Dialog chrześcijańsko-żydowski w katechezie młodzieży szkół ponadgimnazjalnych – między założeniami a praktyką

Anna Zellma





Abstract

Teaching about Judaism in modern secondary school catechesis plays an important role in the Christian-Jewish dialogue. It helps the catechised to see and to understand the common roots of Christianity and Judaism. It contributes to a change in the way the Jewish minority is perceived and makes people adopt an attitude of respect and understanding towards Jews. It supplements and integrates educational activities of the school associated with Jewish history and tradition. Therefore, it seems unjustified that this subject matter is mentioned sporadically in the programme documents for secondary school catechesis and a series of handbooks published in Poznań and in Kraków. These deficits need to be eliminated. Materials entitled “Lekcja religii [Lesson of religion]” published by Wydawnictwo “Świety Wojciech” in collaboration with the “Religia.tv” television are noteworthy and significant to the Christian-Jewish dialogue. It is assumed that they are to aid religion teachers pass on knowledge on Judaism and to help students to develop an attitude of dialogue and tolerance. Their educational effectiveness should be verified by empirical studies.

Keywords:

The Christian-Jewish dialogue, catechesis, Judaism, youth, education



Bagrowicz J., Przesłanie „Katechizmu Kościoła Katolickiego” i jego konsekwencje dla katechezy i nauczania o Żydach i judaizmie, „Collectanea Theologica” 65 (1995) nr 2, s. 61-92.

Bałoniak A., O projekcie multimedialnym „Lekcja religii”, https://www.katecheta.pl/Polecamy/Lekcje-religii-plyta-DVD-scenariusze-lekcji, dostęp 10.04.2016].

Bałoniak A., Zellma A., Lekcja religii 5. Księgi święte, Scenariusze lekcji religii do filmów, Poznań: Święty Wojciech Wydawnictwo 2011.
Bartoszyńska J., Siuda T., Lekcje religii 9. Święta Żydowskie, Scenariusze lekcji religii do filmów, Poznań: Święty Wojciech Wydawnictwo 2012.

Chrostowski W., Jan Paweł II o Żydach i judaizmie 1990-1995, „Znak” 3 (1996), s. 41-68.

Jański M., Tykfer M., Lekcja religii 4. Dialog międzyreligijny, Scenariusze lekcji religii do filmów, Poznań: Święty Wojciech Wydawnictwo 2011.

Katechizm Kościoła Katolickiego (11 X 1992), Poznań: Pallottinum 20092 .

Komisja ds. stosunków religijnych z judaizmem, „Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne (Rz 11, 29). Refleksje o kwestiach teologicznych dotyczących relacji katolicko-żydowskich z okazji 50. rocznicy Nostra Aetate”, http://pliki.episkopat.pl/cms/pliki/c24310/o/Bo_dary_aski_i_wezwanie_Boz_e_sa_nieodwo_alne.pdf, [dostęp 2.04.2016].

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków: WAM 2010.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: WAM 2001.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: WAM 2010.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań: Pallottinum 1998.

Kostorz J., Ekumeniczny wymiar posoborowej katechezy w Polsce, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2007.

Kostorz J., Itroducing Teenagers to a Dialogue with Judaism the Task of School Catechesis, „The Person and the Challenges”, 4 (2014) nr 2, s. 127-140.

Łabendowicz S. (red.), Świadek Chrystusa w Kościele. Podręcznik do nauki religii dla klasy I liceum, nr AZ-41-01/10-RA-7/13, Radom: Wydawnictwo Ave 2012.

Łabendowicz S., (red), Świadek Chrystusa w świecie. Podręcznik do nauki religii dla klasy II liceum i technikum, nr AZ-42-01/10-RA-7/13, Radom: Wydawnictwo Ave 2014.

Marek Z., Hajduk A., Mólka J., Walulik A. (red.), Drogi świadków Chrystusa. W świecie. Podręcznik metodycznych do religii dla II klasy liceum oraz II i III technikum według podręcznika nr AZ-42-01/10-KR-6/13 zgodnego z programem nauczania nr AZ-4-01/10, Kraków: WAM 2013.

Marek Z., Hajduk A., Mólka J., Walulik A. (red.), Drogi świadków Chrystusa. W Kościele. Podręcznik metodycznych do religii dla I klasy liceum oraz technikum według podręcznika nr AZ-41-01/10-KR-6/13 zgodnego z programem nauczania nr AZ-4-01/10 oraz AZ-6-01/10, Kraków: WAM 2013.

Panuś T, Chrzanowska R. (red.), Mocni wiarą, Podręcznik do nauczania religii dla I klasy liceum i technikum, nr AZ-41-06/12-KR-2/13, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisław BM 2013.

Panuś T, Chrzanowska R. (red.), Mocni nadzieję, Podręcznik do nauczania religii dla II klasy liceum i technikum, nr AZ-42-06/12-KR-1/13, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisław BM 2013.

Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań: Pallotitinum, Nowe tłumaczenie, 2002, s. 327-337.

Strus R., Galant W. (red.), Świadczę o Jezusie w Kościele. Podręczniki do nauki religii dla klasy I liceum i technikum, nr AZ-41-01/10-LU-1/12, Lublin: Gaudium 2013.

Strus R., Galant W. (red.), Świadczę o Jezusie w świecie. Podręczniki do nauki religii dla klasy II liceum i II technikum, nr AZ-42-01/10-LU-4/13, Lublin: Gaudium 2013.

Szpet J., Jackowiak D. (red.), Moje miejsce w Kościele. Podręcznik do nauki religii dla pierwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych, nr AZ-41-01/10-PO-1/11, zgodny z programem nauczania nr AZ-4-01/10, Poznań: Święty Wojciech Wydawnictwo 2011.

Szpet J., Jackowiak D. (red.), Moje miejsce w świecie. Podręcznik do nauki religii dla drugiej klasy szkół ponadgimnazjalnych, nr AZ-42-01/10-PO-1/12, zgodny z programem nauczania nr AZ-4-01/10, Poznań: Święty Wojciech Wydawnictwo 2013.

Szpet J., Jackowiak D. (red.), Moje miejsce w świecie. Poradnik metodyczny dla drugiej klasy szkół ponadgimnazjalnych, według podręcznika nr AZ-42-01/10-PO-1/12, zgodnego z programem nauczania nr AZ-4-01/10, Poznań: Święty Wojciech Wydawnictwo 2013.

Wikowska M., Stefaniak A., Bilewicz M., Stracone szanse? Wpływ polskiej edukacji o zagładzie na postawy wobec Żydów, „Psychologia Wychowawcza” 2014 nr 5, s. 147-159.

Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego. Wskazówki do właściwego przedstawiania tych zagadnień 24 czerwca 1985 r., http://www.prchiz.pl/prchizzidzijudaizmplpopup.html [dostęp 11.04.2016].

Published
2020-02-29


Zellma, A. (2020). Dialog chrześcijańsko-żydowski w katechezie młodzieży szkół ponadgimnazjalnych – między założeniami a praktyką. Studia Nauk Teologicznych PAN, (11), 231–244. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6101

Anna Zellma 

Ur. 1970, profesor nauk teologicznych. kierownik Katedry Teologii Pastoralnej i Katechetyki na Wydziale Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; członek zarządu Stowarzyszenia Katechetyków Polskich, członek The European Equipe for Catechesis (EEC) i Polskiego Towarzystwa Teologicznego; konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Zainteresowania badawcze: katecheza młodzieży, dydaktyka nauczania religii, profesjonalny rozwój nauczyciela religii, pedeutologia, dydaktyka ogólna, badania empiryczne, pedagogika chrześcijańska, wychowanie prorodzinne. Autorka trzech monografii (Katechetyczny wymiar edukacji regionalne, t. 1-2, Olsztyn 2001; Wielostronne aktywizowanie młodzieży w szkolnym nauczaniu religii. Studium w świetle „Programu nauczania religii katolickiej” z 2001 roku. Olsztyn 2006; Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013) oraz ponad 200 artykułów naukowych i popularno-naukowych z zakresu katechetyki, pedagogiki chrześcijańskiej i nauk o rodzinie. Adres do korespondencji: anna.zellma@uwm.edu.pl