A new paradigm for ecclesiastical studies according to Pope Francis’ encyclical Veritatis gaudium
Marek Andrzej Żmudziński
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie , Polandhttps://orcid.org/0000-0002-1759-877X
Abstract
The pontificate of Pope Francis, both in documents and in practice, takes on a pastoral character, emphasizing the evangelizing dimension. The encyclical Veritatis gaudium likewise presents the educational and academic mission of the Church from the same perspective. This paper provides a presentation of the Pope’s postulates understood as a new paradigm for Church education, resulting from a new cultural and social context. Pope Francis’ project is set in the more than fifty-year perspective of the reforms introduced by the Second Vatican Council, in particular Sapientia christiana, the document which has been governing the activities of theological faculties since 1979. Four criteria that ecclesial studies should demonstrate are indicated: a) the Christocentric kerygma building the ecclesial community, with an option for the poor, b) encounter and dialogue, characterized by authentic interaction on the level of religions and cultures, c) inter- and transdisciplinarity, which provide a tool for linking the academic achievements of all disciplines in the perspective of the transcendent Christian revelation, d) integration of academic centres which practice ecclesiastical studies and their collaboration with institutions of different religious and cultural traditions, with a view to an adequate diagnosis of global world problems and their resolution.
Keywords:
theology, scince, university, dialogue, faith, religion, cultureReferences
Franciszek, Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium (24.11.2013), AAS 105 (2014), s. 1019-1137.
Franciszek, Encyklika Laudato si, https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_pl.pdf. (dostęp 2.02.2021).
Franciszek, Konstytucja Apostolska Veritatis gaudium, http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/apost_constitutions/documents/papa-francesco_costituzione-ap_20171208_veritatis-gaudium.html.
Franciszek, Nie można uprawiać teologii w środowisku strachu, Przemówienie wygłoszone 21 czerwca podczas kongresu „Teologia po «Veritatis gaudium» w kontekście śródziemnomorskim”, zorganizowanego przez Papieski Wydział Teologiczny Południowych Włoch w Neapolu: https://wiez.pl/2019/06/21/franciszek-nie-mozna-uprawiac-teologii-w-srodowisku-strachu/ (dostęp 3.02.2021).
Gałkowski T., Instytucja prawna uniwersytetu katolickiego i uniwersytetu kościelnego, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 2008, nr 8, s. 185-202.
Grocholewski Z., Uniwersytety wobec współczesnych wyzwań, Wyd. Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2013.
Himes K., Chapter Four of Evangelii Gaudium: The Social Dimension of Evangelization, „International Review of Mission”, 2015, nr 401, s. 181-200.
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus (1.05.1991), AAS 83 (1991), s. 793-867.
Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska o uniwersytetach i wydziałach kościelnych Sapientia christiana, AAS, 1979, nr 71/7, s. 469-499.
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, AAS 99(1990) s. 1475-1509.
Napiórkowski A., Wizja Kościoła w ujęciu papieża Franciszka, „Studia Nauk Teologicznych PAN”, 2020, nr 15, s. 33-57.
Parzych-Blakiewicz K., Dialog i dialogiczność jako narzędzia teologii, „Teologia w Polsce”, 2007, nr 1, s. 137-148.
Paweł VI, Adhortacja apostolska o ewangelizacji w świecie współczesnym Evangelii nuntiandi, AAS 68 (1976), s. 5-76.
Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam, o drogach, którymi Kościół Katolicki powinien kroczyć w dobie obecnej przy pełnieniu swej misji, AAS 56(1964), s. 609-659.
Pietrzak A., Opcja na rzecz ubogich, „Studia Nauk Teologicznych PAN”, 2013, nr 8, s. 47-62.
Pius XII, Konstytucja apostolska Deus scientiarum Dominus (24 V 1931), AAS 23 (1931), s. 241-284.
Rychlicki Cz., Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, „Teologia w Polsce”, 2008, nr 2, s. 283-298.
Seweryniak H., Teologie na „progu domu”, „Kultura – Media – Teologia”, 2010, nr 1, s. 14-15. 9-22.
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum eudcationis, AAS 58 (1966), s. 728-739.
Sobór Watykański II, Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius (28.10.1965), AAS 58 (1966), s. 713-727.
Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Wyd. św. Jacka, Katowice 1993.
Zatwardnicki S., Wizja teologii w wypowiedziach papieża Franciszka, „Rocznik Teologii Katolickiej”, 2018, nr 7/3, s. 237-257.
Żmudziński M., Ty jesteś Piotr. Świadomość funkcji prymacjalnej Jana Pawła II w świetle jego nauczania. Wydawnictwo Hosianum, Olsztyn 2003.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-1759-877X
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 4.0 International License.