Metodologiczny status teologii religii

Ireneusz Ledwoń





Abstrakt

W artykule autor nakreśla historię badań naukowych nad religią (angażując perspektywę filozofii, teologii i religioznawstwa), czynniki decydujące o rozwoju teologii religii oraz jej miejsce wśród nauk religioznawczych. Po przedstawieniu tematyki teologii religii, a także związanych z nią aktualnych dyskusji metodologicznych, autor rozwija współczesne paradygmaty tej dziedziny: ekskluzywność, pluralizm i inkluzywność. Ostatnia część artykułu ukazuje relacje istniejące między teologią religii a teologią fundamentalną jako dyscyplinami powiązanymi historycznie, merytorycznie i metodologicznie.

Słowa kluczowe:

teologia religii, religia, teologia

Adaikalam D.S.,The uniqueness of Jesus Christ in thecurrent theological discussion, Roma 1993.
Althaner B., Stuiber A., Patrologia. Warszawa 1990.
Augustin G., Gott eint - trennt Christus? Die Einmaligkeit und Universalitat Jesu Christi als Grundlage einer christlichen Theologie der Religionen, Paderborn 1993.
Bernhardt R., Der Absolutheitsanspruch des Christentums. Von der Aufklarungbis zur Pluralistischen Religionstheologie, Gutersloh 1990.
Bober A., Antologia patrystyczna, Kraków 1965.
Bronk A., Nauka wobec religii (teoretyczne podstawy nauko religii), Lublin 1996.
Canobbio G., Chiesa perche, Cinisello Balsamo 1994.
Carruthers G.H., The Uniqueness of Jesus Christ in the Theocentric Model of the Christian Theology of Religions, Roma 1988.
Christus allein? Der Streit um die pluralistische Religionstheologie, red. R. Schwager, Freiburg – Basel - Wien 1996.
Chrzanowski G., Zbawienie poza Kościołem, Poznań 2005.
Congar Y.M., Sainte glise. tudeset approches ecclesiologiques, Paris 1964.
Damboriena P., La salvacion en las religiones non cristianas, Madrid 1973.
Der einzige Weg zum Heil? Die Herausforderung des christlichen Absolutheitsans-pruchs durch pluralistische Religionstheologien, red. M. von Bruck, J. Werbick, Freiburg 1993.
Dola T., Teologia religii. Próba zarysu problematyki, Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiegoº 12(1987).
Doring H., A. Kreiner, P. Schmidt-Leukel, Den Glauben denken. Neue Wege der Fundamentaltheologie, Freiburg – Basel - Wien 1993.
Dupuis J., Vers une theologie chretienne du pluralisme religieux, Paris 1997.
Einzigkeit und Universalitat Jesu Christi im Dialog mit den Religionen, red. G.L. Muller, M. Serreti, Freiburg 2001.
Gade G., Christus in den Religionen, Paderborn – Munchen – Wien - Zurich 2003.
Gerth, A.A. Theologie im Angesicht der Religionen, Paderborn, Paderborn – Munchen – Wien Zurich 1997.
Gonzalez Ruis J.M., Extra Ecclesiam nulla salus a laluz de la teologa paulina, Estudios Biblicos 9(1960) z. 1, s. 25-48.
Handbuch der Fundamentaltheologie,red. W. Kern, H.J. Pottmeyer, M. Seckler T. 1:Traktat Religion. Freiburg i. Br.±Basel±Wien 1985.
Il pluralismo religioso. Una prospettiva interdisciplinare, red. A. Fabris, M. Gronchi, Milano 1998.
Ist Christus der einzige Weg zum Heil?, red. K. MuÈ ller, W. Prawdzik, Nettetal 1990.
Kaucha K., I nie ma w żadnym innym zbawienia [...]º Współczesne interpretacje jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa w kontekście wielości religii, w: Wokół deklaracji Dominus Iesus, red. M. Rusecki, Lublin 2001.
Kaucha K., Zasada extra Ecclesiam salus nulla w świetle dokumentu Chrześcijaństwo a religie, w: Chrześcijaństwo a religie..., s. 148-150.
Knitter P., Ein Gott - viele Religionen. Gegen den Absolutheitsanspruch des Christentums, Munchen 1988.
Lateologia pluralista delle religioni: un mito? L'unitacristiana riesaminata, red. G. D'Costa, Assisi1994.
Ledwoń I.S., Chrześcijaństwo a religie poza chrześcijańskie, w: Być chrześcijaninem, red. M. Rusecki, Lublin 2006.
Ledwoń I.S., Extra Ecclesiam salus nulla, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń , J. Mastej, Lublin - Kraków 2002.
Ledwoń I.S., ExtraEcclesiam salus nulla?, w: Lumen Christi tantum in Ecclesia. Księga pamiątkowa w 70. rocznice urodzin o. prof. dr. hab. Antoniego Jozafata Nowaka OFM, red. T. Paszkowska, Lublin2005.
Ledwoń I.S., Kościoła zbawienie w religiach, w: Wokół deklaracji Dominus Iesus, red. M. Rusecki. Lublin 2001, s. 129-135.
Ledwoń I.S., Teologia religii, LTF, s. 1235.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Chrześcijaństwo a religie( 1996), nr 4, w: Chrześcijaństwo a religie. Dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Tekst - komentarze - studia, red. I.S. Ledwoń, K. Pek, Lublin - Warszawa 1999.
Ratzinger J., Salus extra Ecclesiam nulla est, Znak 17(1965), s. 611-613.
Rusecki M., Istota i geneza religii, Lublin - Sandomierz 1997.
Schmidt-Leukel P. , Theologie der Religionen. Probleme, Optionen, Argumente, Neuried 1997.
Seweryniak H., Teologia religii a teologia fundamentalna. Refleksja metodologiczno-peda-gogiczna, w: Teologia religii. Chrześcijański punkt widzenia, red. G. Dziewulski, Łódź – Kraków 2007.
Skalick C., Teologia fondamentale, Roma 1992.
Śliwinski A., Extra Ecclesiam salus null, Encyklopedia katolicka, red. F. Gryglewicz i in., t. 4, kol. 1474 n.
Sullivan F.A., Salvation Outside the Church? Tracing the History of the Catholic Response, New York - Mahwah 1992, s. 3-140.
Teologia fundamentalna, red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Kubiś 2:Religie świata a chrześcijaństwo, Kraków 1998.
The Myth of Christian Uniqueness: Toward a Pluralistic Theology of Religions. red. J. Hick, P. Knitter, New York 1987.
Pobierz

Opublikowane
2020-05-04


Ledwoń, I. (2020). Metodologiczny status teologii religii. Studia Nauk Teologicznych PAN, (2), 145–164. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9555

Ireneusz Ledwoń