Kilka refleksji o współczesnych odniesieniach filozofii do teologii

Między inspiracją a obojętnością

Krzysztof Stachewicz

UAM , Poland


Abstract

The problem of mutual relations between philosophy and theology has been a challenge since Christian antiquity and disputes about the role of pagan philosophy in theological deliberations. In the Middle Ages, a model of creative cooperation between the two sciences was developed, but in modern times, as a result of the progressing processes of secularization, philosophy began to be opposed to theology. In contemporary times, the references of philosophical sciences to theology are not easy and escape unambiguousness. The article reflects on the contemporary relationship between philosophy and theology and asks what conditions must be met for a creative dialogue between the two sciences to take place.

 

Keywords:

metodologia teologii, teologia a nauki, krytyczne funkcje teologii



Barbour I.G., Jak układają się stosunki między nauką a teologią? Część I, tłum. S. Cyran i in., „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 15 (1993), s. 3–22.

Barbour I.G., Jak układają się stosunki między nauką a teologią? Część II, tłum. S. Cyran i in., „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 16 (1994), s. 3–22.

Brożek B., Granice interpretacji, Kraków: Copernicus Center Press 2014.

Faber E.-M., Universale Concretum: Zur Auslegung eines christologischen Motivs, „Zeitschrift für Katholische Theologie” 122 (2000), nr 3–4, s. 299–316.

Gabriel I., Christliche Sozialethik in der Moderne. Der kaum rezipierte Ansatz von Gaudium et spes, w: J.-H. Tück (red.), Erinnerung an die Zukunft. Das Zweite Vatikanische Konzil, Freiburg–Basel–Wien: Herder 2012, s. 537–553.

Heller M., Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów: Biblos 1992.

Jóźwik M., Hermeneutyka podstawowych pojęć chrystologicznych w teologii Hansa Ursa von Balthasara, „Teologia w Polsce” 7 (2013), nr 2, s. 141–155.

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele (24 V 1990), http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_ doc_19900524_theologian-vocation_pl.html [dostęp: 22 V 2021].

Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław: TUM 1995.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj: perspektywy, zasady i kryteria, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON 2012.

Polak P., Teologia nauki w perspektywie metodologicznej, w: J. Mączka, P. Urbańczyk (red.), Teologia nauki, Kraków: Copernicus Center Press 2015, s. 25–56.

Ratzinger J., Opera omnia, t. IX: Wiara w Piśmie i Tradycji. Teologiczna nauka o zasadach, Lublin: Wydawnictwo KUL 2018.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, Poznań: Pallottinum 2002, s. 526–606.

Ullrich L., Differenzierter Konsens und Komplementarität: mögliche Wege zur Einheit in Verschiedenheit, w: H. Wagner, H. Meyer (red.), Der neue Mensch in Christus. Hellenistische anthropologie und Ethik im Neuen Testament, Freiburg–Basel–Wien: Herder 2000, s. 102–135.

Węcławski T., Metodologia teologii, „Nauka” 3 (2004), s. 101–120.

Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków: Wydawnictwo WAM 1995. Woźniak R.J., Dogmatyka w perspektywie interdyscyplinarnej. Prolegomena teoretyczno-

-metodologiczne, w: R.J. Woźniak (red.), Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, Kraków: Wydawnictwo WAM 2021, s. 17–50. Woźniak R.J., Metafizyka i Trójca. Teo-ontologia trynitarna pomiędzy apofatyką a ka- tafatyką, w: R.J. Woźniak (red.), Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008, s. 270–304.


Published
2021-12-01


Stachewicz, K. (2021). Kilka refleksji o współczesnych odniesieniach filozofii do teologii. Studia Nauk Teologicznych PAN, (16), 9–27. https://doi.org/10.31743/snt.12598

Krzysztof Stachewicz  stachew@amu.edu.pl
UAM