Who Can Be Damned? A Contextual Reading of Rev 21:8

Dariusz Kotecki

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wydział Teologiczny , Poland
https://orcid.org/0000-0002-0763-0430


Abstract

The author of the article offers a contextual analysis of Rev 21:8. The text describes the eternal punishment using the metaphor of the fiery lake of burning sulfur. In the context of the Book of Revelation, the whole Bible and the extra-biblical sources the analysis of this image leads to the conclusion that this is a place or state of eternal damnation, deprived of hope and any possibility of changing the fate of those who are there. It is an ultimate deprivation of the possibility of communion with God. Rev 21:8 also presents a list of those who are potentially endangered with eternal damnation, which is analyzed in the light of other enumerations from the Book of Revelation (9:20-21; 21:27; 22:15). It shows that this is not a complete list, but rather a kind of portrait or model of those who can be condemned. All the faults or sins mentioned in this text – to a greater or lesser extent – refer to idolatry or are the consequence of it. Thus, they become an image of the pagan world in which Christians live and which can threaten them from within. In this context, Rev 21:8 is a type of warning for Christians called to the community of the saved. The aim of their lives is to live in the Holy City (a perfect communion with God and the Lamb), not in the “fiery lake of burning sulfur”. Christians are to live like the saved people, not like the people of this world, a pagan world immersed in idolatry. The pericope of Rev 21:8-9 read in the context of the whole Book of Revelation shows all the chances or opportunities given to Christians to participate in an unlimited eternal life.

Keywords:

eternal punishment, damnation, sin, the Book of Revelation, “the fiery lake of burning sulfur”, contextual analysis

Aune, D.E., Apocalypticism, Prophecy, and Magic in Early Christianity (Grand Rapids, MI: Baker Academic 2006).

Aune, D.E., Revelation 17-22 (WBC 52c; Nashville, TN: Nelson 1988).

Beale, G.K., The Book of Revelation. A Commentary on the Greek Text (NIGTC; Grand Rapids, MI: Eerdmans 1999).

Benedykt XVI, Posynodalna adhortacja apostolska „Verbum Domini” (Watykan: Libreria Editrice Vaticana 2010).

Biguzzi, G., Apocalisse, nuova versione, introduzione e commento (I Libri Biblici. Nuovo Testamneto 20; Milano: Paoline 2005).

Biguzzi, G., I settenari nella struttura dell’Apocalisse. Analisi, storia della ricerca, interpretazione (Bologna: Dehoniane 1996).

Caird, G.B., A Commentary on the Revelation of St. John the Divine (New York: Harper and Row 1966).

Di Giorgio, M., Il mistero di „Babilonia la Grande” e della sua caduta nell’Apocalisse di Giovanni. Realtà profetico-sapienziale per il cristiano di oggi (Assisi: Cittadella 2016).

Górny, G., „Kościołowi, który nie mówi o grzechu, sprawiedliwości i piekle, grozi kryzys moralny”, https://wpolityce.pl/kosciol/436794-kosciolowi-ktory-nie-mowi-o-grzechu-grozi-kryzys-moralny (dostęp: 12.03.2019).

Kaczmarek, J., „Trynitologia Apokalipsy”, Warszawskie Studia Teologiczne 12 (1990) 71-84.

Karczewski, M., „Jezioro ognia i siarki w Księdze Apokalipsy św. Jana”, Biblica et Patristica Thoruniensia 5 (2012) 103-113. (Crossref)

Karczewski, M., Reinterpretacja Księgi Rodzaju w Apokalipsie św. Jana (Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej „SQL” 2010).

Kostkiewiczowa, T., „Kontekst”, Słownik terminów literackich (red. J. Sławiński) (Wrocław et al.: Ossolineum 1988) 238.

Kotecki, D., Con Gesù nella barca (Mc 4,35-41; 6,45-52; 8,13-21). Contributo allo studio del discepolato nel Vangelo di Marco (Biblica et Patristica Thoruniensia. Series Monographiae 1; Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2015).

Kotecki, D., Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana (Rozprawy i Studia Biblijne 26; Warszawa: Vocatio 2006).

Kotecki, D., Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana (Scripta Theologica Thoruniensia 27; Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2013).

Kotecki, D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana (Series Biblica Paulina 6; Częstochowa: Święty Paweł 2008). (Crossref)

Kotecki, D., „Kryteria interpretacji Apokalipsy św. Jana”, Biblica et Patristica Thoruniensia 5 (2012) 15-34. (Crossref)

Kotecki, D., „Prawdziwi zwycięzcy w Apokalipsie św. Jana”, Nie wstydzę się Ewangelii. Księga pamiątkowa dla Biskupa Profesora Zbigniewa Kiernikowskiego w 65. rocznicę urodzin (red. W. Chrostowski) (Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich 2011) 243-267.

Kotecki, D., „«Mieszkańcy ziemi» w Apokalipsie św. Jana”, Veritas cum Caritate – intellegentia cum Amore (red. C. Rychlicki – I. Werbiński) (Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2011) 251-285.

MacLeod, D.J., „The Seveneth ‘Last Thing’: The New Heaven and the New Earth (Rev 21:1-8)”, Bibliotheca Sacra 157 (2000) 439-451.

Müller, G.L., Dogmatyka katolicka (Warszawa: WAM 2015).

Nowińska, J.N., Motyw wojny dobra ze złem w Apokalipsie św. Jana (Rozprawy i Studia Biblijne 27; Warszawa: Vocatio 2006).

Olszewska, K., „Rozumienie postaci Goga i Magoga w Biblii i literaturze pozabiblijnej”, Studia Płockie 40 (2012) 97-106.

Olszewska, K., „Smok, Bestia, Fałszywy Prorok, Gog i Magog jako antagoniści Boga w Apokalipsie”, Teologia i Człowiek 26/2 (2014) 161-171. (Crossref)

Prigent, P., L’Apocalisse di S. Giovanni traduzione e commento (Roma: Borla 1985).

Rojas Gálvez, I., I simboli dell’Apocalisse (Bologna: Dehoniane 2016).

Segalla, G., „Teologia del NT: orientamenti attuali”, Nuovo Dizionario di Teologia Biblica (red. P. Rossano – G. Ravasi – A. Girlanda) (Ciniselo Balsamo: San Paolo 1988) 1546-1551.

Thomas, R.L., Magical Motifs in the Book of Revelation (LNTS 416; New York: T&T Clark 2010).

Vanni, U., La struttura letteraria dell’Apocalisse, wyd. 2 (Brescia: Morcelliana 1982).

Vanni, U., Apocalisse di Giovanni. II. Introduzione generale. Commento (red. L. Pedroli) (Assisi: Cittadella 2018).

Witkowski, S., „Wielki Babilon” w Janowej Apokalipsie jako kryptonim imperialnego Rzymu oraz świata wrogiego Bogu (Kraków: Wydawnictwo La Salette 2012).

Wojciechowski, M., Apokalipsa świętego Jana (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 20; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2012).

Żywica, Z., „Z badań nad strukturą literacką księgi Apokalipsy”, Forum Teologiczne 2 (2001) 45-54.


Published
2019-12-27


Kotecki, D. (2019). Kto może zostać potępiony? Lektura kontekstualna Ap 21,8. Verbum Vitae, 36, 133–160. https://doi.org/10.31743/vv.4683

Dariusz Kotecki  dkotecki@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wydział Teologiczny

Ks. Dariusz Kotecki, prezbiter diecezji toruńskiej, profesor zwyczajny Uniwersytetu Mikołaj Kopernika w Toruniu, dziekan Wydziału Teologicznego oraz kierownik Katedry Biblistyki na tymże uniwersytecie, członek Zarządu Stowarzyszenia Biblistów Polskich; jego zainteresowania badawcze koncentrują się na ewangeliach synoptycznych (zwłaszcza Ewangelia według św. Marka) oraz Pismach Janowych (przede wszystkim Apokalipsa św. Jana); jest autorem pięciu monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych.

https://orcid.org/0000-0002-0763-0430



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK