Teologia moralna - poszukiwanie tożsamości metodologicznej

Paweł Góralczyk





Abstrakt

Badanie zasad realizacji danej dyscypliny naukowej wiąże się przede wszystkim z pytaniem o jej tożsamość, specyfikę, a co za tym idzie również o jej odrębność od innych dyscyplin. Ta refleksja metodologiczna jest bardzo istotna dla zachowania jedności dyscypliny naukowej, ale także dla jej prawidłowego i łatwiejszego uprawiania. Jeśli chodzi o teologię moralną, jest ona dziś szczególnie istotna, ponieważ współczesne dyskusje na temat posoborowej odnowy tej dyscypliny doprowadziły do nowych badań nad jej statusem. Troska o tożsamość teologii moralnej powinna być związana z pytaniem o przyszły rozwój tej dyscypliny. Polega ona z jednej strony na coraz lepszym, pełniejszym i bardziej integralnym rozpoznawaniu i wykorzystywaniu konkretnych źródeł chrześcijańskich. Z drugiej strony jej dalszy rozwój zależy również od odważniejszego wykorzystania źródeł w ogóle, w tym również tych nie-teologicznych, które są ogólnie związane z rozwojem nauk humanistycznych. Nie należy zapominać, że teologia moralna jako odrębna dyscyplina naukowej refleksji nad Ewangelią, strzegąca swego statusu nauki normatywnej, nie może być zredukowana do zbioru wiedzy wypracowanej wyłącznie w kontekście tzw. nauk behawioralnych. Te ostatnie zajmują się zjawiskiem moralności jako faktem historycznym i społecznym; teologia moralna, choć musi korzystać z nauk behawioralnych i przyrodniczych, nie opiera się jednak wyłącznie na wynikach formalnej obserwacji empirycznej czy fenomenologicznego rozumienia (Veritatis splendor 111). Dążenie do rozwoju tej dyscypliny naukowej nie może nie brać pod uwagę podstawowej prawdy, że pozostaje ona nadal dyscypliną teologiczną, to znaczy, że jest to nauka wywodząca się z wiary i zasadniczo związana z zbawczą misją Kościoła.

Słowa kluczowe:

wolność, etyka wiary, wiara

Auer A., Autonome Moral und christlicher Glauben, Duesseldorf 1971.
Bortkiewicz P., Teologia moralna a etyka, w: Tożsamość i metodyka nauczania teologii moralnej, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1997, s. 33-46.
Fuchs, Gibt es eine spezifisch christliche Moral?, Stimmen der Zeit 1970 t. 185, s. 101.
Haring B., Etyka chrześcijańska i wychowanie w dobie krytyki, Collectanea Theologica 42(1972) z. 2, s. 6 n.9.
Hilla D.J., Osoba jako zasada teologii moralnej. Wkład Karola Wojtyły - Jana Pawła II w wypracowanie podstaw teologii moralnej, Ethos 4(1991) nr 15-16.
Jan Paweł II, Adhortacja Christifideles laici (30.12.1988).
Jan Paweł II, Adhortacja Pastores dabo vobis(25.03.1992).
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele Donum veritatisº(24.05.1990)
Nagórny J., Posłannictwo chrześcijan w świecie, Lublin 1998, s. 318-341.
Nagórny J., Wprowadzenie, w: Tożsamość i metodyka nauczania teologii moralnej, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1997.
Perz Z., Moralność chrześcijańska jako funkcja misterium wiary, Studia TheologicaVarsaviensia 2(1964) nr 1-2, s. 489-500.
Pod tchnieniem Ducha Świętego. Współczesna myśl teologiczna, Poznań – Warszawa - Lublin 1964.
Trigo J., Kłamstwo, prawda, miłość, Communio 20(2000) nr 1.
Ziegler G., Moraltheologie nach dem Konzil, ¹Theologie und Glaubeº 59(1969),s. 164 nn.
Pobierz

Opublikowane
2020-05-04


Góralczyk, P. (2020). Teologia moralna - poszukiwanie tożsamości metodologicznej. Studia Nauk Teologicznych PAN, (2), 189–202. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9558

Paweł Góralczyk