Eternal Punishment and Its Counterweight in Matthew 25:46

Waldemar Linke

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa , Poland
https://orcid.org/0000-0001-9800-5341


Abstract

“Eternal Punishment” in Mattew 25:31-46 is a symmetrical concept for “eternal life”. Symmetry characterizes the entire compositional unit to which this pericope belongs. It is also the implementation of the model already present in Mark, but developed in Matthew. The model consists of three parts: a parable, a separator, and an allegorizing interpretation of the initial parable. In this context, the “eternal punishment” is the equivalent of rejecting of sensless girls from a possibility to participate in the wedding feast.

Keywords:

Gospel of Matthew, final judgment, eternal punishment

Albright, W.F. – Mann, C.S., Matthew (The Anchor Bible 26; Garden City, NY: Doubleday 1971).

Allen, W.C., Critical and Exegetical Commentary on the Gospel According Saint Matthew, wyd. 3 (The International Critical Commentary 26; Edinburgh: Clark 1912).

Allison, D.C., The New Moses: a Matthean Typology (Minneapolis, MN: Fortress Press 1993).

Aranda Pérez, G., „Apocrifi dell’Antico Testamento”, G. Aranda Pérez – F. García Martínez, M. Pérez Fernández, Letteratura giudaica intertestamentaria (Introduzione allo Studio della Bibbia 9; Brescia: Paideia 1998) 209-366.

Arnal, W.E., Jesus and the Village Scribes. Galilean Conflicts and the Setting of Q (Minneapolis, MN: Fortress Press 2001).

Broadus, J.A., Commentary on the Gospel of Matthew (An American Commentary on the Gospel of Matthew; Philadelphia, PA: American Baptist Publication Society 1886).

Buchanan, G.W., The Gospel of Matthew (Lewiston, NY: Mellen Biblical Press 1996).

Carroll, J.T., The Return of Jesus in Early Christianity (Peabody, MA: Hendrickson 2000).

Dodd, C.H., Przypowieści o Królestwie (Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1981).

Donahue, J.R., „The ‘Parable’ of the Sheep and Goats: A Challenge for the Christian Ethics”, Theological Studies 47 (1986) 3-31. (Crossref)

Ebner, M., „Il Vangelo di Matteo”, Introduzione al Nuovo Testamento (red. M. Ebner – S. Schreiber) (Brescia: Queriniana 2012) 153-188.

Farrer, A.M., „On Dispensing with Q”, Studies in the Gospels: Essay in Memory of R.H. Ligthfoot (red. D.E. Nineham) (Oxford: Blackwell 1955) 55-88.

Farrer, A.M., St Mathew and St Mark (The Edward Cadbury Lectures 1953-1954) (Westminster: Dacre Press1954).

Fitzmyer, J.A., Luke X-XXIV (Anchor Bible 28A; New York et al.: Doubleday 1964).

Gnilka, J., Marco, wyd. 2 (Assisi: Cittadela 1991).

Gregori Magni, Moralium Libri in Job (PL 75, 529-576, 782).

Grindheim, S., „Ignorance Is Bliss: Attitudinal Aspects of the Judgment according to Works in Matthew 25:31-46”, Novum Testamentum 50 (2008) 313-331. (Crossref)

Helyer, L.R., Exploring Jewish Literature of the Second Temple Period. A Guide for New Testament Students (Downers Grove, IL: InterVarsity Press 2002).

Heriban, J., Retto fronei/n e ke,nosij. Studio esegetico su Fil 2,1-5.6-11 (Biblioteca di Scienze Religiose 51; Roma: Libreria Ateneo Salesiano 1983).

Horodecki, M., Ewangelia według świętego Mateusza jako Nowy Heksateuch w literaturze biblijnej (Pelplin: Bernardinum 2006).

Hryniewicz, W., Dramat nadziei zbawienia. Medytacje eschatologiczne (Warszawa: Verbinum 1996).

Hryniewicz, W., Nadzieja uczy inaczej. Medytacje eschatologiczne (Warszawa: Verbinum 2003).

Isocrates, Works. II. On the Peace; Areopagiticus; Panathenaicus; Against the Sophists; Antidosis (tł. G. Norlin) (The Loeb Classical Library; London: Heinemann – New York: Putnam’s Sons 1929). (Crossref)

Jankowski, A., Królestwo Boże w przypowieściach (Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 1997).

Jaromin, J., Wartość Królestwa Bożego w przypowieściach Ewangelii synoptycznych (Wrocław: TUM 2008).

Jażdżewska, K., (opr.), Fizjolog (Warszawa: Prószyński i S-ka 2003).

Jeremias, J., Les paraboles de Jésus (Le Puy: Mappus 1962).

Keener, C.S., A Commentary on the Gospel of Matthew (Grand Rapids, MI – Cambridge: Eerdmans 1999).

Klaudiusz, E., O właściwościach zwierząt (wybór) (Warszawa: Prószyński i S-ka 2005).

Knoch, O., Le parabole (Roma: Città Nuova Editrice 1969).

Kobielus, S., Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze (Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 2002).

Kobielus, S. (opr.), Fizjologi i aviarium. Średniuowieczne traktaty o symbolice zwierząt (Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2005).

Kowalczyk, A., Wpływ typologii oraz tekstów Starego Testamentu na redakcję Ewangelii Świętego Mateusza (Pelplin: Bernardinum 2004).

Kudasiewicz, J., „Ewangelie synoptyczne”, Wstęp do Nowego Testamentu (red. R. Rubinkiewicz) (Poznań: Pallotinum 1996) 37-273.

Langkammer, H., Ewangelia według św. Marka (Pismo Święte Nowego Testamentu 3/2; Poznań-Warszawa: Pallotinum 1977).

Léon-Dufour, X., „I Vangeli sinottici”, L’annuncio del vangelo (red. A. George – P. Grelot) (Introduzione al Nouovo Testamentu 2; Roma: Borla 1980) 9-224.

Linke, W., „Parabola o ziarnie gorczycy. Uwagi o konieczności hipotezy istnienia Q (Mt 13,31-33; Mk 4,30-32; Łk 13,18-21)”, Przed Twym miłosierdziem. Księga pamiątkowa na pierwsze ćwierćwiecze święceń kapłańskich i pierwsze półwiecze życia proboszcza księdza kanonika doktora Zbigniewa Godlewskiego (red. D. Bartoszewicz) (Warszawa: Wydawnictwo stampa 2010) 119-137.

Magness, J., Stone and Dung, Oil and Spit. Jewish Daily Life in the Time of Jesus (Grand Rapids, MI – Cambridge: Eerdmans 2011).

Malina, A., Ewangelia według Świętego Marka 1,1–8,26 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 2/1; Częstochowa: Święty Paweł 2013).

Marguerat, D., Le Dieu des premiers chrétiens (Essais Bibliques 16; Genève: Labor et Fides 1990).

Marguerat, D., Le jugement dans l’Évangile de Matthieu (Genève: Labor et Fides 1981).

Marrassini, P., „Quarto Libro di Ezra”, Apocrifi dell’Antico Testamento (red. P. Sacchi) (Milano: Editori Associati 1990) I, 345-487.

Mędala, S., Ewangelie synoptyczne (Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych 8; Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2006).

Mędala, S., Wprowadzenie do literatury międzytestamentalnej (Biblioteka Zwojów 1; Kraków: The Enigma Press 1994).

Metzger, B.M., „The Fourth Book of Ezra”, The Old Testament Pseudoepigrapha (red. J.H. Charlesworth) (New York: Doubleday 1983) I, 517-559.

Meynet, R., Język przypowieści biblijnych (Myśl Teologiczna 51; Kraków: Wydawnictwo WAM 2005).

Mickiewicz, F., List Świętego Judy. Drugi List Świętego Piotra (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 18; Częstochowa: Święty Paweł 2018).

Myszor, W. (red.), Biblioteka z Nag Hammadi. Kodeksy I i II (Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 7; Katowice: Księgarnia św. Jacka 2008).

Paciorek, A., Ewangelia według Świętego Mateusza. Rozdziały 1–12 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 1/1; Częstochowa: Święty Paweł 2005).

Paciorek, A., Ewangelia według Świętego Mateusza. Rozdziały 14–28 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 1/2; Częstochowa: Święty Paweł 2008).

Paciorek, A., Q – Ewangelia Galilejska (Lublin: TN KUL 2001).

Pelletier, A.-M., „Dieu qui vien juger”, Dieu, vingt-six portraits bibliques (red. P. Gilbert – D. Margurat) (Paris: Bayard 2002) 173-182.

Plummer, A., An Exegetical Commentary on the Gospel According to S. Matthew (New York: Charles Scribner’s Sons – London: Elliot Stock 1910).

Radermakers, J., Au fil de l’évangile selon Saint Matthieu (Bruxelles: Institut d’Études Théologiques 1974).

Robinson, J.A.T., „The ‘Parable’ of the Sheep and the Goats”, New Testament Studies 2 (1955/1956) 225-237. (Crossref)

Robinson, J.M. – Hoffmann, P. – Kloppenborg, J.S. (red.), The Sayings Gospel Q in Greek and English with Parallels from the Gospels of Mark and Thomas (Minneapolis, MN: Fortress Press 2002).

Romaniuk, K., Co to jest źródło Q? (Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1983).

Rubinkiewicz, R., Apokryfy Starego Testamentu (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa: Vocatio 1999).

Rubinkiewicz, R., Wprowadzenie do apokryfów Starego Testamentu (Lublin: RW KUL 1987).

Silva, M. (red.), New Dictionary of New Testament Theology and Exegesis (Grand Rapids, MI: Zondervan 2014) III.

Starowieyski, M. (red.), Ewangelie apokryficzne. I. Fragmenty. Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa (Apokryfy Nowego Testamentu 1; Kraków: Wydawnictwo WAM 2003).

Strack, H.L. – Billerbeck, P., Das Evangelium nach Matthäus erläutert aus Talmud und Midrasch (München: Beck 1922).

Szymik, S., „Małżeństwo i rodzina w Biblii”, Życie społeczne w Biblii (red. G. Witaszek) (Lublin: RW KUL 1997) 203-225.

Trela, J., Przypowieści Jezusa a starotestamentalne i rabinackie meszalim (Lublin: RW KUL 1997).

Turner, D., „Gospel of Matthew”, D. Turner – D. Bock, Gospel of Matthew. Gospel of Mark (Cornerstone Biblical Commentary 11; Carol Stream: Tyndale House Publishers 2006) 3-390.

de Vaux, R., Instytucje Starego Testamentu (Poznań: Pallotinum 2004).

van Veen, P., „An Alternative Pentateuchal View of Matthew”, Calvin Theological Journal 53/1 (2018) 65-98.

Vermes, G., Autentyczna ewangelia Jezusa (Kraków: Homini 2009).

Young, R.D., „Matthew 25:1-13”, Interpretation 54/4 (2000) 419-422. (Crossref)


Published
2019-12-27


Linke, W. (2019). Kara wieczna i jej przeciwwaga w Mt 25,46. Verbum Vitae, 36, 83–107. https://doi.org/10.31743/vv.4524

Waldemar Linke  waldemarlinke@gmail.com
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa

Waldemar Linke, zakonnik i kapłan Zgromadzenia Pasjonistów (CP), doktor habilitowany nauk teologicznych; studiował na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie i Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego; dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych UKSW oraz adiunkt w Katedrze Hermeneutyki i Teologii Biblijnej tegoż instytutu. W swej pracy naukowej dotychczas zajmował się zwłaszcza Apokalipsą św. Jana, Księgą Tobiasza i hermeneutyką biblijną.

https://orcid.org/0000-0001-9800-5341



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK