Opcja na rzecz ubogich

Andrzej Pietrzak





Abstract

The article discusses the category of option for the poor, by answering four key issues: 1) What is option for the poor?; 2) Who are the poor?; 3) Why option for the poor?; 4) How to opt? The category of option for the poor emerged in Latin America at the turn of the 60s and 70s of the twentieth century, as the fruit of an audit of faith and personal, communitarian, social and ecclesial life. The author defines the category, according to the teaching of the bishops (Medellin and Puebla), John Paul II and Latin-American theologians. He highlights the need for clarifying the meaning of poverty and poor, specifically of the current and theological understanding of these concepts. Next, he describes the main theological reasons of option for the poor: God's plan of salvation; theology of creation; human dignity; mystery of sin; phenomenon of poverty as a place of proving the fundamental statements about God and Jesus Christ; ecclesiological significance of the option for the poor. In the last part, the author places the Polish translation of the so-called “The Catacomb Pact of St. Domitilia”, which illustrates one of the promising ways of implementing that option in personal and ecclesial life.

Keywords:

poor, poverty, option for the poor, Church of the poor, CELAM, Church in Latin America, Latin American theology

Amenta E., Ramsey K., Institutional Theory, w: The Handbook of Politics: State and Civil Society in Global Perspective, pod red. K. Leichtand, J. Jenkins, J. Craig, New York 2010, s. 15-40.
Amenta E., State-Centered and Political Institutional Theories in Political Sociology: Retrospect and Prospect, w: Handbook of Political Sociology, pod red. R. Alford, A. Hicks, T. Janoski, M. Schwartz, New York 2005, s. 96-114.
Baddeley M., Convergence or Divergence? The Impacts of Globalisation on Growth and Inequality in Less Developed Countries, „International Review of Applied Economics” 20 (2006) nr 3, s. 391-410.
Borutka T., Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie, Kraków 2004.
Bosch D., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, tłum. M. Wilkosz, Katowice 2010.
Brady B.V., Essential Catholic Social Thought, Maryknoll 2008.
Chen S., Ravallion M., The developing world is poorer than we thought, but no less successful in the fight against poverty, New York 2008. http://elibrary.worldbank.org/doi/book/10.1596/1813-9450-4703 [dostęp: 01.05.2013 r.].
D. Drenzer, All Politics is Global: Explaining International Regulatory Regimes, New York 2007.
Dollar D., Kray A., Growth is Good for the Poor, Washington 2001.
Dreher A., Does Globalization Affect Growth? Evidence from a new Index of Globalization, „Applied Economics” 38 (2006) nr 10, s. 1091-1110.
Dylus A., Globalizacja. Refleksje etyczne, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005.
Dylus A., Globalny rynek i jego granice, Warszawa 2001.
Fontagné L., Winners and Losers of Economic Globalisation, w: Social Justice in the Global Age, pod red. O. Cramme, P. Diamond, Cambridge-Boston 2009, s. 61-76.
Gallup J., Radelet S., Warner A., Economic Growth and the Income of the Poor, Cambridge 1998.
Giddens A., Trzecia droga. Odnowa socjaldemokracji, tłum. H. Jankowska, Warszawa 1999.
Hettne B., Development theory and the three worlds, Harlow 1990.
Hornsby-Smith M.P., An Introduction to Catholic Social Thought, Cambridge 2006.
http://globalization.kof.ethz.ch [dostęp: 01.05.2013 r.].
Juros H., Kościół – Kultura – Europa. Katolicka nauka społeczna wobec współczesności, Lubin-Warszawa 1997.
Klein N., No logo, tłum. H. Pustuła, Izabelin 2004.
Kundera E., Ład społeczny i gospodarczy w doktrynie ordoliberalizmu niemieckiego, w: Regulowana gospodarka rynkowa. Wybór materiałów do studiowania polityki gospodarczej, red. U. Kalina-Prasznic, Kraków 2007, s. 53-73.
Leonhardt H., Kartelltheorie und Internationale Beziehungen. Theoriegeschichtliche Studien, Hildesheim 2013.
Linden I., Global Catholicism. Diversity and Change Since Vatican II, London 2009.
Lisak M., Benedykta XVI rozumienie globalizacji a chrześcijaństwo w wymiarze globalnym, w: Dominikanie o prawdzie. Studia interdyscyplinarne, red. T. Gałuszka, Poznań: W Drodze 2010, s. 189-218.
Lisak M., Global Solidarity Mission Impossible in Sociological Perspective, w: Solidarity, Memory and Identity, red. M. Cremasco, W. Owczarski, Cambridge 2014, s. 10-27.
Lisiak A., Kulturoznawstwo porównawcze Stevena Tötösy’ego, „Porównania” 4 (2007), s. 53-60.
Łużyński W., Chrześcijańska inspiracja w życiu społecznym. Refleksje na podstawie encykliki „Caritas in veritate”, „Studia Gnesnensia” 26 (2012), s. 187-199.
Mendieta E., Society’s Religion: The Rise of Social Theory, Globalization, and the Invention of Religion, w: Religions/Globalizations. Theories and Cases, red. D. Hopkins i inni, Durnham-London: Duke University Press 2001, s. 46-65.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Per una riforma del sistema finanziario e monetario internazionale nella prospettiva di un’autorità pubblica a competenza universale, Vatican 2011.
Peters R.T., In search of the good life: the ethics of globalization. New York-London 2004.
Pezzuto I., Predictable and Avoidable: Repairing Economic Dislocation and Preventing the Recurrence of Crisis, London-Burlington 2013.
Pfeffermann G., Paths Out of Poverty: The Role of Private Enterprise in Developing Countries, Washington 2000.
Płaszczewska O., O interdyscyplinarności komparastyki, „Studia Europea Gnesnensia” 8 (2013), s. 97-112.
Possenti V., The Governance of Globalization: Global Political Authority, Solidarity and Subsidiarity, w: Pontifical Academy of Social Sciences, Crisis in a Global Economy. Re-planning the Journey, pod red. J. Raga, M. Glendon, Vatican 2011, s. 424-441.
Prüfer P., Katolicka nauka społeczna a socjologia. Interdyscyplinarne sprzężenie, Zielona Góra 2011.
Putnam R.D., Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, tłum. J. Szacki, Kraków 1995.
Pyszka S., Katolicka nauka społeczna, w: Słownik społeczny, pod red. B. Szlachta, Kraków 2004, s. 514-544.
Sachs J., Warner A., Natural Resource Abundance and Economic Growth, Cambridge1997.
Share P., Tovey H., Corcoran M., A Sociology of Ireland, Dublin 2007.
Stiglitz J., Globalizacja, tłum. H. Simbierowicz, Warszawa 2005.
Stryker S., The Rationalization of the Political Field: Beyond the State- and Society-Centered Theories of Policy Change, Berkely 1997, http://www.irle.berkeley.edu/culture/papers/Stryker.pdf [dostęp: 01.05.2013 r.].
Strzeszewski C., Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994.
Thompson J.M., Introducing Catholic social thought, Maryknoll 2010.
Toso M., Antropologiczne i etyczne przesłanki „global governance”, „Społeczeństwo” 52 (2002) nr 6, s. 729-754.
Toso M., Globalizacja, powszechne dobro wspólne i sprawiedliwość społeczna, „Społeczeństwo” 84 (2008) nr 2, s. 171-187.
United Nations Development Program, 2007 Human Development Report, New York 2007.
United Nations, The Millennium Development Goals. Report 2007, New York 2007, http://www.un.org/millenniumgoals/pdf/mdg2007.pdf [dostęp: 01.05.2013 r.].
Villaverde J., Maza A., Globalisation and growth: are we heading for convergence, w: Globalizacja, europejska integracja a kryzys gospodarczy, red. J. Kundera, Wrocław 2011, s. 235-262.
Villaverde J., Maza A., Globalisation, Growth and Convergence, „The World Economy” 34 (2011) nr 6, s. 952-971.
Wallerstein I., Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, tłum. K. Gawlicz, M. Starnawski, Warszawa 2007.
Warleigh A., In defence of intra-disciplianrity: ‘European studies’, the ‘New Regionalism’, and the issue of democratization, „Cambridge Review of International Affairs” 17 (2004) nr 2, s. 301-318.
Wnuk-Lipiński E., Świat międzyepoki, Kraków 2004.

Published
2020-03-11


Pietrzak, A. (2020). Opcja na rzecz ubogich. Studia Nauk Teologicznych PAN, (8), 47–62. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6483

Andrzej Pietrzak 

Ur. w 1958 r., członek Zgromadzenia Słowa Bożego (werbiści), dr, od 2005 r. pracownik Instytutu Teologii Fundamentalnej KUL (adiunkt w Katedrze Religioznawstwa i Misjologii). Pracował w slumsach i ubogich regionach Brazylii oraz z imigrantami w Madrycie. Studiował w Pieniężnie, São Paulo, Lublinie i Rzymie. Uzyskał: bakalaureat (Uniwersytet Świętego Anzelma w Rzymie-1990); magisterium (KUL-1991); doktorat (KUL-2001); licencjat z misjologii (Uniwersytet Gregoriański w Rzymie-2005). W latach 2002-2003 prowadził badania w USA i zajęcia w Divine Word College, Epworth, IA. Wydał: Opcja na rzecz ubogich znakiem wiarygodności Kościoła, Pieniężno 2002; Teologia da inculturação segundo Michael Amaladoss e Mário de França Miranda, Lublin 2010; Povo de Deus segundo Leonardo Boff, Lublin 2010; Modele ewangelizacji kultur i inkulturacji wiary w teologii latynoamerykańskiej, Lublin 2013. Adres do korespondencji: akpietrzak@gmail.com