Gnoza jako faktor rozwoju teologii

Wincenty Myszor





Abstrakt

W drugim i trzecim wieku po Chrystusie spór z gnostycyzmem dał impuls do rozwoju teologii Kościoła. Możemy to zaobserwować na przykładzie teologii Ireneusza z Lyonu. Jego polemika doprowadziła do wyjaśnienia doktryny Kościoła na temat kanonu Pisma Świętego, pojęcia Tradycji i oficjalnego nauczania. Typowe problemy teologicznej dyskusji drugiego wieku, takie jak znaczenie Starego Testamentu dla chrześcijaństwa i wiary w zmartwychwstanie, wyraźnie polemicznie sformułowane, jak zmartwychwstanie ciała czy soteriologiczne znaczenie śmierci Jezusa, były rezultatem walki z gnostycyzmem.

Słowa kluczowe:

gnoza, Ireneusz z Lyonu, kanon, Biblia, doktryna Kościoła

Aland B., Was ist Gnosis? Wie wurde sie ueberwunden? Versuch einer Kurzdefinition, w: Gnosis und Politik, wyd. J. Taubes Paderborn, 1984.
Apokalipsa Piotra NHC VII, 3, w: Apokryfy Nowego Testamentu. Listy i apokalipsy chrześcijańskie, red. M. Starowieyski, Kraków 2001.
Baum W., Gnostische Elemente im Denken Martin Heideggers? Eine Studie auf der Grundlageder Religionsphilosophie von Hans Jonas, Neuried 1997.
Bengsch A., Heilsgeschichte und Heilswissen. Eine Untersuchung zur Struktur undEntfaltung des theologischen Denkens im Werk ¹Adversus Haeresesº des Hl. IrenaÈ us von Lyon, Leipzig 1957.
Benoit A., Saint Irenee. Introduction a l'eatude de sa theaologie, Paris 1960.
Berger K., Unfehlbare Offenbarung. Petrus in der gnos-tischen und apokalyptischen Offenbarungsliteratur, w: Festschrift fue r F.Muûner, red. P.G. MuÈlleri W. Stenger, Freiburg 1981.
Blasi L., Der Geist in der Revolte. Der Gnostizismus und seine Wiederkehr in der Postmoderne, Munchen 2002, s. 208-226.
Brox N., Offenbarung, Gnosis und gnostischer Mythos bei Irenae us von Lyon, Salzburg1966.
Dubois J.D., LasoteÂriologie valentinienne du Traite Tripartite (NH I,5), w: L. Painchaud, E. Pasquier, Les Textes deNag Hammadi et le probleme de leur classification, Bibliotheque Copte de Nag Hammadi, Section: Etudes 3, Quebec 1995, s. 223-225.
Grillmeier A., Jesus der Christus im Glauben der Kirche, Bd. 1: Von der Apostolischenzeit bis zum Konzil von Chalcedon (451), Freiburg 1979.
Herakleon, Fragmenty, tłum. St. Kalinkowski, wstęp i komentarz W. Myszor, StudiaTheologica Varsaviensia 18(1980) nr 2, s. 265-298.
Houssiau A., La christologie de saint Irenee, Louvain 1955.
Ireneusz z Lyonu, Wykład nauki apostolskiej, tłum. i oprac. W. Myszor, Kraków 1997.
Ireneusz, Adversus HaeresesIII, 15,2.
Jonas H., Gnosis, Existentialismus und Nihilismus, w: P. Sloterdijk, T.H. Macho, Weltrevolution der Seele. Ein Lese- und Arbeitsbuch der Gnosis, Zurich 1993.
Jonas H., Religia gnozy, Kraków 1994.
Klauck H.J., Die religiose Umwelt des Urchristentums II, Stuttgart 1996.
Koschorke K., Hippolyt' s Ketzerbekae mpfung und Polemik gegen die Gnostiker.Eine tendenzkritische Untersuchung seiner Refutatio omnium haeresium, Go Èttinger Orientfor-schungen, VI, Reihe Hellenistica, Bd. 4, Wiesbaden 1975.
Koslowski P., Philosophien der Offfenbarung. Antiker Gnostizismus, Franz von Baader, Schelling, Paderborn 2001, s. 643-733.
List Piotra do Filipa, Vox Patrum 17(1997), z. 32/33, s. 419-423.
Menard J.E., L'Expose valentinien, Les Fragments sur le bapteme et sur l'eucharistie, Quebec 1985, 4 nn.
Mende D., Die Wiederkehr gnostischer Vorstellungen in Schellings Aufsatz ¹Philosop-hie und Religionº (1804), w: Gnosis oder die Frage nach Herkunft, s. 135-157.
Merker B., Inwiefern Heideggers Existentialanalytik nicht gnostisch ist, w: Gnosis oder die Frage nach Herkunft und Ziel des Menschen, red. A. Franz, Th. Rentsch, Paderborn 2002, s. 177-189.
Myszor W., Anapausis w teologii chrześcijańskich gnostyków, Studia Antiquitatis Christianae 5(1984) z. 5.
Myszor W., Elementy gnostyckie w nowej religijności, w: Gnostycyzm antyczny i współczesna neognoza, red. W. Myszor, Studia Antiqutitatis Christianae 1996 z. 12, s. 70-83.
Myszor W., Gnostycyzm jako faktor rozwoju teologii w II wieku, Communio 18(1998) nr 4(106), s. 75-91.
Myszor W., Gnostycyzm w tekstach z Nag Hammadi, Studia Antiquitatis Christianae 1977 z. 1-2, s. 121-266.
Myszor W., Oikonomia w gnostyckim Tractatus Tripartitus z I kodeksu z Nag Hammadi, Studia Theologica Varsaviensiaº 23(1985) nr 2, s. 197-215.
Myszor W., Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 29(1996), s. 296-302.
Noormann, Irenaus als Paulusinterpret, Tubige 1994.
Painchaud L., Thomassen E., Le traite tripartite, Quebec 1989, s. 11-17.
Quispel G., Gnoza, Warszawa 1988.
Rentsch T., Gnosis und philosophische Moderne: Heidegger, Wittgenstein, Adorno, w: Gnosis oder die Frage nach Herkunft..., s. 194 nn.86.
Rudolph K., Bibel und Gnosis. Zum Verstae ndnis judisch-biblischer Texte in der gnostischen Literatur, vornehmlich aus Nag Hammadi, w: Bibel in juÈ discher und christlicher Tradition, Festschrift fuer J. Maier, (wyd.) H. Merklien, K. Mueller und G. Stemberger, Frankfurt am Main1993.
Rudolph K., Die antike Gnosis - Probleme und Fakten, w: Gnosis oder die Frage nacherkunft, s. 32-34.
Rudolph K., Gnoza, Kraków 1995.
Schenke M., Die Relevanz der Kirchenvae ter fuer die Erschlieûung der Nag-Hammadi-Texte, w: J. Irmscher, K. Treu, Das Korpus der griechischen christlichen Schriftsteller, Historie, Gegenwart, Zukunft, Texte und Untersuchungen 120, Berlin 1977, s. 210.
Sudbrack J., Gnoza i gnostycyzm w czasach nowożytnych, Communio 18(1998), nr 4(106).
Tardieu M.,ºComme a travers un tuyauº. Quelques remarques sur le mythe valentinien de lachair celeste du Christ, w: Colloque international sur les textes de Nag Hammadi, Bibliotheque coptede Nag Hammadi, Sectio netudes 1, Quebec 1981, s. 151-180.
The Apocryphon of John. Synopsis of Nag Hammadi CodicesII, 1; III, 1; and IV, 1 with BG 8502,2, ed. by M. Waldstein,F. Wisse, Leide n1995, s. 188-192.
Thomassen E., The Valentinianism of the Valentinian Exposition (NHC XI,2), Museon 102(1989), s. 225-236.
Thomassen E., Un corpus valentinien, w: Les textes de Nag Hammadi et le probleme de leurclassification, Actes du colloque tenu a QueÂbec du 15 au 19 semptembre 1993, ed. L. Painchaud etA. Pasquier, QueÂbec 1995.
Troeger K.W., Zum gegenwaertigen Stand der Gnosis-und Nag-Hammadi-Forschung, w: Altes Testament - FruÈ hjudentum - Gnosis, Berlin 1980.
Veilleux A., Le premiere Apocalypse de Jacques (NH V,3), Le seconde Apocalypse deJacques(NH V, 4), Quebec 1986, s. 9 n.21.
Voorgang D., Die Passion Jesu und Christi in der gnosis, Frankfurt am Main 1991.
Zwoliński A., U źródeł neognozy, w: Gnostycyzm antyczny i współczesna neognoza, s. 105-119.
Pobierz

Opublikowane
2020-06-11


Myszor, W. (2020). Gnoza jako faktor rozwoju teologii. Studia Nauk Teologicznych PAN, (1), 115–132. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9784

Wincenty Myszor