A new conception of the resurrection? Critical remarks on the margin of the book of Philip Clayton and Steven Knapp “The Predicament of Belief. Science, Philosophy, Faith”

Paweł Sokołowski

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-5774-281X



Abstract

This article presented the critical remarks relating to the understanding of the resurrection, proposed by Ph. Clayton and S. Knapp in their book The Predicament of Belief. Science, Philosophy, Faith. The main objections relate to the incorrect putting the research problem, that is interpretation of the resurrection compatible with modern science and erroneous approach to the New Testament’s relations about the resurrection of Christ. A way of solving of this problem is also causing reservations, that is to support the proposed understanding of the resurrection on the theory of emergence, its participatory approach and an understanding of the resurrection appearances as the personal but nonphysical theory of Jesus’ postmortem presence. Doubts are also caused by panentheism, and above all by the rejection of the deity of Jesus Christ. Taking all this into account, it turns out that the resurrection becomes subjective and deeply spiritual event, and the divine action is performed by the impact on the human minds and is not a miraculous event, and it does not suspend the laws of nature. According to the authors, such an approach is compatible with modern science. It is doubtful, however, whether their understanding of the resurrection of Christ makes it possible to understand the phenomenon of Christianity.

Keywords:

resurrection of Christ, resurrection appearances, process theology, emergentism.

Anderwald A., Mówić o zmartwychwstaniu w świecie nauk, w: Zmartwychwstanie dzisiaj, red. M. Skierkowski, H. Seweryniak, Płock 2009, s. 255-256.
Anderwald A., Wiara i rozum: w poszukiwaniu syntez między poznaniem teologicznym i przyrodniczym, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 29(2009), s. 93-107.
Bartnik Cz., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 1999.
Ciszewski M., Panenteizm, w: Encyklopedia katolicka, t. 14, red. E. Gigilewicz, Lublin 2010, kol. 1210.
Clayton P., Kenotic Trinitarian Panentheism, „Dialog” 44(2005) z. 3, s. 250-255.
Clayton P., Knapp S., The Predicament of Belief. Science, Philosophy, Faith, New York 2011.
Clayton P., Mind & Emergence. From Quantum to Consciousness, Oxford 2004.
Dorrien G., The Lure and Necessity of Process Theology, „Cross Currents” 58(2008) z. 2, s. 316-336.
Dulles A., A History of Apologetics. San Francisco 2005.
Griffin D.R., Panentheism: A Postmodern Revelation, w: In Whom We Live and Move and Have Our Being, red. P. Clayton, A. Peacocke, Grand Rapids 2004, s. 36-47.
Griffin D.R., Reenchantment without Supernaturalism. A Process Philosophy of Religion, Ithaca 2001.
Griffin D.R., Two Great Truths. A New Synthesis of Scientific Naturalism and Christian Faith, Louisville 2004.
K. Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987, kol. 313.
Kiejza A., Ewangelia, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń, J. Mastej, Lublin 2002, s. 378-383.
Krauze F., Wiara i rozum w tajemnicy Wcielenia: w kierunku syntezy teologicznofundamentalnej, „Studia Gdańskie” 12(1999), s. 153-196.
Lüdemann G., The Resurrection of Christ. A Historical Inquiry, Amherst 2004.
Lüdemann G., The Resurrection of Jesus. History, Experience, Theology, tłum. J. Bowden, London 1994.
Lüdemann G., What Really Happened to Jesus. A Historical Approach to the Resurrection, tłum. J. Bowden, Louisville 1995.
Łukaszuk T.D., Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000.
McCall B., Emergence Theory and Theology: A Wesleyan-Relational Perspective, „Wesleyan Theological Journal” 44(2009) z. 2, s. 192.
Müller G.L., Chrystologia – nauka o Jezusie Chrystusie, tłum. W. Szymona, Kraków 1998.
Orygenes, Przeciw Celsusowi, Warszawa 1986.
Rusecki M., Pan zmartwychwstał i żyje. Zarys teologii rezurekcyjnej, Warszawa 2006.
Seweryniak H., Tajemnica Jezusa, Warszawa 2001.
Seweryniak H., Teologia fundamentalna, t. 1. Warszawa 2010.
Seweryniak H., Wiarygodność historyczna narracji o pustym grobie i chrystofaniach, w: Zmartwychwstanie dzisiaj, red. M. Skierkowski, H. Seweryniak, Płock 2009, s. 82.
Sokołowski P., Objawiona miłość. Agapetologiczna wiarygodność chrześcijaństwa, Lublin 2011.
Sokołowski S., Procesu teologia, w: Encyklopedia katolicka, t. 16, red. E. Gigilewicz, Lublin 2012, kol. 431-433.
Strauss D.F., Das Leben Jesu kritisch bearbeitet, t. 2, Tübingen 1836.
Vincent L.M., Peut-on croire à la résurrection: Le développement des sciences rejoint-il la doctrine chrétienne?, Paris: Dervy Livres 1988.
Welker M., Prozesstheologie, w: Theologische Realenzyklopädie, t. 27, red. G. Müller, Berlin-New York 1997, s. 600-604.
Wyatt P., Post-Theism and the „Problem” of God, „Touchstone” 30(2012) z. 1, s. 15-24.

Published
2020-03-04


Sokołowski, P. (2020). Nowa koncepcja zmartwychwstania? Uwagi krytyczne na marginesie książki Philipa Claytona Knappa „The predicament of belief, science, philosophy, faith”. Studia Nauk Teologicznych PAN, (6-7), 165–188. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6121

Paweł Sokołowski 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Paweł Sokołowski ‒ ur. w 1981 r.; dr, od 2011 r. adiunkt w Instytucie Leksykografii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; członek Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce; badania naukowe prowadzi w zakresie: argumentacji w teologii fundamentalnej, teologii religii, dialogu międzyreligijnego i teologii procesu; opublikował kilkanaście artykułów naukowych, popularnonaukowych i recenzji, ponad 40. haseł encyklopedycznych oraz książkę Objawiona miłość. Agapetologiczna wiarygodność chrześcijaństwa (Lublin 2011).

https://orcid.org/0000-0002-5774-281X