The Symbol Of the Serpent In the Revelation Of John

Marek Karczewski

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie , Poland
https://orcid.org/0000-0001-9435-3832


Abstract

The article is titled “The symbol of the serpent in the Apocalypse of St. John”. Its aim is an exegetical analysis of the term “serpent” (ὄφις). The expression appears in Rev 9:19; 12:9; 20:2 and 12:14-16. In Rev 9:19 snakes are a symbolic element of a cavalry that realizes God’s plan. In other texts the serpent is a symbol of Satan. In Rev 12:9; 20,2 appears the title “the ancient serpent” referring to the biblical story of Gen 3:1-24. It is emphasized that Satan is the tempter. In Rev 12:14-16 the term “serpent” is used as a synonym for the dragon. It is possible that the symbolic scene of aggression towards woman expresses a destructive satanic action against the Church. We also ask a question how much the apocalyptic dragon (δράκων) is a serpent. In the course of exegetical analysis we have paid attention to two  The second is original theology of Rev. One of her basic features is very rich symbolism. The author of Rev. refers to the past, but introduces a new, original content perspectives. The first is a historical and religious background of the serpent symbol in Rev. 

Keywords:

serpent in Rev, Rev 9:19, the ancient serpent, Rev 12:15-16, the dragon in Rev, Satan in Rev



Aune D.E., Revelation 6-16, Word Biblical Commentary 52B, Nashville: Thomas Nelson Publishers 1998.
Balz H., ὄφις, w: Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, Stuttgart-Berlin-Köln: Kohlhammer Verlag 21992, t. II , red. H. Balz, G. Schneider kol. 1353–1354.
Batto B.F., Behemot, w: Dictionary of Deities and Demons in the Bible, red. K. van der Toorn, B. Becking, P.W. van der Horst, Grand Rapids: Eerdmans Publishing 1999, s. 165–169.
Bauckham R., The Climax of the Prophecy. Studies on the Book of Revelation, Edinburgh: T&T Clark 1993.
Beale G.K. The Book of Revelation, The New International Greek Testament Commentary, Grand Rapids-Cambridge: Eerdmans Publishing 1999.
Bosak P.Cz., Leksykon wszystkich zwierząt biblijnych, Kraków: Petrus 2018.
Busch P., Der gefallene Drache. Mythenexegese am Beispiel von Apokalypse, Texte und Arbeiten zum neutestamentlichen Zeitalter 19, Tübingen–Basel: Francke Verlag 1996.
Caquot A., Le Léviathan de Job 40, 25–41, 26, „Revue Biblique” 99 (1992), s. 40–69.
Day J., Dragon and Sea, w: Anchor Bible Dictionary, Anchor Bible, t. II , red. D.N. Freedman, New Haven, CT : Yale University Press 1992, s. 228.
Farkaš P., „Niewiasta obleczona w słońce” (Ap 12), „Salvatoris Mater” 2/4 (2000), s. 41–50.
Dieterich A., Abraxas. Studien zu Religionsgeschichte des späteren Altertum, Leipzig: Teubner 1891.
Farrer F., The Revelation of St. John the Divine, Oxford: Oxford University Press 1964.
Foerster G.W., δράκων, w: Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament, red. G. Kittel, Stuttgart: Kohlhammer Verlag 1932–1978, t. II , s. 284–286.
Foerster G.W., ὄφις, w: Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament, red. G. Kittel, Stuttgart: Kohlhammer Verlag 1932-1978, t. V, s. 575–582.
Fontenrose J., Python: A Study of Delphic Myth and Its Origins, Berkeley-Los Angeles: University of California Press 1980.
Gunkel H., Schöpfung und Chaos in Urzeit. Eine religionsgeschichtliche Untersuchung über Gen 1 und Ap Joh 12, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht 1895.
Joines K.R., Serpent Symbolism in the Old Testament, Haddfield NJ: Haddonfield House 1974.
Joûon P., Le grand dragon, l’ancien serpent. Ap 12, 9 et Genese 3, 14, „Recherches de Science Religieuse” 17 (1927), s. 446–447.
Karczewski M., Jezioro siarki i ognia w Apokalipsie św. Jana, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 5 (2012), s. 104–113.
Karczewski M., „Midrasz” apokaliptyczny (Ap 12, 10–12), „Studia Elbląskie” 2 (2001), s. 211–216.
Karczewski M., Reinterpretacja Księgi Rodzaju w Apokalipsie św. Jana, Biblioteka Wydziału Teologii UWM 55, Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej SQL s.c. 2010.
Karczewski M., Szatan w Apokalipsie św. Jana, Olsztyn: Wydawnictwo UWM 2013.
Kardyś W., Szatan w Starym Testamencie oraz w judaizmie drugiej świątyni. Studium z historii tradycji, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015.
Kiessling N.K., Antecedents of the medieval Dragon in sacred History, „Journal of Biblical Literature” 89 (1970), s. 167–177.
Kościelniak K., Zło osobowe w Biblii. Egzegetyczne, historyczne, religioznawcze i kulturowe aspekty demonologii biblijnej, Kraków: Wydawnictwo „M” 2002.
Kotecki D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2008.
Lemański J., Mojżesz i Nehusztan (Lb 21, 4–9; 2 Krl 18, 4): próba analizy historii jednej tradycji, „Collectanea Theologica” 71 (2001), s. 5–24.
Lemański J., Wąż i jego symbolika w Biblii, „Verbum Vitae” 32 (2017), s. 13–54.
Minear P.S., „Far as the Curse is Found”: the Point of Revelation 12, 15–16, „Novum Testamentum” 33 (1991), s. 71–77.

Published
2019-12-29


Karczewski, M. (2019). Symbol węża w Apokalipsie św. Jana. Studia Nauk Teologicznych PAN, (14), 121–137. https://doi.org/10.31743/snt.2019.14.08

Marek Karczewski 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Marek Karczewski, duchowny Kościoła Rzymskokatolickiego (diecezja elbląska), doktor
habilitowany nauk teologicznych, profesor nadzwyczajny w Katedrze Nauk Biblijnych
i Historycznych Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
W 1996 r. uzyskał stopień licencjata nauk biblijnych na Papieskim Instytucie Biblijnym,
a w 1999 r. doktorat z zakresu teologii biblijnej na Uniwersytecie Gregoriańskim w R zymie.
Autor kilku książek i kilkudziesięciu artykułów z zakresu egzegezy i teologii biblijnej.
Główne kierunki badań to teologia Apokalipsy św. Jana, profetyzm nowotestamentowy
i wczesnochrześcijański, hermeneutyka biblijna Jana z Kwidzyna i Johanna Gottfrieda Herdera.
Autor monografii Reinterpretacja Księgi Rodzaju w Apokalipsie św. Jana, Biblioteka
Wydziału Teologii UWM 55 (2011); Szatan w Apokalipsie św. Jana (2013) oraz Baranek
w Apokalipsie św. Jana (2016). Adres do korespondencji: marek.karczewski@uwm.edu.pl.

https://orcid.org/0000-0001-9435-3832