Metodologia chrystologii fundamentalnej. Demonstratio christiana

Marian Rusecki



Jacenty Mastej





Abstrakt

W artykule poruszono kwestię demonstratio christiana w teologii fundamentalnej w trzech częściach. Po pierwsze, zaprezentowano tradycyjne podstawy objawienia spełnionego w Jezusie Chrystusie (1), a następnie przedstawiono współczesny traktat chrystologiczny (2). Na koniec sugeruje się możliwość przedstawienia faktów chrystologicznych i eklezjologicznych w zharmonizowanych kategoriach (3).

Słowa kluczowe:

Jezus Chrystus, chrystologia, Objawienie, wiarygodność

Arias J., Christ toujoursnouveau, Paris 1972.
Arrieta J.S., Die heilsgeschichtliche Schau der Kirche auf dem Zweiten Vatikanischen Konzil, w: Oikonomia. Heilsgeschichte als Thema der Theologie. Oscar Cullmann zum 65. Geburtstaggewidmet, red. F. Christ, Hamburg 1967, s. 322-341.
Balthasar H.U. von, Świadectwo i wiarygodność, Communio. Międzynarodowy przegląd teologiczny 9 (1989) z. 6, s. 107-114.
Bartnik Cz.S., Chrystus jako sens historii, Wrocław 1987.
Bartnik Cz.S., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 1999.
Bartnik Cz.S., Dogmatyka katolicka, t. 2, Lublin 2003.
Bartnik, Dogmatyka katolicka, t.2,s. 41 n.
Borowski W., Chrystologia rezurekcyjna Waltera Kaspera, Sandomierz 2001.
Carli E., La teologia della speranza di Jurgen Moltmann, Roma 1980.
Casale U., Il mistero della Chiesa. Saggio di ecclesiologia, Leumann 1998.
Chauvet L.M., Du symboliqueau symbole, Paris 1979.
Chauvet L.M., O pojęciu znaku religijnego, Studia Semiotyczne 19-20(1994), s. 257-279. Chauvet L.M., Cud w chrześcijaństwie, Lublin 1996.
Chauvet L.M., Pojęcie symbolu religijnego a możliwość zastosowania go w teologii, Studia Paradyskie 4(1994), s. 89-130.
Chauvet L.M., Symbol, LTF, s. 1153-1158.
Delmirani M., Croce e speranza. Introduzione alla teologia di Jurgen Moltmann, Cassano - Bari 1976.
Dola T., Chrystologia fundamentalna, LTF, s. 219-224.
Dola T., Pojęcie zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, Resovia Sacra 6(1999), s. 15-26.
Dola T., Teologia misterio w Jezusa, Opole 2002.
Dulles A., Models of Revelation, New York 1985.
Dulles A., Models of the Church, New York1987.
Dulles A., The Catholicity of the Church, Oxford 1987.
Dulles, Models of the Church, s. 171-173.
Dupuis J., Wprowadzenie do chrystologii, Kraków 1999.
Dzidek T., Kamykowski, Kubiś, Teologia fundamentalna, t.3: Objawienie i Chrystus, Kraków 1999
Dziewulski G., Martyrologiczny argument, LTF, s. 774-779.
Dziewulski G., Świadectwo chrześcijańskie, LTF, s. 1189-1191.
Fisichella R., Hans Urs von Balthasar. Amore e credibilita cristiana, Rom a1981.
Fisichella R., La profezia come segno di credibilita Ádella rivelazion, w: Ges Rivelatore. Teologia Fondamentale, red. R. Fisichella, Casale Monferrato 1988, s. 208-226.
Fries H., Fundamentaltheologie, Graz – Wien - Koln 1985.
Góźdź K., Historiozbawcza koncepcja Kościoła, RT 45(1998) z. 2, s. 35-46.
Góźdź K., Obrazy Kościoła i główne idee eklezjologiczne, w: Kościół w czasach Jana Pawła, s. 95-97.
Góźdź K., Teologia historii zbawienia według Oscara Cullmanna, Lublin 1996.
Heinrich M., Theologia fundamentalis, Tokyo 1958.
Hergesel T., Jezus Cudotwórca, Katowice 1987.
Hłodowski W., Zarys apologetyki, Warszawa 1980.
Iragui-Abarzuza, Manuale theologiae dogmaticae, t.1: Theologia fundamentalis, Madrid 1957.
Kasper W., Jezus Chrystus, Warszawa 1983.
Kaucha K., Teologia Objawienia i jej eklezjologiczne konsekwencje w pismach Avery Dullesa, Zeszyty Naukowe KUL 37(1994) nr 3-4, s. 3-11.
Kaucha K.C., Miłość za miłość. Wiarygodność chrześcijaństwa według Battisty Mondina, Lublin 2000.
Kopeć E., Chrystofanie jako znaki zmartwychwstania Chrystusa, RTK 25(1978) z. 2, s. 21-29.
Kopeć E., Historiozbawczy charakter zmartwychwstania Chrystusa, RTK 24(1977) z. 4, s. 107-118.
Kopeć E., Teologia fundamentalna, Lublin1976.
Korzeniowski I., P. Rabczyński, Znaki czasu, LTF, s. 1378-1381.
Kubiś A., Chrystologia i eklezjologia w wykładzie teologii fundamentalnej, Analecta Cracoviensia 10(1978), s. 211-272.
Kuhn M., Theologie der Hoffnung, Hoffnung fur die Theologie, Zeichen der Zeit 19(1965), s. 400-404.
Latourelle R., L'uomoe i suoi problemi alla luce di Cristo, Assisi 1982.
Latourelle R., Miracles de Jesus et theologie du miracle, Montreal - Paris 1986.
Latourelle R., Teologia della rivelazione, Assisi1983.
Ledwoń I.S., Objawienie chrześcijańskie i jego wiarygodność według Renea Latourelle'a, Lublin 1996.
Mastej J., Chrześcijaństwo - religią nadziei, w: Być chrześcijaninem, red. M. Rusecki, Lublin 2006, s. 744-755.
Mastej J., Permanentna eklezjogeneza, w: Kościół w czasach Jana Pawła II, s. 113-125.
Mastej J., Świadectwo chrześcijańskie jako motyw wiary, Roczniki Teologiczne 48-49(2001-2002) z. 9, s. 69-88.24.
Metz J.B., Pour une theologiedu monde, Paris 1971.
Moltmann J., Bóg nadziei, Lublin 2006.
Moltmann J., Der gekreuzigte Gott, Munchen 1972.
Moltmann J., Theologie der Hoffnung, Tuebingen 1964.
Mondin B., La Trinita mistero d'amore. Trattato di teologia trinitaria, Bologna 1993.
Nadolski B., Urzeczywistnianie się Kościoła w liturgii, Poznań 1981.
Nicolau M., Sacrae theologiae summa, t.1:Theologia fundamentalis. Introductio in theologiam, Matriti 1962.
Niemann F.J., Jesus als Glaubensgrund in der Fundamentaltheologie, Innsbruck 1983.
Rabczyński P., Znaki czasów według Marie-Dominique Chenu, Olsztyn 2007.
Ratzinger J., La destinee de Jesus et l'Eglise, w: L'Eglise aujourd'hui, Paris 1967.
Rusecki M., Argumentacja prakseologiczna w teologii fundamentalnej, RTK 34(1987) z. 2, s. 111-140.
Rusecki M., Argumentacja w teologii fundamentalnej, LTF, s. 109 n.27.
Rusecki M., Boska geneza Kościoła, w: Kościół w czasach Jana Pawła II, red. M. Rusecki, K. Kaucha, J. Mastej, Lublin 2005, s. 72-77.
Rusecki M., Cud jako znak i symbol, RTK 28(1981) z. 2, s. 79-95.
Rusecki M., Cud w myśli chrześcijańskiej, Lublin 1991.
Rusecki M., Demonstratio christiana jako przedmiot współczesnej apologetyki, w: Studia teologiczne, t. 2, red. E. Kopeć, M. Rusecki, Lublin 1979, s. 59-75.
Rusecki M., Fundamentalna teologia, w:Leksykon teologii funda-mentalnej, red. M. Rusecki i in, Lublin - Kraków 2002, s. 416-417.
Rusecki M., Funkcje cudu, Sandomierz - Lublin 1997.
Rusecki M., Mesjańska świadomość Jezusa, LTF, s. 780-788.
Rusecki M., Miłość jako motyw wiarygodności chrześcijaństwa, w: Miłość w postawie ludzkiej, red. W. Słomka (Homo Meditans, t. 8), Lublin 1993, s. 229-247.
Rusecki M., Pan zmartwychwstał i żyje! Zarys teologii rezurekcyjnej, Warszawa 2006.
Rusecki M., Sperancyjny argument, LTF, s. 1126-1132.
Rusecki M., Struktura naukowa teologii fundamentalnej, STV 22 (1984) nr 1, s. 53-62.
Rusecki M., Teologia nadziei według Jurgena Moltmanna, w: Nadzieja w postawie ludzkiej, red.W. Słomka, Lublin 1992, s. 41-67.
Rusecki M., Traktat o cudzie, Lublin 2006.
Rusecki M., Wiarygodność chrześcijaństwa, t.1: Z teorii teologii fundamentalnej, Lublin 1994, s. 169-255.
Rusecki M., Wierzcie moim dziełom. Funkcja motywacyjna cudu w teologii XX wieku, Katowice 1988.
Rusecki M., Ze współczesnej dyskusji nad przedmiotem apologetyki, Studia Theologica Varsaviensia 13(1975) nr 2, s. 35-45.
Rusecki, Metody typu podmiotowego w apologetyce współczesnej, Roczniki Teologiczno-Kanoniczneº 22(1975) z. 2, s. 19-36.
Scheffczyk L. Zmartwychwstanie, Warszawa 1984.
Seweryniak H., Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2001.
Seweryniak H., Tajemnica Jezusa, Warszawa 2001.
Smentek I., Modele Kościoła według Avery Dullesa, RT 52(2005) z. 9, s. 51-76.
Tillerd J.M.R., L'Eglise de Dieu dans le dessein de Dieu, Irenikonº 58(1985), s. 21-53.
Todorov T., Theoriesdu symbole, Paris 1977.
Tomczak R., Tytuły chrystologiczne, LTF, s. 1280-1287.
Vorgrimler H., Jesus - Gottes und des Menschen Sohn, Freiburg im Br. 1984.
Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele - dziś. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Katowice 1993.
Pobierz

Opublikowane
2020-05-04


Rusecki, M., & Mastej, J. (2020). Metodologia chrystologii fundamentalnej. Demonstratio christiana. Studia Nauk Teologicznych PAN, (2), 97–116. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9552

Marian Rusecki 
Jacenty Mastej