jerusalem (one semester in 1998-1999), École Biblique et Archéologique Francaise de Jerusalem (one semester in 1998-1999). During his studies in Israel he paid attention to achieve perfect knowledge of biblical Hebrew and archeology of the Holy Land. Prof. Mariusz Rosik has published more than thirty books and many articles in the field of biblical and Jewish studies. His texts were published in eleven languages. He participates in biblical meetings, conferences and seminars. He is also a member of Studiorum Novi Testamenti Societas (Cambridge), Polish Biblical Society (Warszawa) and Associazzione degli Ex-alunni del Pontificio Istituto Biblico (Rome).



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK