Pojednanie podzielonej ludzkości z Bogiem przez krzyżową śmierć Chrystusa. Rozwój chrystologicznej, soteriologicznej i eklezjologicznej argumentacji w Ef 2,11-22

Janusz Kręcidło





Abstract

The article aims at an exegetical exploration of the theme of reconciliation in Eph 2:11-22. First it is argued that the passage has chiastic literary structure (ABCDD’C’B’A’). Reconciliation is in the structure a central (pivotal) theme around which go all other theological motifs. The first element of pragmatic strategy of the author in Eph 2:11-22 is to show the condition of the addressee of the letter from the point of view of the Old Testament religion. As Gentiles they were deprived of God and His salvific promises. Thanks to the work of reconciliation accomplished by Christ’s death on the cross, both previously divided parts of the world (namely Gentiles and Jews) have become one. Christ’s work of reconciliation restores above all the relationship of each hostile group with God. The reconciliation between the two groups is a consequence of their prior reconciliation with God by Christ in the Holy Spirit (Trinitarian theology). Thanks to Christ’s work of reconciliation Gentiles are not strangers to God any more but together with the faithful Christians of Jewish origin form one “holy temple”, “Gods dwelling through the Spirit”, namely the Church.

Keywords:

Letter to Ephesians, reconciliation, Christology, soteriology, ecclesiology

Barth M., Ephesians. Introduction, Translation, and Commentary on Chapters 1 - 3, Anchor Bible 34, New York 1974.
Best E., A Critical and Exegetical Commentary on Ephesians, T&T Clark, Edinburgh 1998.
Bouttier M., L’Épître de Saint Paul aux Éphésiens, Geneva, Labor et Fides 1991.
Dahl N.A., Studies in Ephesians. Introductory Questions, Text -and Edition, Critical Issues, Interpretation of Texts and Themes, D. Hellholm et alli (red.), Mohr Siebeck, Tübibgen 2000.
Gosnell P.W., Honor and Shame Rhetoric as a Unifying Motif in Ephesians, Bulletin for Biblical Research 16/1 (2006) 105-128.
Hayford J.W., Seemuth D.P., Ephesians and Colossians, Nashville 2005.
Heil J.P., Ephesians. Empowerment to Walk in Love for the Unity of All in Christ, SBL 13, Leiden 2007.
Hoehner H.W., Ephesians. An Exegetical Commentary, Grand Rapids 2002.
Joosten J., Christ a-t-il aboli la loi pour réconcilier juifs et païens?, ETR 80 (2005) 95-102.
Krecidło J., Ef 2,14-18 jako retoryczne „amplificatio”, w: R. Bartnicki (red.), Studia z Biblistyki, t.8, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012, 63-72.
Kręcidło J., Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie hellenistyczno-rzymskim czasów Nowego Testamentu, w: I.S. Ledwoń (red.), Nowy Testament a religie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011, 89-118.
Kręcidło J., Świat pogański wobec rodzącego się chrześcijaństwa. Dlaczego chrześcijanie nie byli lubiani w starożytnym świecie?, w: I. Ledwoń (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, 51-62.
Lincoln A.T., Ephesians, Word Biblical Commentary 42, Thomas Nelson 1990.
Lincoln A.T., The Church and Israel in Ephesians 2, The Catholic Biblical Quarterly 49 (1987) 605-624.
Morris L., Expository Reflections on the Letter to the Ephesians, Grand Rapids 1994.
Reynier C., L’épître aux Éphésiens, Commentaire biblique: Neuveau Testament 10, Paris 2004.
Schnackenburg R., Epistle to the Ephesians. A Commentary, T&T Clark 2001.
Shkul M., Reading Ephesians. Exploring Social Entrepreneurship in the Text, Library of the New Testament Studies 408, T & T Clark, London 2009.
Smith D.C., Cultic Language in Ephesians 2:19-22, Restoration Quarterly 31 (1989) 201-217.
Stuhlmacher P., Versöhnung, Gesetz und Gerechtigkeit. Aufsätze zur biblischen Theologie, Göttingen 1981.
Taylor W.F., Ephesians, Minnesota 1985.
Yee T.-L.N., Jews, Gentiles, and Ethnic Reconciliation: Paul’s Jewish Identity and Ephesians, Cambridge University Press 2005.
Yoder Neufeld T.R., Ephesians, Believers Church Bible Commentary, Ontario 2002.
Wallace D.B., Greek Grammar beyond the Basics. An Exegetical Syntax of the New Testament, Grand Rapids 1996.

Published
2020-03-07


Kręcidło, J. (2020). Pojednanie podzielonej ludzkości z Bogiem przez krzyżową śmierć Chrystusa. Rozwój chrystologicznej, soteriologicznej i eklezjologicznej argumentacji w Ef 2,11-22. Studia Nauk Teologicznych PAN, (10), 199–220. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6253

Janusz Kręcidło 

Saletyn, biblista, doktor habilitowany nauk teologicznych, prof. UKSW w Warszawie, kierownik Katedry Historii Biblijnej na Wydziale Teologicznym. Studia specjalistyczne odbył w UKSW w Warszawie, Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie (LNB) oraz francuskiej Szkole Biblijnej i Archeologicznej w Jerozolimie. Specjalizuje się w historii czasów Nowego Testamentu, metodologii biblijnej, antropologii kulturowej, narratologii i filologii biblijnej. Członek zwyczajny prestiżowych stowarzyszeń: Society of Biblical Literature (Atlanta), Catholic Biblical Association (Waszyngton), European Association of Biblical Studies i Stowarzyszenie Biblistów Polskich. Autor kilkuset publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu biblistyki. Przewodnik po ziemiach biblijnych. Adres do korespondencji: j.krecidlo@wp.pl