The Foundation Stones of the New Jerusalem: An Analysis of the Image in Rev 21:19-20

Joanna Nowińska




Abstract

The Book of Revelation uses many words connected with nature and the process of creation. One of the most interesting categories is that of jewels and precious stones, partly because of the great variety which are presented. They are incorporated into the foundations of the walls of the New Jerusalem – called the wife of the Lamb (21:9) – and present an image of the richness and variety of God’s relationship with his people. The localization of the stones seems to describe an intimacy, a spiritual depth and a latency. The spectrum of colors, available only in the light, is used here as a kind of God’s presentation – He is described by a gold, a brightness, a jasper and a clear glass. The level of intimacy with God is conditioned by the greatness of the sphere of beauty, available to a human being. The names of the Apostles on the stones focus attention on the aspect of community, and the sequence of ordinal numerals reveals the harmony and order of that relationship. It is interesting that the author does not relegate such intimacy with God to a future, eschatological time, but rather invites the reader to discover it now, in the personal reality of the spiritual life.

 

Keywords:

Revelation, precious stones, foundation, God, picture, city, bride

Aune D.E., Revelation 17–22 (Word Biblical Commentary 52C; Nashville, TN: Thomas Nelson Publishers 1998).

Baker E.W., The Eschatological Role of the Jerusalem Temple. An Examination of the Jewish Writings Dating from 586 BCE to 70 CE (Hamburg: Anchor Academic Publishing 2015).

Baranowski M., „Miasto zbudowane z drogocennych kamieni (Iz 54,11-12)”, Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Waldemara Chrostowskiego w 60. rocznicę urodzin (red. B. Strzałkowska) (Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich 2011) II, 584-600.

Beale G.K., The Book of Revelation: A Commentary on the Greek Text (Grand Rapids, MI: Eerdmans Paternoster Press 1999).

Böcher O., „Niebiańskie Jeruzalem. Spostrzeżenia na temat eklezjologii i eschatologii Apokalipsy św. Jana”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 41 (1988) 330-336. (Crossref)

Chrostowski W, Ogród Eden – zapoznane świadectwo asyryjskiej diaspory (Rozprawy i Studia Biblijne 1; Warszawa: Vocatio 1996).

Collins A.Y., The Apocalypse (Wilmington, NC: Michael Glazier 1979).

Draper J.A, „The twelve apostles as foundation stones of the heavenly Jerusalem and the foundation of the Qumran community”, Neotestamentica 22/1 (1988) 41-63.

Franciszek, Encyklika Laudato si’ (2015).

Friberg T., Analytical Lexicon to the Greek New Testament (BibleWorks 9.0).

Giblin C.H., The Book of Revelation. The Open Book of Prophecy (Collegeville, MN: The Liturgical Press 1991).

Gingrich F.W., Shorter Lexicon of the Greek New Testament (BibleWorks 9.0).

Heflik W. – Mrozek A. – Natkaniec-Nowak L. – Szczepanowicz B., Atlas biblijnych kamieni szlachetnych i ozdobnych (Kraków: WAM 2005).

Homerski J., Księga Ezechiela. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (Pismo Święte Starego Testamentu 11/1; Poznań: Pallotinum 2013).

Jankowski A., Apokalipsa Świętego Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 12; Poznań: Pallotinum 1959). (Crossref)

Kotecki D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana (Series Biblica Paulina 6; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2008).

Krodel G.A., Revelation (Augsburg Commentary on the New Testament; Minneapolis, MN: Augsburg Publishing House 1989).

Lemański J., Księga Wyjścia. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 2; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2009).

Liddell H. – Scott R. – Jones J., Greek-English Lexicon (BibleWorks 9.0) (=LSJ).

Linke W., Jerozolima jako miejsce i uczestnik sądu Bożego w Apokalipsie według św. Jana (Rozprawy i Studia Biblijne 18; Warszawa: Vocatio 2005).

Louw J.P. – Nida E.A., Greek-English Lexicon of the New Testament Based on Semantic Domains (BibleWorks 9.0).

Mathewson D., „A Note on the Foundation Stones in Revelation 21.14,19-20”, Journal for the Study of the New Testament 25/4 (2003) 487-498. (Crossref)

Morris S., The International Bible Encyclopedia (BibleWorks 9.0).

Moulton J.H. – Milligan G., Vocabulary of the Greek Testament (BibleWorks 9.0).

Newman B.N., A Concise Greek-English Dictionary of the New Testament (BibleWorks 9.0).

Parchem M., Obraz Boga w pismach apokaliptycznych okresu Drugiej Świątyni (Biblica et Judaica 1; Bydgoszcz: KRD 2013).

Pikor W., Rola ziemi w przymierzu Boga z Izraelem. Studium historyczno-teologiczne Księgi Ezechiela (Lublin: Wydawnictwo KUL 2013).

Reader W.W., „The Twelve Jewels of Revelation 21:19-20: Tradition History and Modern Interpretations”, Journal of Biblical Literature 100/3 (1981) 433-457. (Crossref)

Rubinkiewicz R., „Apokaliptyka u progu ery chrześcijaństwa”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 41 (1988) 51-59. (Crossref)

Siemieniec T., Rola „Zasiadającego na tronie” w dziejach świata i ludzi. Studium z teologii Apokalipsy św. Jana (Biblioteka Kieleckich Studiów Teologicznych 2; Kielce: Jedność 2012).

Szczepaniak M., Symbolika światła w apokalipsach Starego Testamentu i w Apokalipsie św. Jana (UAM Wydział Teologiczny Studia i Materiały 45; Poznań: Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM 2001).

Szczepanowicz B., Ziemia Święta. Geografia biblijna (Kraków: WAM 2014).

Thayer H., Greek-English Lexicon of the New Testament (BibleWorks 9.0).

Tronina A., „«Dan – młody lew» (Pwt 33,22). Judeochrześcijańska tradycja o Antychryście”, Vox Patrum 55/30 (2010) 629-635. (Crossref)

Witkowski S., „Wielki Babilon” w Janowej Apokalipsie jako kryptonim imperialnego Rzymu oraz wrogiego Bogu świata (Kraków: La Salette 2012).

Witkowski S., Dwa eschatologiczne obrazy Jeruzalem (Ap 21,1–22,5) jako opis niebiańskiego Kościoła (Rozprawy Doktorskie; Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 1999).

Wojciechowski M., Apokalipsa św. Jana. Objawienie, a nie tajemnica. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 22; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2012).

Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 12; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2005).


Published
2017-05-18


Nowińska, J. (2017). Kamienie w fundamentach Nowego Jeruzalem – analiza obrazu Ap 21,19-20. Verbum Vitae, 31, 189–213. https://doi.org/10.31743/vv.1761

Joanna Nowińska  probablefdlc@gmail.com



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK