How Did Moses Make God Angry? The Problem of God’s Anger in Exodus 4:24-26

Dawid Mielnik

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii , Poland
http://orcid.org/0000-0002-2701-4889


Abstract

The main purpose of this paper is an analysis and evaluation of the ideas of some major exegetes in their attempts to explain the reason for God’s anger in the narrative of Exodus 4:24-26. The author first analyzes the difficulties generated by this problematic pericope, then lays out and examines the related  propositions of four different researchers. Based on our investigation, we suggest that none of these scholarly treatments provides a satisfying answer to all the identified conundrums that emerge from the text. With each of the explanations, there are always some problems that remain unsolved. Despite this fact, the best understanding of God’s anger here seems to be connected with the uncircumcised state of one character in the narrative. Although this idea links only weakly to the pericope’s context, it still offers the best solution to the internal difficulties of the narrative.

Keywords:

circumcision, Moses, Zipporah, angry, murder

Allen R.B., „The «Bloody Bridegroom» in Exodus 4:24-26”, Bibliotheca Sacra 153 (1996) 259-269.

Ambrosius, In Psalmum David CXVIII Expositio (PL 15,1197-1526).

Augustinus, Epistolae (PL 33,61-1094).

Augustinus, Quaestiones veteris et novi testamenti (PL 35,2214-2386).

Augustinus, Quaestionum in Heptateuchum Libri Septem (PL 34,547-824).

Baranowski M., „Dlaczego Bóg chciał zabić Mojżesza (Wj 4,24)?”, Katecheta 57/7-8 (2013) 76-78.

Childs B.S., The Book of Exodus. A Critical, Theological Commentary (Louisville, KY: Westminster John Knox Press 2004).

Craghan J.F., Exodus (Collegeville, MN: Liturgical Press 1985).

Dumbrell W., „Exodus 4:24-26: A Textual Re-Examination”, The Harvard Theological Review 65 (1972) 285-290.

Embry B., „The Endangerment of Moses: Towards a New Reading of Exodus 4:24-26”, Vetus Testamentum 60 (2010) 177-196.

Epiphanius, Panarion (PG 41,173-1200; PG 42,9-832).

Frolov S., „The Hero as Bloody Bridegroom: On the Meaning and Origin of Exodus 4,26”, Biblica 77 (1996) 520-523.

Gregorius Nyssenus, De vita Moysis (PG 44,297-430); tł. polskie: Grzegorz z Nyssy, Życie Mojżesza (tł. S. Kalinkowski) (Źródła Myśli Teologicznej 50; Kraków: WAM 2009).

Herodotus, Historiae; tł. polskie: Herodot, Dzieje (tł. S. Hammer) (Warszawa: Czytelnik 2004).

Hippolytus, Commentarius in Danielem; za Hippolyte, Commentaire sur Daniel (tł. M. Lefèvre) (Sources chrétiennes 14; Paris: Cerf 1947).

Kłoczkowski A., „Dlaczego Bóg chciał zabić Mojżesza?”, Biblia krok po kroku 2/10 (2010) 9.

Lemański J., „Czy Jahwe rzeczywiście chciał zabić Mojżesza (Wj 4,24-26)?”, Żyjemy dla Pana. Księga Pamiątkowa dedykowana S. Profesor Ewie Józefie Jezierskiej OSU w siedemdziesiątą rocznicę urodzin (red. M. Rosik) (Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu 2005) 287-307.

Lemański J., Księga Wyjścia. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 2; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2009).

Lemański J., „Szatan i inni. Kilka uwag o demonologii Starego Testamentu”, Żywe jest Słowo Boże i skuteczne. Księga pamiątkowa dla Ks. Prof. Bernarda Wodeckiego SVD w 50. rocznicę święceń kapłańskich (red. W. Chrostowski) (Warszawa: Vocatio 2001) 165-190.

Łach S., Księga Wyjścia. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Starego Testamentu 2; Poznań: Pallottinum 1964).

Malina A., „Dlaczego Bóg chciał zabić Mojżesza? Egzegeza w kontekście Wj 4,24-26”, Omnia tempus habent. Miscellanea theologica Vincentio Myszor quadragesimum annum laboris scientifici celebranti ab amicis, sodalibus discipulisque oblata (red. A. Reginek – G. Strzelczyk – A. Żądło) (Katowice: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego 2009) 218-229.

Maller A.S., „The Bridegroom of Blood”, Jewish Bible Quarterly 21/2 (1993) 94-98.

Murphy R.E., The Book of Exodus (New York: Paulist Press 1962) I.

Origenes, Commentarium in epistolam beati Pauli ad Romanos (PG 14,837-1292); tł. polskie: Orygenes, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian. Cz. 1 (tł. S. Kalinkowski) (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 57; Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1994).

Origenes, Contra Celsum (PG 11,637-1632).

Plastaras J., The God of Exodus (Milwaukee, WI: Bruce 1966).

Propp W.C., Exodus 1–18. A New Translation with Introduction and Commentary (New York, NY – London: Doubleday 1999).

Propp W.H. „That Bloody Bridegroom (Exodus IV 24-6)”, Vetus Testamentum 43/4 (1993) 495-518.

Robinson B.P., „Zipporah to the Rescue: A Contextual Study of Exodus IV 24-6”, Vetus Testamentum 36/4 (1986) 447-461.

Smith H.P., „Ethnological Parallels to Exodus iv. 24-26”, Journal of Biblical Literature 25/1 (1906) 14-24.

Tertullianus, Liber adversus Judaeos (PL 2,595-642).

Van Seters J., The Life of Moses. The Yahwist as Historian in Exodus-Numbers (Kampen: Kok Pharos 1994).


Published
2018-03-05


Mielnik, D. (2018). Czym Mojżesz rozgniewał Boga? Problem przyczyny gniewu Bożego w narracji Wj 4,24-26. Verbum Vitae, 33, 21–43. https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.02

Dawid Mielnik  mielnikdawid@gmail.com
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii Absolwent teologii, filozofii, studiów podyplomowych z edytorstwa. Autor monografii naukowej oraz kilkunastu artykułów naukowych. Kilkukrotnie wyróżniony w konkursie "Studencki Nobel" na szczeblu lokalnym oraz ogólnopolskim, trzykrotny laureat ogólnopolskich olimpiad http://orcid.org/0000-0002-2701-4889



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK