Communication of Faith In Cultural Space. Historical Perspective

Witold Kawecki

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-8074-5859


Abstract

Faith and culture remain closely connected. Faith that does not become a culture is not the belief of the original. Nevertheless, we can observe two behavioral and confrontational and cooperative models over the history of these two relationships. Confrontation is a kind of cultural opposition to faith. Cooperation is aimed at comprehensive cooperation. The article analyzes the history of these relations which together with the new person’s awareness of the Church was able to develop a new concept of culture through which the Church will not only try to remove accommodation but also try to root in the world. Doing that, Church doesn’t forget about the evangelizing nature of the culture and communicative character
of faith. Faith in Christ can be a source of culture with a C hristian profile, however, the point of departure for culture will always be human and not faith. The task of Culture is to express who a person is. Emphasizing this anthropology that portrays a man as a cultural centre goes hand in hand with presenting the human person as a picture of God. The abovestatement is the summit of personalistic anthropology and the source of the greatest human dignity. In this way, anthropology and Christology are as close as possible to each other.

Keywords:

Faith, culture, communication, evangelization of culture, confrontation, co-operation.



Carrier H., Ewangelia i kultury. Od Leona XIII do Jana Pawła II, tłum. L. Kamieńska, Warszawa–Rzym: Instytut Polski 1990.
Doldi M., La fede in Cristo fonte di cultura, Torino: Elle Di Ci 2003.
Gallagher M., Fede e cultura. U rapporto cruciale e conflittuale, Mediolan: San Paolo 1999.
Gonzales Ruiz J.M., Kościół i afirmacja człowieka, w: Nowy obraz Kościoła po Soborze Watykańskim II, red. B. Lambert, Warszawa: Pax 1968, s. 322–332.
Granat W., Kulturotwórcze wartości chrześcijaństwa, ZN KUL 3 (1970), s. 3–11,
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/adhortacje/evangelii_nuntiandi.html [dostęp: 16.04.2019 r.].
Jan Paweł II , Agli intellettuali. Przemówienie do intelektualistów (Medellin, 5 lipca 1986 r.), w: Fede e cultura. Antologia di testi del magistero pontificio da Leone XIII a Giovanni Paolo II, red. Papieska Rada ds. Kultury, Citta del Vaticano: Citta Editrice Vaticana 2003, s.787–789.
Jan Paweł II , Ai Movimiento Eclesiale di Impengo Culturale (MEIC). Przemówienie do członków ruchu MEIC (Watykan, 3 marca 1990 r.), w: Fede e cultura. Antologia di testi del magistero pontificio da Leone XIII a Giovanni Paolo II, Citta del Vaticano: Citta Editrice Vaticana 2003, s. 907–909.
Jan Paweł II , Alla Conferenza sulla cultura in India. Przemówienie do członków konferencji o kulturze w Indiach (Watykan, 11 marca 1986 r.), w: Fede e cultura. Antologia di testi del magistero pontificio da Leone XIII a Giovanni Paolo II, Citta del Vaticano: Citta Editrice Vaticana 2003, s. 776–777.
Jan Paweł II , Encyklika Fides et ratio, Kraków: Znak 2005.
Jan Paweł II , Encyklika Redemptor hominis, Kraków: Znak 2005.
Jan Paweł II , Encyklika Redemptoris missio, Kraków: Znak 2005.
Jan Paweł II , Encyklika Veritatis splendor, Kraków: Znak 2005.
Jan Paweł II , Formowanie sumień zadaniem przedstawicieli świata kultury. Przemówienie do intelektualistów europejskich przybyłych do Rzymu z okazji Jubileuszu Odkupienia
(Rzym, 15 grudnia 1983 r.), w: Wiara i kultura, red. M. Radwan, T. Gorzkula, K. Cywińska, Warszawa–Rzym: Fundacja Jana Pawła II 1986, s. 234–240.
Jan Paweł II , Kościół – twórcą kultury w stosunkach z dzisiejszym światem. Przemówienie do członków Papieskiej Rady ds. Kultury (18 stycznia 1983 r.), w: Wiara i kultura, red. M. Radwan, T. Gorzkula, K. Cywińska,Warszawa–Rzym: Fundacja Jana Pawła II 1986, s. 198–205.
Jan Paweł II , Lettera Autografa di Fondazione del Ponteficio Consiglio della Cultura, AAS 74 (1982), s. 638–688.
Jan Paweł II , Środki społecznego przekazu pomostem pomiędzy wiarą i kulturą. Orędzie na XVIII Dzień Środków Społecznego Przekazu (Rzym, 24 maj 1984 r.), w:, Wiara
i kultura, red. M. Radwan, T. Gorzkula, K. Cywińska, Warszawa–Rzym: Fundacja Jana Pawła II 1986, s. 264–269.
Jan Paweł II , W imię przyszłości kultury, w: Wiara i kultura, red. M. Radwan, T. Gorzkula, K. Cywińska, Warszawa–Rzym: Fundacja Jana Pawła II 1986, s. 64–81.
Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin: Wydawnictwo KUL 1996.
Melloni A., L’Altra Roma. Politica e S. Sede durante il Concilio Vaticano II (1959–1965), Bologna: Il Mulino 2000.
Niebuhr H.R., Chrystus a kultura, tłum. A. P awelec, Kraków: Znak 1996.
O’Malley J.W., Four Cultures of The West. Korzystam z włoskiej wersji: Quattro culture dell’Occidente, Milano: Vita e Pensiero 2007.
Papieska Rada ds. Kultury, Per una pastorale della cultura, http://www.cultura.va/content/cultura/it/pub/documenti/pastoralecultura.html [dostęp: 23.04.2019 r.].
Paweł VI, Adhortacja Evangelii nuntiandi, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/adhortacje/evangelii_nuntiandi.html [dostęp:16.04.2019 r.].
Poupard P., W sercu Watykanu. Od Jana XXIII do Jana Pawła II, tłum. J. Dembska, Katowice: Księgarnia św. Jacka 2005.
Sobór Watykański II , Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań: Pallotinum 2002, s. 333–337.
Sobór Watykański II , Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań: Pallotinum 2002, s. 193–208.
Sobór Watykański II , Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań: Pallotinum 2002, s. 526–606.
Van Lier H., Od ery konstantyńskiej do nowej epoko świata, w: Nowy obraz Kościoła po Soborze Watykańskim II, red. B. Lambert, Warszawa: Pax 1968, s.214–220.
Życiński J., Trzy kultury, Poznań: W Drodze 1990.

Published
2019-12-29


Kawecki, W. (2019). Komunikacja wiary w przestrzeni kulturowej. Perspektywa historyczna. Studia Nauk Teologicznych PAN, (14), 25–42. https://doi.org/10.31743/snt.2019.14.02

Witold Kawecki 
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Duchowny Kościoła Rzymskokatolickiego, członek Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela (redemptoryści), profesor nauk teologicznych w zakresie teologii kultury i dziennikarstwa, kierownik katedry Dialogu Wiary z Kulturą w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zajmuje się teologią kultury, teologią
moralną, teologią piękna, etyką i teologią mediów, kulturą polityczną i katolicką nauką społeczną. Jest autorem kilkudziesięciu książek, m.in. Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów (2013); Theology of Beauty. Looking for locus theologicus in contemporary culture (2013); Vademecum kultury politycznej. Personalistyczna koncepcja polityki (2015); Sztuka polska a Kościół dzisiaj. Analiza sztuki sakralnej w perspektywie Jubileuszu 1050. rocznicy Chrztu Polski (2016); Tajemnice Caravaggia (2019). Współpracownik m.in. Polskiego Radia i T elewizji. Członek międzynarodowej komisji eksperckiej „Prawo do kultury”. Przewodniczący Zespołu Kompetencji Kulturowych Kościoła przy Narodowym Centrum Kultury. Ekspert w zakresie teologii i kulturoznawstwa Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Adres do korespondencji: wkawecki4@gmail.com.

https://orcid.org/0000-0002-8074-5859