To restore intellectual freedom in the "Nonsense Age". Analysis of Gilbert Keith Chesterton's thoughts

Ewa Laskowska

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-5924-0506


Abstract

Do the human have freedom of thinking in nowadays ? To what extent modern man is critical of the flood of information, smooth words and beautifully truisms that come from newspapers, internet portals and television? G. K. Chesterton, an English writer and publicist living in the XX century, noticed the progressive decrease in thinking in the modern world, which seems to strive for relativization, shapelessness, disappearance of precisely defined words and thus the lack of clear language. This is an extremely important phenomenon because human thoughtlessness lead to serious threats. That is why the article analyze Chesterton`s language blur issues in contemporary discourse and their relation to the progressive thoughtlessness of the present times, which increasingly absorb man into thoughtlessness of consumption. The second part of the article present the concept of common sense by outlining its most important features and showing the inalienable need to return to religion and philosophy to return to clear thinking.

Keywords:

Chesterton, thought, thoughtlessness, language, religion, philosophy, consumption



Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne 1987.

Arendt H., Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, tłum. A. Szostkiewicz, Kraków: Znak 2010.

Broński M., George Orwell, w: G. Orwell, 1984, Kraków: Kos 1981.

Camus A., Człowiek zbuntowany, tłum. J. Guze, Warszawa: Muza 2002.

Chesterton G.K., Charles Dickens, tłum. M. Godlewska, Warszawa: Alfa 1929.

Chesterton G.K., Co jest złe w świecie, tłum. M. Reda, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2013.

Chesterton G.K., Czterech niewinnych złoczyńców, tłum. M. Reda, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2014.

Chesterton G.K., Dla sprawy, tłum. J. Rydzewska, Warszawa: Fronda 2014.

Chesterton G.K., Eugenika inne zło, tłum. M. Reda, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2012.

Chesterton G.K., Heretycy, tłum. J. Rydzewska, Warszawa – Ząbki: Fronda 2004.

Chesterton G.K., Niewinność Księdza Browna, tłum. M. Sobolewska, Warszawa: Fronda 2017.

Chesterton G.K., Obrona człowieka. Wybór publicystyki (1909-1920), tłum. J. Rydzewska, Warszawa: Fronda 2008.

Chesterton G.K., Obrona niedorzeczności pokory, romansu brukowego i innych rzeczy wzgardzonych, tłum. S. Baczyński, Warszawa: Rój 1927.

Chesterton G.K., Obrona rozumu. Wybór publicystyki (1930-1936 oraz wydania późniejsze), tłum. J. Rydzewska, Warszawa: Fronda 2014.

Chesterton G.K., Ortodoksja. Romanca o wierze, tłum. M. Sobolewska, Warszawa – Ząbki: Fronda 2008.

Chesterton G.K., Źródło i mielizny, tłum. J. Rydzewska, Warszawa: Fronda 2016.

Dostojewski F., Bracia Karamazow, w: Dzieła wybrane, t. VI*, tłum. A. Wat, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1959.

Huxley A., Nowy wspaniały świat, tłum. B. Baran, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1988.

Łysień L., Przygody myślenia religijnego, Kraków: Petrus 2016.

Marcel G., Wiara i opinia, w: Tajemnica bytu, tłum. M. Frankiewicz, Kraków: Znak 1995.

Miłosz Cz., Świadectwo poezji: sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa: Czytelnik 1987.

Orwell G., 1984, Kraków: Kos 1981.

Słowiński J. (red.), Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo 1976.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. III, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1998.

Wielkie biografie, t. II. Encyklopedia PWN, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 2007.


Published
2020-09-15


Laskowska, E. (2020). Przywrócić wolność intelektualną w "epoce Nonsensu". Analiza myśli Gilberta Keitha Chestertona. Studia Nauk Teologicznych PAN, (15), 249–266. https://doi.org/10.31743/snt.6467

Ewa Laskowska  ewa.laskowska86@gmail.com
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Magisterium uzyskała na Wydziale Teologicznym Uniwersytet Papieskiego Jana Pawła II w Instytucie im św. Jana Kantego w Bielsku-Białej na podstawie pracy: Sposoby rozumienia frazy Fryderyka Nietzschego „Bóg umarł”. Obecnie doktorantka Wydziału Teologii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W roku akademickim 2019/2020 współprowadzi konwersatorium „Żródła postmetafizycznej teologii”. Obszary badawcze: wzajemna relacja teologii i filozofii, zagadnienie racjonalności wiary, krytyka ontoteologii i jej implikacje we współczesnej teologii. Autorka publikacji: Pozytywne implikacje myśli nietzscheańskiej dla chrześcijaństwa post mortem Dei. Próba analizy („Logos i ethos” 2 [2019], s. 199-216) oraz Jak mówić o Bogu w postateistycznym świecie? Analiza myśli Dietricha Bonhoeffera i jej implikacji dla wiary katolickiej („Analecta Cracoviensia” 51 [2019], s. 161-175). Adres do korespondencji: ewa.laskowska86@gmail.com.

https://orcid.org/0000-0002-5924-0506