Los cristianos en una sociedad pluralista

Marek Raczkiewicz

Papieski Uniwersytet Comillas w Madrycie , Spain



Abstract

In many countries, rapid secularisation exerts an ever growing control over nearly every aspect of social life, driving Christianity away from public life and substituting it with an increasingly militant ideology. Christianity today faces many questions and challenges, from profound shifts in traditional values and new anthropologies to questions on the meaning of life and the place of the Church in pluralistic society. Do the Christians of today have anything to offer in the modern Areopagus of thought? Though in minority during the first few centuries of their history, Christians not only were able to claim their due place in society, but point to their contribution to its well-being and functioning. After the so-called Edict of Milan they tried to influence legislation and imbue it with the values and spirit of the Gospel. Not always was it possible, though. At times the border between the state and the Church were crossed either way. Nevertheless, in order to safeguard the autonomy of the Church in her relationship with the state, the former tried to adhere to the wise principle she received from her Founder to give back to Caesar what is Caesar’s, and to God what is God’s.

Keywords:

pluralistic society, shifts in traditional values, functioning of society Autonomy, State and Church



Agua A. del (ed.), Aconfesionalidad del Estado, laicidad e identidad cristiana, CEE Madrid 2006.
Albini Ch., Quale cristianesimo in una società globalizzata?, Paoline Editoriale Libri, Milano 2003.
Biondi B., Il diritto romano cristiano, Giuffrè, Milano 1952, vol. III.
Brandt H., Constantino, Herder, Barcelona 2007.
Cipriani N., La función de la Iglesia en la sociedad civil, in: "Augustinus" 57 (2012), s. 295-309.
Domingo R., La legislación matrimonial de Constantino, SPUN, Pamplona 1989.
Estrada J.A., El cristianismo en una sociedad laica, Desclée de Brouwer, Bilbao 2006.
González-Carbajal L., Cristianismo y secularización, Sal Terrae, Santander 2003.
González-Carvajal Santabárbara L., Laicismo y laicidad, en Soli Deo gloria, E. Estévez, F. Millán (eds.), UPCO, Madrid 2006.
Guarino A., Storia del diritto romano, Jovene, Napoli 1969.
Loi V., La funzione sociale della iustitia nella polemica antipagana di Lattanzio, en Letterature comparate. Problemi e método. Studi in onore di E. Paratore, Pàtron, Bolonia 1981.
Margallo F., Cristianismo y secularismo, Tirant lo Blanch, Valencia 2007.
Martínez J.L., La religión en la vida pública: Debate con el liberalismo político contemporáneo, „Estudios Eclesiásticos” 74(1999), s. 35-72.
Czasopismo
Miguel A. de, Los españoles y la religión, Random House, Mondadori, Barcelona 2006.
Moreno Resano E., La política legislativa de los sucesores de Constantino sobre los cultos tradicionales, UPB, Vitoria 2010.
Rahner K., Libertad de la Iglesia en Occidente, Buenos Aires 1949.
Ratzinger J., Fede, Verita, Tolleranza. ll cristianessimo e le religione del mondo, Cantagalli, Siena 2003.
Seglers Gómez A., La laicidad y sus matices, Editorial Comares, Granada 2005.
Siniscalco P., Il camino di Cristo nell’Impero romano, Laterza Editore, Roma-Bari 32009.
Siniscalco P., Sull’editto di Milano. Origine e sviluppo di un dibattito, en Costantino I. Enciclopedia Costantiniana. Sulla figura e l’immagine dell’imperatore del cosidetto Editto di Milano (313-2013), Enciclopedia Italiana, vol. 1, Mimesis Roma 2013.
Tanzarella S., Rifiuto del servizio militare e della violenza nel cristianesimo africano tra la fine del III e l'inizio del IV secolo, „Augustinianum” 34(1994), s. 455-465.
Czasopismo
Valero J.B., Martirio y libertad en la primitiva Iglesia, en Liber amicorum, E. Gil, A. Valastro (eds.), UPCO, Madrid 2003.

Published
2020-03-07


Raczkiewicz, M. (2020). Los cristianos en una sociedad pluralista. Studia Nauk Teologicznych PAN, (9), 139–158. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6275

Marek Raczkiewicz 
Papieski Uniwersytet Comillas w Madrycie

Redemptorysta, doktor teologii. Wykłada teologię patrystyczną na Papieskim Uniwersytecie Comillas w Madrycie oraz patrologię orientalną na Uniwersytecie Swiętego Damazego w Madrycie. Zajmuje się m. in. chrystologią patrystyczną, antropologią patrystyczną, teologią wczesnosyryjską, wschodnimi tradycjami chrześcijańskimi. Założyciel serii „Polonica Matritensis” poświęconej najnowszej historii Polaków w Hiszpanii oraz relacjom polsko-hiszpańskim. Autor szeregu artykułów z zakresu patrologii. Przetłumaczył na język hiszpański m. in. pisma Afraatesa, Ewangriusza Pontyjskiego, Hipolita. Ponadto pisma soborowe kard. Karola Wojtyły „Un pastor al servicio del Vaticano II” (BAC), Madrid 2014. Adres do korespondencji marek.raczkiewicz@gmail.com