Contemporary reminiscences of the thirteenth-century dispute over the understanding of theology as a science (scientia) and the solution proposed by St. Thomas Aquinas

Janusz Pyda

Instytut Tomistyczny w Warszawie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-5599-8686


Abstract

The article is an attempt to present the context and the essence of the dispute about understanding theology as a science (scientia) in the Aristotelian sense, which took place at 13th-century universities. The aim of the text is also to indicate selected threads of the discussed dispute, which seem to be present also in today's metatheological and cultural debate. Finally, the article presents a brief presentation of the main threads of the solution to the dispute about the scientific character of theology proposed by St. Thomas Aquinas. Aquinas' metatheological proposal is presented because of its completeness and coherence at the same time as well as its inspiring character even today.

Keywords:

theology, metatheology, the Middle Ages, Thomas Aquinas, science, scientia, Aristotle

BIBLIOGRAFIA

Teksty źródłowe

Albertus Magnus, Commentari in I Sent. dist. I-XXV w: Opera omnia, ed. A. Borgnet, vol. 25, Paris 1893.

Anzelm z Canterbury, Monologion, Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2007.

Aristoteles Latinus, Analytica posteriora, trenslationes Iacobi, Anonymi sive ‘Ioannis’, Gerardi et Recensio Guillemi de Moerbeka, ed. Laurentius Minio-Paluello et Bernardus G. Dod, Bruges-Paris: Desclée de Brouwer 1968.

Arystoteles, Analityki wtóre, tłum. K. Leśniak w: tenże, Dzieła wszystkie, t. 1, Warszawa: PWN 1990, s. 255-372.

Bonawentura, Serm. theol. IV, 15-28 w: Bonaventura, Sermones selecti de rebus theologicis w: Opera theologica selecta, t. V, studio et cura pp. Collegii a S. Bonaventura, Florentia: Quaracchi-Firenze 1891.

Roger Bacon, Compendium of the Study of Theology, edition and translation with introduction and notes by Thomas S. Maloney, Leiden: E.J. Brill 1988. (Crossref)

Roger Bacon, Opus minus w: Fr. Rogeri Bacon, Opera quædam hactenus inedita, Vol. I. containing I.--Opus tertium. II.--Opus minus. III.--Compendium philosophiæ. Edited by J.S. Brewer, London: Longman, Green, Longman and Roberts 1859.

Tomasz z Akwinu, Quaestiones de quolibet. Quodlibet I, II, III, VI, IV, V, XII, Roma-Paris 1996 (wyd. Leoniny).

Tomasz z Akwinu, Scriptum super libros Sententiarum Magistri Petri Lombardi Episcopi Parisiensis, t. 1, wyd. P. Mandonnet, Parisiis 1929 (wyd. Mandonneta)

Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, I Pars: Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita, t. 4-5: Pars prima Summa theologiae, Romae 1888-1889 (wyd. Leoniny)

Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, II-II Pars: Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita, t. 8-10: Secunda secundae Summa theologiae, Romae 1895, 1897, 1899 (wyd. Leoniny).

Tomasz z Akwinu, Super Boetium De Trinitate w: Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita, t. 50, Roma-Paris 1992, s. 1-230 (wyd. Leoniny).

Wilhelm z Auxerre [Guiliemus Altissiodorensis], Summa aurea, Liber Tercius, tomus I, ed. J. Ribailler, Paris–Grottaferrata (Roma): Editions du Centre National de la Recherche Scientifique-Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas 1980.

Opracowania

Chenu M.-D., Is Theology a Science?, London: Burns and Oates 1959.

Chenu M.-D., La Théologie est-elle une science, Paris: Librairie Arthème Fayard 1957.

Chenu OP M.-D., La théologie comme science au XIIIe siècle, Paris: J. Vrin 1943.

Chenu M.-D., Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tłum. H. Rosnerowa, Kęty: Antyk 2001.

Evans G.R., The Language and Logic of the Bible: The Earlier Middle Ages, Cambridge: Cambridge University Press 1984. (Crossref)

Frankowska M., „Scientia” w ujęciu Rogera Bacona, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN 1969.

Frankowska-Terlecka M., Idea jedności nauki w XII i XIII wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN 1976.

Le Goff J., Inteligencja w wiekach średnich, tłum. E. Bąkowska, Gdańsk-Warszawa: Marabut-Volumen 1997.

Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, tłum. H. Szumańska-Grossowa, Gdańsk-Warszawa: Marabut-Volumen 2002.

Grabmanna M., Die theologische Erkenntnis – und Einleitungslehre des Heiligen Thomas von Aquin auf Grund sejner Schrift In Boethium De Trinitate. Im Zusammenhang der Scholastik des 13. Und 14 Jahrhunderts dargestellt, Freiburg in der Schweiz: Paulusverlag, 1948.

Humbrecht T.-D., Teologia negatywna św. Tomasza z Akwinu, tłum. A. Kuryś w: M. Paluch (red.) Święty Tomasz teolog, s. 136-209.

Kijewska A., Księga pisma i księga natury. Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1999.

Köpfa U., Die Anfänge der theologischen Wissenschaftstheorie in 13. Jahrhundert, Tübingen: Mohr Siebeck 1974.

Krebs E., Theologie und Wissenschaft nach der Lehre der Hochscholastik. An der Hand der bisher ungedruckter Defensa doctrinae D. Thomae des Hervaeus Natalis, Münster in Westfalen: Aschendorffsche Verlagsbuchhandlung, 1912.

Leclercq D.J., La théologie comme science d’après la littérature quodlibétique, „Recherches de théologie ancienne et médiévale”, XI, 1939, s. 351-374.

Leclercq J., Miłość nauki a pragnienie Boga, tłum. M. Borkowska, Kraków: Tyniec. Wydawnictwo Benedyktynów 1997.

Leff G., Paris and Oxford Universities in the Thirteenth and Fourteenth Centuries: An Institutional and Intellectual History, New York: Wiley and Sons 1968.

Leinsle U.G., Introduction to Scholastic Theology, trans. M.J. Miller, Washington, D.C.: The Catholic University of America Press 2010.

Liana Z., Koncepcja Logosu i natury w Szkole w Chartres. Heurystyczne funkcje chrześcijańskiej koncepcji Logosu w kształtowaniu się nowożytnego pojęcia natury. Analiza dorobku Szkoły w Chartres w perspektywie filozofii nauki, Kraków: OBI 1996.

Livesey S.J., Theology and Science in the Fourteenth Century. Three Questions on the Unity and Subalternation of the Sciences from John Reading’s Commentary on the Sentenses, Leiden-New York-Kobenhavn-Köln: E.J. Brill, 1989.

Losee J., Wprowadzenie do filozofii nauki, tłum. T. Bigaj, Warszawa: Prószyński i S-ka 2001.

Moulin L., Średniowieczni szkolarze i ich mistrzowie, tłum. H. Lubicz-Trawkowska, Gdańsk-Warszawa: Marabut-Volumen 2002.

Olszewski M., O praktycznej bądź teoretycznej naturze teologii. Metateologia scholastyczna 1200-1350, Kraków: Universitas 2002.

Olszewski M., The Nature of Theology According to Albert the Great w: I. Resnick (red.), A Companion to Albert the Great: Theology, Philosophy ant the Sciences, Leiden: Brill 2013, s. 64-104.

Paluch M. (red.), Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, tłum. Z. Bomert, A. Kuryś, P. Lichacz, Warszawa-Kęty: Instytut Tomistyczny-Antyk 2005.

Quinto R., Scholastica: Storia di un concetto, Padua: Subsidia Mediaevalia Patavina 2, 2001.

Rashdall H., The Universities of Europe in the Middle Ages, t.1-3, reprint Oxford: Oxford Univeristy Press 1987.

Schabel S., (red.), Theological Quodlibeta in the Middle Ages. The Thirteenth Century, Leiden-Boston: E.J. Brill 2006. (Crossref)

Smalley B., The Study of The Bible in the Middle Ages, Oxford: Basil Blackwell 1984.

Torrell J.-P., Koncepcja wiedzy teologicznej według św. Tomasza i pierwszych tomistów, tłum. A. Kuryś w: M. Paluch (red.), Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, tłum. Z. Bomert, A. Kuryś, P. Lichacz, Warszawa-Kęty: Instytut Tomistyczny-Antyk 2005, s. 58-135.

Torrell J.-P., Święty Tomasz z Akwinu mistrz duchowy, tłum. A Kuryś, Poznań-Warszawa: W drodze-Instytut Tomistyczny 2003.

Weijers O., Terminologie des Universités au XIIIe siècle, Rome: Ed. dell’Ateneo 1987.


Published
2022-11-28


Pyda, J. (2022). Współczesne reminiscencje trzynastowiecznego sporu o rozumienie teologii jako nauki (scientia) oraz rozwiązania zaproponowanego przez św. Tomasza z Akwinu. Studia Nauk Teologicznych PAN, (17), 9–35. https://doi.org/10.31743/snt.13852

Janusz Pyda  janusz.pyda@gmail.com
Instytut Tomistyczny w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-5599-8686