Przyczynek do metodologii eklezjologii integralnej

Andrzej Napiórkowski





Abstrakt

W całej dziedzinie nauk teologicznych, zwłaszcza po Soborze Watykańskim II, dokonało się wiele istotnych zmian, które odnoszą się nie tylko do ich aspektu merytorycznego, ale jeszcze bardziej do metodologii. Potrzeba nowej precyzji i dopracowania jest szczególnie widoczna w traktacie o Kościele. W niniejszym artykule przedstawiono kilka rozważań odnoszących się do metodologii eklezjologii integralnej, czyli tej, która łączy w sobie całość współczesnych osiągnięć nauki o Kościele dokonanych przez apologetykę, teologię fundamentalną i dogmatyczną. Wyzwanie to w naturalny sposób wykracza poza ramy tego opracowania, ponieważ każda z tych trzech dziedzin ma swój własny cel, przedmiot i metodę w ramach własnej autonomii. Niemniej jednak podjęcie naukowej refleksji w tym zakresie może zaowocować dokładniejszym, czyli pełniejszym obrazem rzeczywistości Kościoła, który pozostaje bosko-ludzkim misterium. Aktualnie integralna eklezjologia, dzięki pluralistycznie rozwijającej się teologii fundamentalnej i dogmatycznej, która wyraża tajemnicę Kościoła w perspektywie historyczno-zbawczego, semiotycznego, personalistycznego, transcendentalno-antropologicznego, symbolicznego lub immanentnego, stosuje dwa rodzaje metod: subiektywną i obiektywną. Współczesny zwrot ku człowiekowi spowodował zwrócenie większej uwagi na metody typu subiektywnego. Dlatego wkład wielu teologów w rozwój metod psychologiczno-egzystencjalnych, transcendentalnych i personalistycznych musi być odnotowany z uznaniem. Analiza chrześcijaństwa w jego rzeczywistości kościelnej, w aspekcie człowieka i jego potrzeb, doprowadziła do odkrycia niektórych aspektów Kościoła, które do tej pory nie były tak dobrze wyeksponowane. Niemniej jednak pojawiają się zastrzeżenia wobec metod subiektywnych, wskazujące się na ich brak zadowalającej obiektywizacji i zdatności w uzasadnianiu wiarygodności Objawienia. Takie krytyczne głosy są najczęściej podnoszone przez przedstawicieli metod typu obiektywnego. Wśród metod typu obiektywnego zwyczajowo pojawiają się metody historyczno-syntetyczne, eklezjologiczno-analityczne i historyczno-zbawcze. Metody wymienione powyżej (subiektywne i obiektywne) są niestety wyrażane raczej jednostronnie. Wydaje się, że nadal brakuje w nich całościowego podejścia do tajemnicy Kościoła z pozycji metodologicznej. Trzeba też umieć dostrzec ostateczną nieadekwatność jakiejkolwiek metodologii, także próby stworzenia deklarowanej przez nas metodologii dla teologii integralnej. Każda metoda eklezjologiczna, którą można się posłużyć w ramach eklezjologii calościowej, również nie będzie pozbawiona braków. Sam badacz, aby móc posunąć się do przodu w budowie swojej metody, już na początku stoi przed kilkoma ważnymi wyborami, które zadecydują o jego dalszej pracy. Musi on nie tylko zaakceptować jedną z koncepcji Kościoła, ale także opisać cel i zadania swojego sposobu uprawiania teologii. W tym ostatnim względzie pojawia się także szeroka opcjonalność metody eklezjologii syntetycznej.

Słowa kluczowe:

apologetyka, teologia fundamentalna, metodologia

Bartnik Cz.S., Eklezjologia, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń, J. Mastej, Lublin - Kraków 2002, s. 346-352.
Blondel M., L'Action: Essai d'une critique de la vie et d'une science de la pratique, Paris 1893.
Blondel M., Lettre sur les exigences de la pensee contemporaine en matiered'apologetique et sur la methode de la philosophie dans l'etude du probleÁme religieux, Paris 1896.
Blondel M., L'object integral de l'apologetique, Paris 1912.
Congar Y., Die Lehre von der Kirche. Von Augustinus bis zum abendlandischen Schisma (HDG 3/3c), Freiburg 1971, s. 133 n.5.
Congar Y., Die Lehrevonder Kirche. Vomabendla ndischenSchismabiszur Gegenwart (HDG 3/3d), Freiburg 1971.
Czaja A., Traktat o Kościele (Dogmatyka, t. 2), Warszawa 2006.
Drey J.S., Die Apologetik als wissenschaftliche Nachweisung der Goettlichkeit des Christentums in seiner Erscheinung, t.3,Tubingen 1838-47 (I-II, 1844-472).
Filser H., Ekklesiologieund Sakramentenlehredes Kardinals Johannes Gropper. Eine Glaubenslehre zwischen Irenik und Kontroverstheologie im Zeitalter der Reformation, Munster1995.
Gardeil A., La structure de l'me et l'experience mystique, Paris 1927.
Kaucha K., Wiarygodność Kościoła, w: Kościoła w czasach Jana Pawla II, s. 344-355.
Muller G., Reformation, w: Lexikon fur Theologie und Kirche, red. W. Kasper, Freiburg – Basel – Rom - Wien 1999, t. 8, kol. 930-948.
Napiórkowski A., Homo ecclesiasticus. Szkice antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007.
Neuner P., Eklezjologia - nauka o Kościele, tłum. W. Szymona (Podręcznik Teologii Dogmatycznej, red. W. Beinert, traktat VII), Kraków 1999.
Pannenberg W., Systematische Theologie, Gottingen 1993, t. 3.
Ratzinger J., Volk und Haus Gottes in Augustinus Lehre von der Kirche (MuÈnchnertheologische Studien2/7), Munchen 1954; wznowienie EOS Verlag, St. Ottilien.
Rousselot P., Les yeux de la foi, Paris 1910.
Rusecki M., Fundamentalna teologia, LTF, s. 415-422.
Rusecki M., Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, Lublin1994, t. 1.
Savonarola, Apologeticus der atione poeticae artis, Pescia 1492.
Savonarola, Compendiodi rivelazione, Firenze 1495.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes.
W trosce o pełni wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, Tarnów 1995.
Pobierz

Opublikowane
2020-05-04


Napiórkowski, A. (2020). Przyczynek do metodologii eklezjologii integralnej. Studia Nauk Teologicznych PAN, (2), 175–188. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9557

Andrzej Napiórkowski