Metodologia katechetyki - podstawowe zagadnienia

Piotr Tomasik





Abstrakt

Autor definiuje katechetykę jako badania nad katechezą i wskazuje, że definicja katechetyki jako nauki jest uzależniona od rozumienia katechezy w Kościele, która zmieniała się przez wieki. Dlatego też katechezę definiowano albo jako naukę pedagogiczną, albo teologiczną. W drugim przypadku, katecheza jest rozumiana albo jako subdyscyplina teologii pastoralnej, albo jako autonomiczna i interdyscyplinarna nauka teologiczna. Opowiadając się za tą ostatnią definicją, autor wskazuje na związek pomiędzy katechetyką a wspierającymi ją dyscyplinami naukowymi: pedagogiką, socjologią i psychologią, wyjaśnia specyfikę dedukcji katechetycznej i wyszczególnia modele badań katechetycznych.

Słowa kluczowe:

katechetyka, katecheza

Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003.
Andate e insegnate. Manuale di catechetica, red. E. Alberich, U. Gianetto, Torino 2002.
Bagrowicz J., Pedagogika chrześcijańska – pedagogika religii (religijna) - katechetyka. Podobieństwa i różnice, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieje, red. P. Tomasik, Warszawa 2005.
Bagrowicz J., Pedagogika religii (religijna),w: Wokół katechezy posoborowej, red. R. Chałupniak i in., Opole 2004 (Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 70).
Blachnicki F. Kerygmatyczna odnowa katechezy, Warszawa 2005.
Blachnicki F., Katechetyka fundamentalna, Warszawa 2006 (Pisma katechetyczne ks. F. Blachnickiego, red. M. Marczewski, t. 2).
Bourgeios D., Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001 (Amateca, red. G. Bedoulle i in.,).
Chałupniak R., Między katechezą i religioznawstwem. Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej w Niemczech w latach 1945-2000, Opole 2005 (Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 79).
Czekalski R., Katecheza komunikacja wiary. Studium z katechetyki fundamentalnej, Płock 2006.
Czekalski R., Metody nauczania katechetycznego w I połowie wieku, w: Dydaktyka w służbie katechezy, red. S. Dziekoński, Kraków 2002.
Dziekoński, S. Wychowanie religijne, w: Wokół katechezy posoborowej.
Jan Paweł II, Adhortacja Catechesi tradendae, 16.10.1979.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, 20.06.2001.
Kruger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. D. Sztobryn, Gdańsk 2005.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2006.
Majewski M., Katechetyka - kierunki, teorie, w: Encyklopedia katolicka, t. 8, Lublin 2000, kol. 1023.
Majewski M., Metodologia katechetyki w teorii i praktyce, Kraków 1998.
Marczewski M., Katechetyka integralna i częściowa teologii pastoralnej (refleksja nad koncepcją teologii katechezy), w: Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce2004, s. 119 nn.
Marek Z., Katechetyka. Podział, EK, t. 8, kol. 1022 n.
Mendyk M., Katechetyka jako nauka, w: Wokół katechezy posoborowej.
Morales J., Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006.
Murawski R., Co to jest katecheza?, Szczecińskie Studia Kościelneº 1995 t. 6.
Murawski R., Pojęcie katechetyki w refleksji współczesnych autorów polskich, StudiaPastoralne 2005 nr 1.
Nowy program wykładów z katechetyki, red. R. Murawski, Płock 1998.
Panuś, Współczesne kierunki katechetyczne, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna T., red. J. Stala, Tarnów w 2003.
Pedagogika ogólna i subdyscypliny, red. L. Turos, Warszawa 1999.
Ratzinger J., Czym jest teologia?, Ethos 1999 nr 1-2.
Ratzinger J., Prawda w teologii, Kraków 2001.
Rogowski C., Edukacja religijna. Założenia - uwarunkowania - perspektywy rozwoju, Lublin 2002.
Rogowski C., Koncepcje katechetyczne po Soborze Watykańskim II, Lublin 1997.
Rubacha K., Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych, w: Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 3, Warszawa 2003, s. 34 nn.73.
Seredyńska, Zarys pedagogiki porównawczej, Kraków 2006.
Stachel G., Catechetica, w: Dizionario di catechetica, red. J. Gevaert, Torino 1987.
Teologia pastoralna, red. R. Kamiński, t. 2: Teologia pastoralna szczegółowa, Lublin 2002 (Teologia Praktyczna, t. 6).
Tomasik E., Podstawowe zagadnienia pedagogiki specjalnej, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2003, s. 85 nn.
Tomasik P., Ewangelizacja - katecheza - nauczanie religii w szkole. Wyjaśnienie podstawowych terminów, w: Ewangelizować czy katechizować?, red. S. Dziekoński, Warszawa 2002, s. 36 nn.
Tomasik P., Religia w dialogu z edukacji. Studium na temat korelacji nauczania religii katolickiej z polską edukacją szkolną, Warszawa 2004.
Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995 (Myśl Teologiczna, red.A. Baron, H. Pietras, t. 3).
Zuberbier A., Teologia praktyczna wśród innych dyscyplin teologicznych, Ateneum Kapłańskieº 1974 z. 390.
Pobierz

Opublikowane
2020-05-04


Tomasik, P. (2020). Metodologia katechetyki - podstawowe zagadnienia. Studia Nauk Teologicznych PAN, (2), 271–288. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9563

Piotr Tomasik