Dialog międzyreligijny jako metoda uprawiania teologii

Łukasz Kamykowski





Abstrakt

W swoim artykule autor stara się wskazać wstępne warunki dialogu międzyreligijnego oraz warunki, w jakich może on być owocny jako metoda dochodzenia do prawdy w teologii katolickiej. Warunki początkowe po stronie chrześcijańskiej wynikają z faktu, że dialog jest tu rozumiany jako forma miłości (agape), a także z założeń metodologicznych teologii. Z jednej strony, autor ma na myśli zdolność do dawania świadectwa o chrześcijaństwie jako dobru, w którym wszyscy ludzie powinni uczestniczyć w takim stopniu, w jakim jest ono darem Bożym. Z drugiej strony, autor ma na myśli pokorę, z jaką Kościół powinien dostrzegać swoje historyczne ograniczenia i słabości w przyjmowaniu i wyrażaniu tego daru. Takie podejście pozwala każdemu zrozumieć, że partner w dialogu może przyjąć postawę podobną do jego własnej religii. Autor podkreśla, że choć symetria początkowych założeń wszystkich partnerów dialogu jest ich naturalnym pragnieniem, to w praktyce charakter osobowości partnera może obejmować również wyraźne rozumienie celów i zasad dialogu. Najmniejsze możliwe partnerstwo, zdaniem autora, polega na poważnym traktowaniu partnera i samej kwestii dialogu; polega ono także na reprezentatywności i odpowiednim przygotowaniu zgodnie z zasadami danej religii, a także na gotowości do słuchania i na chęci uczenia się (przynajmniej w pewnym stopniu) od partnera. W trakcie dialogu zwraca się uwagę na szczerość i uczciwość w słuchaniu i przedstawianiu tematu, w zadawaniu pytań i odpowiadaniu na nie oraz na istotną rolę przerw między spotkaniami, niezbędnych do przeżywania i przekazywania owoców spotkań międzyreligijnych na forum własnej teologii, w kręgu współwyznawców. Ponadto autor zwraca uwagę na to, że z chrześcijańskiego punktu widzenia możemy spodziewać się rezultatów pojawiających się jako dar od Boga, których znaczenie przekracza to, co mogłoby wynikać z wzajemnego poznawania prawdy przez ziemskich partnerów dialogu. Ten dar niesie ze sobą ludzki obowiązek przyjęcia, wyrażenia i podzielenia się nim z braćmi w sposób jak najbardziej adekwatny. Jedną z cech teologii jest nieprzewidywalność jej rezultatów. Stosowanie dialogu międzyreligijnego jako metody, a zwłaszcza skutki jego stosowania, są nadal w zasadzie kwestią przyszłości teologii. Można jednak wspomnieć o niektórych z nich, które można już odnotować pomimo niewielu wstępnych kroków podjętych do tej pory w tej dziedzinie: należą do nich próby przełamania stereotypów w myśleniu o innych religiach, pytania zadawane z całą powagą o rolę innych religii w Bożym planie dla ludzkości, docenianie idei czerpanych spoza chrześcijaństwa, nie tylko z klasycznej filozofii greckiej.

Słowa kluczowe:

chrześcijaństwo, dialog, religia, teologia

Cicchese G., Pensare l'intersoggettivit. Contesto antropologico e provocazioneteologica, w: La Trinit e il pensare. Figure, percorsi prospettive, red. P. Coda, A. Tapken, Roma1997, s. 301-330.
Coda P., Teologia. La Parola di Dio nelle parole dell'uomo, Roma 1997.
Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004.
Fic L., Dialog chrześcijaństwa z buddyzmem, w: Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004, s. 209-257.
Geffre, Le christianisme face la pluralite descultures, w: Chrześcijaństwo jutra. Materiały II Międzynarodowego Kongresu Teologii Fundamentalnej, Lublin 18-21 września 2001, red. M. Rusecki, K. Kaucha, Z. Krzyszowski, I. S. Ledwon, J. Mastej, Lublin 2001, s. 592-631.
Jan Paweł II i dialog międzyreligijny, red. H. Kasimow, B.L. Sherwin, Kraków 2001.
Kamykowski Ł, Specyfika dialogu chrześcijan z Żydami, w: Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004, s. 353-370.
Kamykowski Ł., Asyż, 27 października 1986 – dialog? – prawda? Próba hermeneutyki czynów Jana Pawła II, w: Wymiary prawdy, red. S. Drzyżdżyk, Kraków 2006.
Kamykowski Ł., Dialog Kościoła ze światem a poznanie teologiczne, w: Eklezjalny wymiar poznania teologicznego. Materiały z sympozjum wykładowców teologii fundamentalnej, Kraków, 3-5.04.2002, red. T. Dzidek, S. Stempin, Kraków 2003.
Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczenia Kościoła w XX wieku, Kraków 2003.
Maik B., Dialog chrześcijaństwa z hinduizmem, Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004.
Sakowicz E., Dialog chrześcijaństwa z islamem w nauczaniu Jana Pawła II, Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004.
Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium.
Waldenfels H., La rivelazione cristiana e le altre religioni, w: La teologia fondamentale. Convergenze per ilterzo millenio, red. R. Fisichella, Casale Monferrato 1997.
Zimoń H., Afrykańskie wartości duchowe i religijne jako podstawa dialogu międzyreligijnego, w: Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004.
Pobierz

Opublikowane
2020-05-04


Kamykowski, Łukasz. (2020). Dialog międzyreligijny jako metoda uprawiania teologii. Studia Nauk Teologicznych PAN, (2), 343–352. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9565

Łukasz Kamykowski