Radość chrześcijańska jako cnota eklezjalna. Na marginesie „Evangelii gaudium” papieża Franciszka

Katarzyna Parzych-Blakiewicz





Abstract

The article is the interpretation of the teaching of Pope Francis on "the joy of the Gospel." Analysis Exhortation "Evangelia gaudium" led to the conclusion that the joy of the Gospel according to St. Francis is a Christian virtue. Traditional theology distinguishes two categories of virtues: theological and cardinal. Benedict XVI points to a new group of virtues: ecclesial. The basis for the joy according to Francis is the adoption and proclamation of the Gospel to her. The source is the person of Jesus Christ. Through union with Him, the human person is liberated from alienation, selfishness and slavery. The joy of the Gospel revealed in the dialogue, which is the exchange of gifts between individuals. It takes place in the meeting, which gives you the opportunity to learn another person, God and man. Ecclesial context of joy is presented in the private opening to Christ and the opening of the Church to all people. Joy Christian is defined based on the concept of joy of the Gospel according to Pope Francis, is eligible for a new category of virtues – ecclesial.

Keywords:

Evangelii gaudium, the theological virtues, the cardinal virtues, virtues of ecclesial, The New Evangelization, theology of poverty

Byrne B., List do Filipian, w: Katolicki komentarz biblijny, Warszawa: Vocatio 2001, s. 1399-1408
Chegurova D., „A nadzieja zawieźć nie może…”. Nadzieja chrześcijańska w encyklice Benedykta XVI „Spe salvi”, „Teologia w Polsce” 2 (2008) nr 1, s. 83-94.
Cnota, w: E. Ozorowski, Słownik podstawowych pojęć teologicznych, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2007, s. 49.
Dogmatyka w perspektywie Bożego Miłosierdzia, red. K. Góźdź, K. Guzowski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010.
Farkasfalvy D., Drugi List św. Piotra Apostoła, tłum. M. Kulikowska, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, Warszawa: Verbinum 2001, s. 1651-1657.
Fitzmyer J.A. , List do Galatów, w: Katolicki komentarz biblijny, Warszawa: Vocatio 2001, s. 1370-1386.
Horgan M.P., List do Kolosan, w: Katolicki komentarz biblijny, Warszawa: Vocatio 2001, s. 1409-1418.
Iść za Chrystusem drogą pokory, “Pastores” 58(1) 2013 [online], <http://pastores.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=442%3Ai-za-chrystusem-drog-pokory&catid=52%3A5812013&lang=pl>, [dostęp: 15.05.2014 r.].
Lambrecht J., Pierwszy List do Koryntian, tłum. B. Widła, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, Warszawa: Verbinum 2001, s. 1456-1486.
Meeting of His Holiness Benedict XVI with the parish priests of the Rome diocese, Lectio divina, (23 II 2012), (w wersji *.pdf, s. 4), w: The Holy See [online], <http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/speeches/2012/february/documents/hf_ben-xvi_spe_20120223_parroci-roma_en.html>, [dostęp: 15.05.2014 r.].
Mora Paz C.A., List do Kolosan, tłum, E. Burska, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, Warszawa: Verbinum 2001, s. 1546-1556.
Neyrey J.H., Drugi List Świętego Piotra, w: Katolicki komentarz biblijny, Warszawa: Vocatio 2001, s. 1513-1521.
Ortiz P., List do Filipian, tłum. E. Burska, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, Warszawa: Verbinum 2001, s. 1537-1545
Parzych K., Dialog – jako metoda ewangelizacji współczesnego świata według Jana Pawła, Olsztyn: Hosianum 2000.
Parzych K., Dialog jako wymiana darów w perspektywie dialogu międzyreligijnego według myśli Jana Pawła II, w: Filozofia dialogu, t. 4, pod red. J. Baniaka, Poznań: Wydawnictwo UAM 2006, s. 179-198.
Parzych K., Eklezjalny aspekt kulturowego wymiaru dialogu na podstawie encyklik „Dives in misericordia” i „Deus Caritas est”, w: Filozofia dialogu, t. 5, pod red. J. Baniaka, Poznań: UAM 2007, s. 103-115.
Parzych K., Na progu teologii dialogu. Dar według studium „Osoba i czyn” Karola Wojtyły, w: Filozofia dialogu, t. 1, pod red. J. Baniaka, Poznań: Wydawnictwo UAM 2003, s. 167-174.
Parzych K., Pojęcie dialogu wg Karola Wojtyły – Jana Pawła II i jego zastosowanie teologiczne, w: Filozofia dialogu, t. 2, pod red. J. Baniaka, Poznań: Wydawnictwo UAM 2004, s. 185-200.
Parzych-Blakiewicz K., „Miłość eklezjalna” w dialogicznym aspekcie sakramentalności Kościoła, w: In Persona Christi – w służbie pasterskiej obecności Chrystusa. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Antoniemu Misiaszkowi w 75.rocznicę urodzin, pod red. E. Wiszowatego, Olsztyn: WT UWM 2013, s. 237-245.
Parzych-Blakiewicz K., Teologia nadziei Benedykta XVI jako perspektywa hermeneutyki Soboru Watykańskiego II, „Studia Loviciensia” 15 (2013), s. 47-62.
Pyc M., Czy mamy prawo do nadziei na powszechne zbawienie? Refleksja nad zbawczym uniwersalizmem w myśli Jana Pawła II i Benedykta XVI, „Teologia w Polsce” 3 (2009) nr 1, s. 125-141.
Roztropność, w: Encyklopedia katolicka, t. 17, kol. 440-441.

Published
2020-03-11


Parzych-Blakiewicz, K. (2020). Radość chrześcijańska jako cnota eklezjalna. Na marginesie „Evangelii gaudium” papieża Franciszka. Studia Nauk Teologicznych PAN, (8), 95–106. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6512

Katarzyna Parzych-Blakiewicz 

Ur. w 1968 r., dr hab., dogmatyk, prof. UWM w Katedrze Teologii Dogmatycznej i Fundamentalnej na Wydziale Teologii UWM w Olsztynie. Autorka wielu opracowań o tematyce dotyczącej teologii dialogu. Inne zainteresowania badawcze, teologiczne – wokół tematyki mariologicznej i hagiograficznej, antropologicznej, sakramentologiczno-eklezjologicznej, medialnej. Monografie: „Dialog – jako metoda ewangelizacji współczesnego świata według Jana Pawła II” (2000), „Teologia historiozbawcza w dogmatyce polskiej XX wieku” (2010), „Development of the Eve-Mary Antithesis since the Catechism Of The Council Of Trent until the Catechism Of The Catholic Church. 1566-1992” (2013). Adres do korespondencji: kaparz@uwm.edu.pl.