Vision of Pope Francis' Church

Andrzej Adam Napiórkowski

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-3480-1178


Abstract

 The reconstruction of Francis' gestures, behaviors, and words in terms of his understanding of the Church brings with it considerable difficulties. On the one hand, the ecclesiological concept he fostered attracts crowds of followers, and on the other, it provokes many to criticize and to the attitude of rejection. In order to understand his teaching on the Church without distortion, one needs to refer to the Aparecida Document of Latin American Bishops (2007) and to his papal exhortation Evangelii gaudium (2014). The battered Church of J. Bergoglio is located primarily on the outskirts of Christianity and grows out of the Argentine option for various types of people who are excluded. Hence, such a community imprudently exposes itself to the accusations, which are not groundless, of promoting religious syncretism, weakening the uniqueness and oneness of Jesus Christ, calling into question the ecclesiastical sacramentality.

Keywords:

J. Ratzinger, change, liberal theologian, the Second Vatican Council, editing of the conciliar documents, Church, marxism, fascism, the student movement in 1968, ecclesiology, mariology.



Aparecida. V Ogólna konferencja episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument końcowy, tłum. K. Zabawa, K. Łukoszczyk SVD, Gubin: Wydawnictwo Przystanek Jezus 2014.

Auer J., Ratzinger J., Kleine katholische Dogmatik, Bd. VIII: Die Kirche – Das allgemeine Heilssakrament, Regensburg: Pustet 1983.

Auer J., Ratzinger J., Kleine katholische Dogmatik, Bd. IX: J. Ratzinger, Eschatologie – Tod und ewiges Leben, Regensburg: Pustet 1990.

Balthasar H.U. von, Wer ist die Kirche?, in: H.U. von Balthasar, Sponsa Verbi. Skizzen zur Theologie II, Einsiedeln: Johannes Verlag 1961, s. 148-202.

Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in veritate“, Wrocław: Wydawnictwo TUM 2009.

Benedykt XVI, Przemówienie do przedstawicieli świata kultury w Kolegium Bernardyńskim, Paryż 12.09.2008, L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) (2008).

Benedykt XVI, Ostatnie rozmowy, red. P. Seewald, tłum. J. Jurczyński, Kraków: Rafael 2016.

Benedykt XVI, „Serce rozumne”. Refleksje na temat podstaw prawa. Przemówienie w Bundestagu, Berlin 22.09.2011, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 337 (2011), nr 10-11, s. 40-41.

Congar Y., Teolog na wygnaniu. Dziennik 1952-1956, Poznań: W drodze 2008.

Erklärung für die Freiheit der Theologie, „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ z 17 XII 1968.

Ferrara Ch., The Third Secret of Fatima and the Post-Conciliar Debacle, part 3, http://www.fatima.org/news/newsviews/3rdsecret3.asp [dostęp: 4 I 2017 r.].

Floridi A., Moscow and the Vatican, Michigan: Artis Publishers Ann Arbor 1986.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium, Kraków: Wydawnictwo M 2013.

Franciszek, Posynodalna adhortacja Querida Amazonia, Kraków: Wydawnictwo M 2020.

Góźdź K., Opera Omnia Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Halík T., Kocham Kościół mimo wszystko, „Więź” 53 (2010), nr 10, s. 20-26.

Häring H., Theologie und Ideologie bei Joseph Ratzinger, Düsseldorf: Patmos 2001.

Jan Paweł II, Dar i tajemnica, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława, Kraków: WAM 1996.

Michalik A., Zrozumieć chrześcijaństwo. Istota chrześcijaństwa według Josepha Ratzingera, Tarnów: Biblos 2008.

Kramer P., The devil’s final battle, Terryville, Connecticut: The Missionary Association 2002.

Micklethwait J., Wooldridge, A., Powrót Boga. Jak globalne ożywienie wiary zmienia świat?, Warszawa: Zysk i S-ka 2011.

Morawa J., Eklezjologia kardynała Josepha Ratzingera, Kraków: Wydawnictwo Unum 2013.

Napiórkowski A., Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II 2015.

Nichols A., Myśl Benedykta XVI. Wprowadzenie do myśli teologicznej Josepha Ratzingera, tłum. D. Chabrajska, Kraków: Salwator 2006.

Paweł VI, Audiencja ogólna, 12 I 1966.

Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Wrocław Wydawnictwo TUM 1975.

Paweł VI, Encyklika O popieraniu rozwoju ludów „Populorum progressio”, Wrocław: Wydawnictwo TUM 1967.

Pech J.C., Joseph Ratzinger: Kirche – Zeichen unter den Völkern, Zeitgenössische Kirchenverständnisse, Hrsg. C. Keppler, J. C. Pech, Heiligen Kreuz im Wienerwald: Be&Be 2013, s. 91-123.

Ratzinger J., Deklaracja Dominus Iesus, Poznań: Pallottinum 2006.

Ratzinger J., Die christliche Brüderlichkeit, München 1960, pol. tłum. Chrześcijańskie braterstwo, tłum. J. Merecki, Kraków: Kösel 2006.

Ratzinger J., Moje życie. Autobiografia, tłum. W. Wiśnowski, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2005.

Ratzinger J., Principles of Catholic Theology: Building Stones for a Fundamental Theology, San Francisco: Ignatius Press 1987.

Ratzinger J., Sól ziemi: chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci. Z kard. J. Ratzingerem (Benedyktem XVI) rozmawia P. Seewald, tłum. G. Sowiński, Kraków: Znak 2005.

Ratzinger J., Weggemeinschaft des Glaubens. Kirche als communio, Augsburg: Sankt Ulrich Verlag 2002.

Ratzinger J., Zur Lage des Glaubens. Ein Gespräch mit Vittorio Messori, München-Zürich-Wien: Herder 1984.

Sarto P.B., Myśl teologiczna Josepha Ratzingera, „Teologia w Polsce” 2 (2013), nr 7, s. 23-43.

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o objawieniu Bożym Dei verbum, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, Poznań: Pallottinum 1967, s. 350-363.

Szymik J., Theologia Benedicta, Katowice: Księgarnia św. Jacka 2010-2016, t. I, II, III.

Wiltgen R., Ren wpada do Tybru. Historia Soboru Watykańskiego II, Kraków: Wydawnictwo AA 2011.

Wójtowicz W., La Chiesa come communio nell’ecclesiologia di Jospeh Ratzinger, Roma – Koszalin: Pontificia Università Lateranense 2010.

W trosce o pełnię wiary 1966-1994. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary, Tarnów: Biblos 1995.

W trosce o pełnię wiary 1995-2000. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary, Tarnów: Biblos 2002.


Published
2020-09-12


Napiórkowski, A. A. (2020). Wizja Kościoła papieża Franciszka. Studia Nauk Teologicznych PAN, (15), 33–57. https://doi.org/10.31743/snt.5912

Andrzej Adam Napiórkowski  andrzej.napiorkowski@upjp2.edu.pl
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

profesor zwyczajny doktor habilitowany, paulin. Od 2001 roku kieruje Katedrą Eklezjologii na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Studia specjalistyczne odbył w Niemczech (Tybinga, Ratyzbona) i uwieńczył je doktoratem na WT Uniwersytetu w Ratyzbonie na podstawie pracy Schrift-Tradition-Kirche. Glaubensquelle in M.J. Scheebens theologischer Erkenntnislehre (Frankfurt: Peter Lang a.M. 1996). Habilitował się w oparciu o Bogactwo łaski a nędza grzesznika. Zróżnicowany konsensus teologii katolickiej i luterańskiej o usprawiedliwieniu (Kraków: Salwator 2000). W 2006 roku otrzymał tytuł profesora. W latach 2002-2008 pełnił funkcję rektora Wyższego Seminarium Duchownego Ojców Paulinów w Krakowie oraz przeora klasztoru Na Skałce. W czasie przeoratu zainicjował i uwieńczył budowę Ołtarza Trzech Tysiącleci. Jego badania naukowe obejmują eklezjologię integralną, chrystologię fundamentalną, zagadnienia ekumeniczne, w tym szczególnie kwestię usprawiedliwienia, mariologię. Członek KNT Polskiej Akademii Nauk. Jest autorem ponad 30 książek oraz ponad 200 druków naukowych. Jego ostatnie publikacje: Reforma i rozwój Kościoła, Kraków: WAM 2012; Kościół bez Kościoła. D. Bonhoeffer, Kraków: Petrus 2014; Kościół w Maryi. Maryja w Kościele, Kraków-Kielce: Jedność 2016; Maryja jest piękna. Zarys mariologii i maryjności, Kraków: Wydawnictwo UPJP II 2016; Niezbywalność teologii, Kraków-Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2018; Proegzystencja Kościoła, Kraków: UPJP II – WAM  2018; Od Arki Jahwe do Kościoła Trójjedynego Boga, Pelplin: Bernardinum 2019. Kontakt: andrzej.napiorkowski@upjp2.edu.pl.

https://orcid.org/0000-0002-3480-1178