Contributo della linguistica alla teologia
L'esempio di Louis-Marie Chauvet
Abstrakt
Artykuł omawia wkład lingwistyki w teologię, biorąc pod uwagę konkretny przykład myśli L.-M. Chauvet. Najpierw analizowana jest krytyka języka jako narzędzia. Według L.-M. Chauvet język nie może już być traktowany jako narzędzie, ale jako mediacja, rozumiana jako „matryca” lub środowisko (milieu). Mediacja językowa jest więc wyjaśniana z perspektywy koncepcji symbolu i porządku symbolicznego: podmiotowość człowieka jest nierozerwalnie związana z językiem, a ten posiada strukturę symboliczną. Refleksja teologiczna podąża za koncepcją mediacji i symbolu jako ważnym faktem antropologicznym. Wiara polega zatem na odrzuceniu iluzji bezpośredniego kontaktu z Bogiem i przyjęciu pośrednictwa Kościoła i sakramentów jako procesu "przyjmowania siebie" jako dzieci Bożych i przyjmowania siebie nawzajem w Chrystusie jako braci.
Słowa kluczowe:
język, mediacja, symbol, sakrament, łaskaBibliografia
Benveniste É., Problèmes de linguistique générale, 2 vol., Paris: Gallimard 1976 (vol. 1), 1980 (vol. 2).
Blankenhorn B., L’ontologie de la grâce : après Chauvet, saint Paul, "Revue Thomiste" 112 (2012) p. 663-691.
Boeve L., La théologie postmoderne et le projet herméneutique de Louis-Marie Chauvet, in: P. Bordeyne-B.T. Morrill (dir.), Les sacrements révélation de l'humanité de Dieu, Paris: Cerf 2008, p. 33-54.
Bordeyne P., Louis-Marie Chauvet: l'unité d'une vie, in: P. Bordeyne-B.T. Morrill (dir.), Les sacrements révélation de l'humanité de Dieu, Paris: Cerf 2008, p. 9-14.
Chauvet L.-M., Linguaggio e simbolo : Saggio sui sacramenti, Leumann (TO) : Elle Di Ci 1982.
Chauvet L.-M., Symbole et sacrement. Une relecture sacramentelle de l'existence chrétienne, Paris: Cerf 1987 (2008).
Chauvet L.-M., La notion de "tradition", "La Maison-Dieu" 178 (1989) p. 7-46.
Chauvet L.-M., Simbolo e sacramento : una rilettura sacramentale dell'esistenza cristiana, Leumann (TO) : Elle Di Ci 1990.
Chauvet L.-M., I sacramenti. Aspetti teologici e pastorali, Milano: Ancora 1997.
Chauvet L.-M., L'institution ecclésiale et sacramentelle dans le champ du symbolique, "Raisons politiques" 4 (2001) 4, p. 93-103. (Crossref)
Chauvet L.-M., Quand la théologie rencontre les sciences humaines, in F. Bousquet [et al.] (ed.), La responsabilité des théologiens. Mélanges offerts à Joseph Doré, Paris: Desclée 2002, p. 401-415.
Chauvet L.-M., Les nouveaux lieux de vérification du discours théologique, "Transversalités" 94 (2005) p. 113-129.
Chauvet L.-M., Une relecture de Symbole et Sacrement, "Questions Liturgiques" 88 (2007) p. 111-125. (Crossref)
Chauvet L.-M., L'Umanità dei sacramenti, Magnano (BI) : Qiqajon 2010.
Chauvet L.-M., Dieu, un détour inutile? Entretiens, Paris: Cerf 2022.
Cordeiro J. M., A ideia de sacramento na teologia contemporânea, "Didaskalia" 39 (2009) 2, p. 157-178.
Doré J., Louis-Marie Chauvet, théologien des sacrements et de la liturgie, "Transversalités" 111 (2009) 3, p. 163-176. (Crossref)
Grillo A., La nascita della liturgia nel XX secolo. Saggio suo rapporto tra Movimento Liturgico e (post-) modernità, Assisi: Cittadella Editrice 2003.
Haquin A., Vers une nouvelle théologie des sacrements, "Ephemerides Theologicae Lovanienses" 66 (1990) 4, p. 355-367. (Crossref)
Haquin A., Vers une théologie fondamentale des sacrements: de E. Schillebeeckx à L.-M. Chauvet, "Questions Liturgiques" 75 (1994) p. 28-40. (Crossref)
Le Breton D., La conjugaison des sens : essai, "Anthropologie et Sociétés" 30 (2006) 3, p. 19-28. (Crossref)
Le Breton D., Il sapore del mondo. Un'antropologia dei sensi, Milano: Raffaello Cortina Editore 2007.
Perrier E., Louis-Marie Chauvet ou la médiation solitaire, "Revue Thomiste" 112 (2012), p. 635- 661.
Perrier E., Le Pain de Vie chez Louis-Marie Chauvet et saint Thomas d’Aquin. Représentation de l’inconnaissable ou terme de l’union spirituelle ?, "Revue Thomiste" 113 (2013) p. 195-234.
Prétot P., Louis-Marie Chauvet à l'Institut Supérieur de Liturgie, "Transversalités" 111 (2009) 3, p. 177-183. (Crossref)
Ricœur P., Du texte à l’action. Essais d’herméneutique II, Paris: Seuil 1986.
Rosier-Catach I., Les sacrements comme signes qui font ce qu'ils signifient: signe efficace vs. efficacité symbolique, "Transversalités" 105 (2008) p. 83-106. (Crossref)
Pontificia Università Antonianum https://orcid.org/0000-0001-5539-7568
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.